سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد که طرح تجمیع انتخابات مجلس هشتم و انتخابات ریاست جمهوری دهم به دلیل مغایرت با اصول قانون اساسی حتما در شورای نگهبان تایید نخواهد شد.

محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از طرح تجمیع انتخابات اظهار داشت: هرگونه افزایش یا کاهش دوره‌های مجلس یا ریاست جمهوری مغایر با قانون اساسی است چون قانون اساسی به صراحت دوره زمانی مجلس و ریاست‌جمهوری را 4 سال معین کرده و این به هیچ‌وجه قابل کم و زیاد شدن توسط قوانین عادی نیست. 

وی افزود: تقسیم این مدت بین مجلس و ریاست جمهوری به این شکل که 6 ماه به دوران مجلس اضافه شده و 6 ماه از دوران ریاست جمهوری کم شود، اشکال را بیشتر می‌کند نه اینکه مشکل را مرتفع کند چون در هر صورت با اصولی از قانون اساسی مغایرت خواهد داشت.

رئیس فراکسیون اکثریت مجلس هم پیش‌بینی کرد که شورای نگهبان با مصوبه مجلس در خصوص تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مخالفت می‌کند.

محمدرضا باهنر در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه در خصوص تجمیع انتخابات مجلس هشتم با ریاست جمهوری دوره دهم، گفت: من مخالف این طرح بودم و آن را مغایر قانون اساسی می‌دانم و تصورم این است که شورای نگهبان آن را رد می‌کند. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایندگان مجلس به رغم تصمیم فراکسیون اکثریت مجلس مبنی بر رای ندادن به این طرح به آن رای مثبت دادند، گفت: مسئله فراکسیون در مجلس همچون احزاب نیست که یک دستورالعمل صادر شود و همه اعضا مکلف به تبعیت از آن باشد، در مجلس گاهی اوقات یک تصمیم فراکسیونی گرفتیم که اعضای فراکسیون بعضاً آن را قبول نداشتند.

کد خبر 14110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز