یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

محمد سرابی: شاید تلفن چند هزار نفر شنود شده باشد ولی مسئول این کار بالأخره مجبور شد از خانواده یکی از آنها شخصاً عذر خواهی کند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

دختر نوجوانی به نام میلی داولر که در سال 2002 در راه مدرسه دزدیده و به قتل رسیده بود.

موضوع‌هایی مانند حوادث جنایی یا مسائل خصوصی آدم‌های مشهور (ورزشکاران،بازیگران و خواننده‌ها،سیاستمداران و...) همیشه مورد توجه مردم و خوانندگان روزنامه‌ها و مجلات قرار می‌گیرد. اما اگر کسی بخواهد برخلاف میل آنها و با روش‌هایی مانند جاسوسی از اتفاقات خصوصی زندگی‌شان باخبر شود مرتکب جرم شده است.این دفعه این جرم را نه یک فرد ساده بلکه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خبری جهان انجام داده است.

شرکت روبرت مرداک، صاحب زیر مجموعه‌هایی در سه قاره جهان است. این شرکت در کشورهای امریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، هند، نیوزیلند و استرالیا در قالب شبکه‌های تلویزیونی و نشریه مشغول فعالیت است.

این شرکت رسانه‌ای که نامش نیوز کورپریشن (News Corporation) است در امریکا شبکه‌های تلویزیونی فاکس نیوز و نشریه وال استریت ژورنال را دارد. فاکس نیوز یکی از شبکه‌های تلویزیونی بود که در جریان حمله امریکا به عراق کاملاً از کارهای دولت جرج بوش طرفداری کرد و تلاش می‌کرد اشتباهات آن را توجیه کند، آن‌قدر که در بین آمریکایی‌ها هم مورد اعتراض قرار گرفت.

حالا مشخص شده است که نیوز کورپریشن در مدت چند سال به‌صورت غیر‌قانونی صحبت‌های تلفنی تعداد زیادی از افراد سرشناس یا کسانی را که درگیر حوادث معروف شده بودند، شنود می‌کرده است. یکی از آنها نخست‌وزیر قبلی انگلیس است که ماجرای بیماری فرزندش را پنهان کرده بود، ولی با این شنودها مشخص شد که فرزندش به بیماری خطرناکی مبتلا شده و ممکن است تا بیست سالگی زنده نماند. از این‌جا به بعد کار مرداک در انگلیس مشکل شد و از او و پسرش با وجود این‌که انگلیسی نیستند خواستند که در مجلس انگلیس به سؤال‌ها جواب دهند. بعد از این‌که تعدای از مدیران این شرکت استعفا دادند «ربکا بروکس»، مدیرعامل این شرکت هم از سمت خود کناره‌گیری کرد.

او در زمانی که میلی داولر ۱۳ ساله به قتل رسید. سردبیر مجله «نیوز آو د ورلد» بود، نشریه‌ای که متهم اصلی انتشار خبرهای شنود شده است. این مجله هم بعد از 168 سال تعطیل شد. بالأخره روبرت مرداک در ملاقات با اعضای خانواده میلی داولر از آنها به دلیل شنود غیرقانونی پیام‌های مربوط به دختر مقتولشان عذرخواهی کرد، ولی کار به این سادگی تمام نشده و در امریکا هم عده زیادی به دنبال بازخواست از او هستند.

نوجوانان علاقه‌مند به دانش و مسائل سیاسی جهان می‌توانند سؤال‌های خود را برای دوچرخه بفرستند تا سؤالشان با اسم خودشان منتشر شود و به آنها جواب بدهیم. لطفاً در بخش موضوع بنویسید: jahan

کد خبر 141054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز