جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن هابره (Hissene Habre)، حاکم سابق چاد قرار است به درخواست دولت چاد به بلژیک تحویل داده شود

habreh

خبرگزاری اتریش از انجامنا و داکار گزارش داد، هابره  که از سال 1990 میلادی در سنگال در تبعید به سر می‌برد، به کشتار جمعی و نقض جدی حقوق بشر متهم است.

آنگونه که وزارت امور خارجه چاد روز جمعه اعلام کرد: ترجیح می‌دهیم این دیکتاتور سابق در دادگاه بلژیک دادگاهی شود.

دو هفته پیش قرار بود هابره به چاد مسترد شود و درست همین زمان بود که سنگال تصمیم گرفت استرداد او را به چاد متوقف کند.

ناوی پیلای، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سنگال درخواست کرده بود درباره تصمیم خود برای استرداد هابره 69 ساله به وطن خود تجدید نظر کند، زیرا تضمین کافی برای برگزاری دادگاه عادلانه وجود ندارد و وی با تهدید شکنجه مواجه است.

دولت چاد به همین خاطر از تغییر نظر دولت سنگال ابراز تاسف عمیق کرد. حالا دولت چاد از استرداد هابره به بلژیک خشنود است، زیرا قربانیان او از "حق مشروع برای دسترسی به دادگاه" برخوردار شده‌اند.

حکم اعدام

هابره در سال 2008 به صورت غیابی در دادگاهی در چاد به جرم جنایت علیه بشریت به اعدام محکوم شد. وی از زمان سرنگونی به دست ادریس دبی، رییس دولت چاد در تبعید در داکار به سر می برد. هابره قدرت را در این مستعمره سابق فرانسه پس از آن به دست گرفت که موفق شد گوکنی اودئی، رییس جمهور را کنار بگذارد. کمیسیونی در سال 1992 در چاد به این نتیجه رسید که در دولت هابره حدود 40 هزار قتل با انگیزه سیاسی و 200 هزار مورد شکنجه صورت گرفته است.

بلژیک در سال 2005 پس از ثبت موارد متعدد کیفرخواست قربانیان در محاکم بلژیکی، حکم بازداشت بین المللی علیه او را صادر کرد. سنگال از استرداد وی به این کشور خودداری کرده بود. سال 2009 بلژیک پرونده‌ای را در دیوان کیفری بین‌المللی گشود تا سنگال هابره را دادگاهی کند یا او را به بلژیک تحویل دهد. با این حال هنوز حکمی در این باره صادر نشده است.

کد خبر 140950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز