گروه شهری: درصورت موافقت دولت، شهرداری تهران آمادگی دارد خط یک مترو را ظرف 18 ماه به فرودگاه امام‌خمینی متصل کند.

مترو تهران

صبح دیروز محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه کهریزک گفت: با وجود اینکه ساخت متروی فرودگاه امام‌خمینی از وظایف وزارت راه و شهرسازی است اما چون به دلایلی عقب افتاده است شهرداری تهران آمادگی دارد به‌منظور تامین رفاه و آسایش مسافران فرودگاه امام‌خمینی و عزت کشور خط یک مترو را 18 ماهه به فرودگاه امام برساند که البته این امر به گفته قالیباف مستلزم موافقت دولت است.

به گزارش همشهری، دیروز مسیر 2 کیلومتری و ایستگاه کهریزک از خط یک متروی تهران - که ظرف یکسال تکمیل شد - به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی این ایستگاه محله‌های اطراف ایستگاه کهریزک شامل سلیمان‌آباد، اسماعیل‌آباد، شریف‌آباد، قاسم‌آباد، صادق‌آباد، قلعه‌سنگی و همچنین مراکز مهمی چون بهشت‌زهرا، آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک، پزشکی قانونی، مرکز توانبخشی شهید هاشمی‌نژاد و شهرک انقلاب اسلامی از مزایای مترو بهره‌مند می‌شوند. در مراسم بهره‌برداری ایستگاه کهریزک، قالیباف به ساکنان این منطقه خبری داد که با استقبال بسیار حاضران در مراسم مواجه شد، شهردار تهران اظهار داشت: هفته آینده در حضور خبرنگاران رسانه‌های همگانی و ساکنان منطقه پایان دفن زباله در کهریزک را رسما جشن می‌گیریم.

وی ادامه داد: گرچه از لحاظ تقسیمات کشوری، کهریزک در مجموعه شهر تهران قرار ندارد اما اهالی کهریزک هر بار که با من مواجه می‌شدند بابت دفن زباله تهران در این منطقه گله‌مندی می‌کردند. شهردار تهران گفت: به همین دلیل از همان ابتدای پذیرفتن مسئولیت شهرداری تصمیم گرفتم پس از 40‌سال که از کار دفن زباله در کهریزک می‌گذرد این زخم کهنه را برای همیشه از چهره این منطقه پاک کنم. قالیباف با تاکید بر اینکه در کل شهر تهران نیز در نظر داریم با احداث 2 مرکز زباله‌سوز یکی در شرق و دیگری در غرب دفن زباله‌های شهری را نه‌تنها پایان دهیم که از انرژی حاصل از آن برق تولید کنیم، اظهار امیدواری کرد که با این اقدام به حفظ محیط‌زیست شهری کمک قابل‌توجهی شود. وی قول داد تا مهرماه خط یک مترو در توسعه شمالی خود به ایستگاه تجریش برسد و به این وسیله پس از 30 سال نخستین خط مترو از ابتدا تا انتها به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد و شمالی‌ترین نقطه شهر را به جنوبی‌ترین بخش آن متصل می‌کند. وی همچنین قول تکمیل خط شرقی - غربی 4 مترو را داد که از میدان کلاهدوز تا شهرک اکباتان ادامه دارد.

قالیباف زمانبندی مشخص، برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از خردجمعی را از افتخارات مدیریت شهری دانست و گفت: برخی افراد در اظهارنظرهای غیرمنصفانه می‌گویند: چرا شهرداری به جای توسعه امور زیرساختی فقط به بزک کردن ظاهرشهر می‌پردازد به همین دلیل شهردار تهران از حفر 60 کیلومتر تونل مترو، بیش از 100 کیلومتر تونل انتقال آب‌های سطحی، احداث و تکمیل بزرگراه‌ها و کمربندی شهر، ساخت تونل توحید، تکمیل تونل رسالت و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح و نظایر آن سخن گفت و اظهار داشت: این اشارات محض یادآوری به کسانی است که بی‌انصافی کرده و می‌گویند در شهر کار عمرانی نمی‌شود.

قالیباف تصریح کرد: ما مدیران شهری به همراه شورای شهر مصمم هستیم خارج از فضا‌سازی‌ و حاشیه‌ها فقط به اصل خدمت به مردم توجه کنیم که اتفاقا منصفانه‌ترین قضاوت را از این مردم شاهد هستیم. بنا بر این گزارش، دیروز قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: همکارانم در مترو قول داده‌اند بیش از 12 ایستگاه را در سال‌جاری به افتتاح برسانند اما نهایتا حداقل هر ماه یک ایستگاه را به بهره‌برداری خواهیم رساند. وی همچنین گفت: هر ماه 2 قطار وارد خطوط می‌شود و ماهی یک ایستگاه در تهران افتتاح خواهد شد.

ساخت ایستگاه کهریزک کمتر از یکسال

در مراسم افتتاح ایستگاه متروی کهریزک هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران طی سخنانی با اعلام اینکه مسیر متروی کهریزک حدود 2 کیلومتر تونل دارد، گفت: با توجه به اینکه کار ساخت این ایستگاه کمتر از یکسال زمان برد، می‌توان اعلام کرد رکورد ایستگاه‌سازی‌ شکسته شد. وی اخبار مربوط به آلودگی‌های داخل مترو را نیز نادرست خواند و گفت: اخیرا اخباری درباره آلودگی‌ مترو منتشر شده اما من به‌جرات اعلام می‌کنم که هوای داخل مترو به‌مراتب پاک‌تر از هوای بیرون است.

درویش در مورد برخی شائبه‌های مربوط به چینی‌بودن تجهیزات واگن‌های مترو نیز گفت: به‌دلیل تحریم‌هایی که از سوی کشورهای اروپایی بر کشور ما اعمال شده این قطعات از اروپا به چین و از آنجا به ایران ارسال می‌شود بنابراین صرف اینکه از کشور چین وارد می‌شود به معنی چینی بودن و بی‌کیفیتی تجهیزات مترو نیست. وی خاطرنشان کرد: لنت‌ترمزهایی که در مترو به کار می‌رود نیز در داخل کشور ساخته می‌شود و تحت لیسانس کمپانی‌های اروپایی قرار دارد.

مبالغه ممنوع!

شهردار تهران که دیروز برای افتتاح ایستگاه متروی کهریزک در این منطقه حضور یافته بود پس از مشاهده بنرهای افتتاح ایستگاه که در آنها از تصویر شهردار تهران استفاده شده بود ضمن دستور جمع‌آوری این بنرها تاکید کرد که مدیرمربوط باید شخصا هزینه این تبلیغات بی‌دلیل را پرداخت کند.

محمد باقر قالیباف در آغاز سخنرانی خود در مراسم افتتاح ایستگاه متروی کهریزک با اشاره به اینکه حین آمدن به محل افتتاح متوجه شدم در برخی نقاط بنرهایی نصب کرده‌اند که عکس بنده روی آنهاست چون ایشان (مدیرعامل یکی از سازمان‌های شهرداری) را برادری متدین و انقلابی می‌دانم و این پول متعلق به بیت المال است و ایشان هم اخلاق مرا از قدیم می‌دانند و می‌شناسند چون این کار را کرده‌اند جریمه شان می‌کنم که این بنرها را جمع کرده و هزینه آنها را هم از جیبشان تا ریال آخر پرداخت کنند تا از این به بعد از این نوع اقدام‌ها صورت نگیرد.

شهردار تهران از ابتدای سال به سازمان‌های شهرداری بخشنامه کرده است که از عکس و گفته‌های مبالغه‌آمیز درباره وی در مراسم مختلف استفاده نشود.

کد خبر 140867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز