سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

شهردار تهران در حاشیه مراسم جشن پایان دفن غیربهداشتی زباله تهران که با کلنگ‌زنی نخستین مرکز زباله‌سوز برای تولید برق در کهریزک همراه بود، از تبدیل محل سابق دفن زباله به بوستان جنگلی خبر داد.

قالیباف

 محمدباقر قالیباف گفت: هم‌اکنون در زمینه پردازش زباله به شرایط خوبی رسیده‌ایم ولی تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. شهردار تهران با بیان اینکه از 7‌هزار تن زباله شهر تهران که در سال 84‌ به کهریزک منتقل می‌شد، تنها 500‌تن از آن مورد پردازش قرار می‌گرفت، اعلام کرد: آن سال‌ها بیش از 6 هزار و 500 تن زباله به‌صورت غیربهداشتی دفن می‌شد.

قالیباف تصریح کرد: کسانی که امروز از شیرابه سخن می‌گویند باید بدانند که دریاچه شیرابه نتیجه بیش از 3 دهه دفن غیربهداشتی و غیرفنی زباله است. وی افزود: اکنون و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و حمایت شورای اسلامی شهر تهران حتی یک تن زباله هم به منطقه کهریزک منتقل نمی‌شود که پردازش نشده باشد.

قالیباف همچنین به کلنگ‌زنی احداث مرکز زباله‌سوز در کهریزک اشاره کرد و افزود: با احداث این مرکز روزانه 200 تن زباله با پیشرفته‌ترین شیوه‌ها سوزانده و با تبدیل آن به انرژی 3 مگا وات برق در ساعت از آن گرفته می‌شود. وی با بیان اینکه احداث یک زباله‌سوز در شرق تهران نیز در دست انجام است، گفت: همه این اقدامات ما را به شرایط خوب رسانده اما شرایط مطلوب وقتی است که بتوانیم7 زباله‌سوز در تهران راه‌اندازی کنیم و هیچ زباله‌ای را حمل نکرده و آنها را داخل شهر سوزانده و تبدیل به انرژی برق، آب گرم و... کنیم. شهردار تهران با اشاره به وضعیت زباله‌هایی که دفن می‌شود، تصریح کرد: مقدار زباله‌هایی که امروز دفن می‌شود کمتر از 500 تن است که زباله‌های غیرقابل بازیافت و غیرقابل تبدیل به کودهای کمپوست هستند که در مخازن زیرزمینی تجهیز شده دفن می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که حتی شیرابه‌های آن به داخل زمین نفوذ نمی‌کند.

وی ادامه داد: با این روش بخشی از شیرابه‌ها به مخازن منتقل می‌شود و بخشی نیز تبدیل به گاز شده و از طریق لوله‌ها به مخازن گاز متان می‌رود که گاز متان نیز خودش برای استفاده بیشترین انرژی و حرارت را دارد. قالیباف با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی دفن زباله در سلول‌های بهداشتی را انجام می‌دهند، گفت: تا پایان سال 91 به‌طور قطع 2 خط زباله سوز در تهران به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین موضوع تفکیک زباله از مبدا را اقدامی فرهنگی دانست و گفت: هنوز در شهرداری در این کار موفق نبوده‌ایم و فقط 25 درصد زباله‌ها در مبدا تفکیک می‌شود که از آسیب‌های جدی ماست و امیدواریم با کمک مردم این معضل نیز برطرف شود.

قالیباف همچنین درخصوص توسعه فضای سبز کهریزک افزود: بیش از140 هکتار درخت‌کاری و فضای سبز در یکسال گذشته در این منطقه انجام شده و تبدیل کهریزک به پارک جنگلی در حال تحقق است. وی تصریح کرد: رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی باید اعلام کنند که در دیگر نقاط جهان زباله‌ها هر 15 روز یکبار جمع‌آوری می‌شوند نه روزی چندبار و مردم باید بدانند که در شهرهای جهان زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه شرایط مطلوب آن است که حتی در نحوه قراردادهایی که درخصوص جمع‌آوری زباله بسته می‌شود متحول شویم. وی با بیان اینکه قبول ندارد زباله طلای سیاه است، افزود: باید کاری کنیم که هزینه 150 میلیارد تومانی برای حمل و دفن زباله نداشته باشیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص توسعه فضای سبز کهریزک در این مراسم گفت: تا پایان سال 100 هکتار فضای سبز به فضای سبز این مجموعه اضافه می‌شود و فضای سبز این منطقه به 240 هکتار می‌رسد. محمد فیاض با اشاره به کلنگ‌زنی نخستین خط تولید انرژی از پسماند افزود: این اتفاق از آرزوهای شهروندان تهران بود.

کد خبر 141424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز