چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه شهری: مجموعه جشنواره‌های شمسه در حوزه قرآن، نقاشی و تندیس، شعر و ادب، فیلم و عکس دیروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران و علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، افتتاح شد.

قالیباف

به گزارش همشهری، این جشنواره در ماه مبارک رمضان با محوریت قرآن در سطح 374 محله شهر تهران و در 6 رشته شفاهی، 4 رشته مکتوب و بخش هنری برگزار شده و در کنار آن نخستین تشکل یکصدهزارنفری یادآوران قرآن در شهر تهران شکل خواهد گرفت.بنابراین گزارش، ازجمله اهداف جشنواره شمسه در حوزه‌های 7گانه پیدایی و شناسایی استعدادهای نهفته در بطن محلات و تلاش برای شکوفایی این استعدادها و فعال‌سازی‌ فرهنگی و بالندگی اجتماعی شهروندان تهرانی است.

محور صحبت‌های دیروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه جشنواره شمسه اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها بر بستر معنویت بود.وی در تمام طول سخنرانی خود مدیران و مسئولان امور شهری حاضر در جلسه را سفارش به توجه به معنویت در همه کارها کرد و اینکه معنویت باید اساس و جوهره حرکت در مسیر زندگی همه ما باشد. شهردار تهران البته معنویت را به معنی انزواطلبی و دوری گزیدن از زندگی تعبیر نکرد و گفت: رشد و تعالی در گرو داشتن یک زندگی خوب است زیرا اگر فقر آمد معنویتی باقی نمی‌ماند اما مطمئنا اگر سرمایه‌های اجتماعی با معنویت گره بخورد برای ما ماندگار خواهد شد و خیر و برکت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه جدل، اختلاف، شرارت، خشونت‌طلبی و حسادت در نبود معنویت اتفاق می‌افتد اظهار داشت: حتی در کشورهایی که اعتقادی به معنویت ندارند در دروس مدیریتی خود در کنار مباحث ساختار و سازمانی مدیریت معنوی هم تدریس می‌کنند.از نظر قالیباف، آنچه جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگر به آن نیازمند است مدیریت معنوی برای حفظ سرمایه‌های اجتماعی، وفاق و مشارکت اجتماعی، عزت نفس و اعتماد‌سازی‌ است و بی‌توجهی به معنویت و عدالت در جامعه خطر بزرگی است که پیش روی ماست.

به گفته شهردار تهران، اگر نتوانیم معنویت و عدالت را در جامعه با مدیریت، تلاش و رفتارمان به اجرا درآوریم مردم نسبت به متولیان امر بی‌اعتماد می‌شوند. وی افزود: در این صورت مردم دیگر نسبت به باورهای دینی و جمهوری اسلامی ذهنیت منفی پیدا می‌کنند که می‌تواند به انفجار اخلاقی و عوض شدن جای ارزش‌ها با ضد‌ارزش‌ها بینجامد و کسی جلودارش نخواهد بود مگر اینکه خدا به برکت خون شهدا توجهی بکند.

از نظر شهردار تهران آنچه بیش از هر چیز انسان به آن نیازمند است هویت برگرفته از قرآن و اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به فضای الهی حاکم در میدان جنگ در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که هرچه از پشت خاکریز خط‌مقدم فاصله گرفته می‌شد از شدت روحیه معنوی و عقلانی و درست میدان جنگ کاسته می‌شد.شهردار تهران در مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ شمسه یکی از رویکردهای محوری خود را تمرکز در محلات و محله‌محوری دانست و گفت: این رویکرد می‌تواند به یک اتفاق عظیم در ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی منجر شود.

وی در عین حال از مدیران محلی حاضر در جلسه خواست تا هرگز به مسئولیت خود به‌عنوان یک شغل نگاه نکنند زیرا این نگاه خیر و برکت نخواهدداشت و رویکرد محله‌محوری را با شکست مواجه خواهد ساخت و تنها درصورتی‌که به این کار به چشم وظیفه، عشق و گره‌گشایی از مردم نگاه شود در این صورت خیرات و برکات آن بسیار خواهد بود.

راه‌اندازی سامانه الکترونیک جشنواره شمسه

سامانه عظیم الکترونیک جشنواره شمسه دیروز افتتاح شد. در این مراسم سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز اتفاق فرهنگی جدیدی در تهران در حال شکل‌گیری است، گفت: این اتفاق که با مشارکت مردم شکل می‌گیرد تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد. وی گفت: در پایان جشنواره شمسه ما انتظار داریم که 374 گروه تواشیح، 374 گروه سرود محله و به همین تعداد گروه در رشته‌های تئاتر، فیلم، عکس، نقاشی و شعر و ادب داشته باشیم که اگر این اتفاق شکل بگیرد به میزان بسیاری به ظرفیت‌های هنری و فرهنگی شهر تهران اضافه خواهد شد. وی گفت: روزی که دستورالعمل مدیریت محله ابلاغ شد آقای قالیباف هوشمندانه به موضوع مدیریت فرهنگی و فرهنگ‌سازی‌ و مشارکت اجتماعی در اداره امور پرداختند که دامنه‌اش می‌تواند همه حوزه‌های خدماتی، ترافیکی، فنی و عمران شهری را نیز در برگیرد.

کد خبر 142173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز