معصومه حیدری: بوستان 110‌هکتاری آزادگان در جنوب شرقی پایتخت، که تا همین یک ماه پیش تنها یکی از ریه‌های تنفسی چهارگانه پایتخت به شمار می‌رفت و درختان سوزنی‌برگش، مامنی برای شب‌نشینی تابستانه شهروندان بود، با آغاز ماه شعبان و بر پایی بزرگ‌ترین و چهارمین جشنواره شهری «جشنواره شعبانیه» تبدیل به «دهکده تفریحات ورزشی» شده است.

 مسئولان سازمان ورزش می‌گویند که هدف از برگزاری این جشنواره علاوه بر اطلاع‌رسانی و آموزش، یادآوری و نهادینه‌کردن تفریحات ورزشی در سبد زندگی خانوارهای تهرانی و توزیع عادلانه امکانات تفریحی در مناطق مختلف شهر است. نهاد مسئول آوردن شادابی و سرزندگی از طریق ورزش و تفریحات به زندگی تهرانی‌ها شهرداری تهران است؛ سازمانی که در رویکردی فراتر از یک نهاد خدماتی به‌عنوان یک نهاد اجتماعی به نهادینه‌کردن ورزش و تفریحات به‌عنوان جزئی از ارکان زندگی پایتخت‌نشین‌ها اهتمام ورزیده است. بعد از ظهر‌ها و اندکی پس از خنک شدن هوا، موج جمعیت غیرقابل تصور از مردمی را می‌توان دید که به سوی «جشنواره بزرگ شعبانیه» در بوستان آزادگان رهسپارند.

بوستان بزرگ آزادگان چندهفته‌ای است که شاهد عظیم‌ترین اجتماع شهروندی در این گوشه از پایتخت است. در این بوستان از آدم‌های خمود و خسته و چهره‌های درهم رفته، از آدم‌های مستأصل میان هوای آلوده و بوق و سر و صدای گوشخراش ماشین‌ها یا گیر‌افتاده در گره کور ترافیک یا آنها که بی‌تفاوت و سرد از کنار آسمانخراش‌های شهر می‌گذرند، خبری نیست. آنچه می‌بینی شوق کودکانه و شادی عابران و مردمان پهنه جنوبی پایتخت است که پیاده‌راه بوستان آزادگان را طی می‌کنند. کمی دور‌تر از محوطه جشنواره، اهتزاز بزرگ‌ترین بالن خاورمیانه نگاه هر عابری را به‌خود جلب می‌کند. صدای کالسکه‌ها از دور به گوش می‌رسد...

اینجا در بوستان آزادگان بار دیگر می‌توانی طعم شیرین تفریح، شادی و نشاط به‌ویژه تجربه دل‌انگیز بازی‌های بچگی از هفت‌سنگ، طناب‌زنی و طناب‌کشی گرفته تا دوچرخه‌سواری و گل کوچک را حس کنی. امسال سازمان ورزش شهرداری پایتخت با توجه به تجربه‌ای که در برگزاری جشنواره سال گذشته در پارک رازی به دست آورده، سعی کرده است که این جشنواره را متفاوت‌تر و پربارتر نسبت به سال گذشته برگزار کند.

برگزاری چهارمین دوره جشنواره تفریحات باعنوان «جشنواره بزرگ شعبانیه» در بزرگ‌ترین بوستان پایتخت یکی از بارزترین تفاوت‌های این جشنواره نسبت به سال گذشته است که در مساحتی بالغ بر 110هکتار برگزار می‌شود و در مقایسه با جشنواره سال گذشته که در بوستان رازی و در مساحت 27‌هکتار برگزارشد بسیار ناچیز است.

آقای رحمانی که به همراه خانواده اش به بوستان آزادگان آمده، می گوید: ما سال قبل هم در جشنواره ورزشی شرکت کردیم، اما فضای اینجا نسبت به بوستان رازی خیلی بزرگ‌تر و بهتر است، بچه ها هم بیشتر لذت می‌برند؛ این حرف وی موجب می‌شود تا بچه ها نیز جست و خیز کنان او را به سمت غرفه‌های ورزشی بکشند.

قهرمان‌ها هم هستند

در چهارمین جشنواره تفریحات امسال نیز جنگ‌های شبانه جایگاه ویژه‌ای دارند. برای ایجاد لحظات شاد و پرهیجان در میان خانواده‌ها، هر شب جنگ‌های شبانه با حضور خواننده‌های مشهور و محبوب در بوستان آزادگان برپا می‌شود.
توجه به قهرمانان و ورزشکاران ملی‌پوش از نکاتی مهمی است که سازمان ورزش شهرداری بر آن اهتمام ویژه‌ای دارد. بنا براین مهم، سازمان ورزش شهرداری برنامه‌ای را تنظیم کرده است تا قهرمانان ورزشی و پهلوانان نامی کشور در جشنواره حضور پیدا کنند و از آنها تجلیل و تقدیر شود.

خانواده حسن‌زاده نیز یکی دیگر از صدها خانواده حاضر در این بوستان هستند. مادر خانواده می‌گوید: یکی، دو شب قبل این جشن را از تلویزیون تماشا کردیم.امشب هم همگی به اینجا آمدیم.

پدر خانواده نیز در ادامه می‌گوید: کاش چنین جشن‌هایی زیاد برگزار شوند. مردم تهران به چنین برنامه‌هایی خیلی نیاز دارند.
در بوستان بزرگ آزادگان،نهادها و سازمان‌هایی چون اداره کل سلامت نیز حضوری چشمگیر دارند. اداره کل سلامت شهرداری تهران با دایر کردن «محله سلامت» در این بوستان اقدام به ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و سایر خدمات سلامت محور کرده است. اداره‌‌های سلامت مناطق 22‌‌گانه در این محله حضور فعال داشته و به معرفی خدمات و ساختارهای فیزیکی (خانه اسباب‌بازی، مرکز فراموز، باشگاه چاقی) می‌پردازند.

ادارات تربیت بدنی مناطق 22‌گانه شهرداری تهران تمامی عزم خود را جزم کرده‌اند تا با ارائه برنامه‌های متنوع ورزشی، خدمات تفریحی را به‌صورت رایگان در دسترس شهروندان قرار دهند.

تست سلامت، واحد تربیت بدنی شهرداری منطقه یک، ایستگاه کلینیک طب پزشکی- ورزشی را برپا کرده است که اطلاعات کافی از تأثیر ورزش بر بیماری‌های مختلف و نرمش‌های مؤثر برای هر شغل و حرفه‌ا‌ی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.
تربیت‌بدنی شهرداری منطقه2 نیز با رشته‌های جذاب، متنوعی و نوینی چون ماشین‌های کنترلی، فلوربال، ویلچررانی، دارت، آموزش کوهپیمایی و... در جشنواره حضور پیدا کرده است.

تفریح، آموزش و استعدادیابی

سازمان ورزش شهرداری در کنار ایجاد سرگرمی و معرفی رشته‌های جدید ورزشی و تفریحی، ورزش‌های اصیل و باستانی سراسر کشور را نیز به شهروندان معرفی کرده است، به‌نحوی که این نمایشگاه تلفیقی از ورزش‌های نو مانند ماز، راگ فوتبال و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای است.

در جشنواره تفریحات ورزشی فضایی برای افرادی که تمایل به ورزش‌های هوازی و ورزش‌هایی همچون تنیس پارکی، تنیس روی‌میز، فوتبال‌دستی و... دارند تجهیزات لازم از سوی شهرداری منطقه3 تعبیه شده است. تربیت‌بدنی منطقه4 هم با تعبیه پیست اسکیت و ارائه این ورزش در جشنواره حضور یافته است.

پر زورها به میدان بیایند

مدیران ورزشی شهرداری منطقه5 نیز در این نمایشگاه، ایستگاه تفریحی ورزشی مانند مچ‌اندازی، پرش با گونی، طناب‌زنی، طناب‌کشی و ورزش‌های گروهی را ارائه می‌دهند. ضمن اینکه به کودکان نیز نگاه ویژه‌ای شده است و کودکان کوچک اما پرزور هم می‌توانند در این غرفه از ورزش‌های کوچک مردان‌آهنین لذت ببرند. واحد ورزش تربیت‌بدنی شهرداری منطقه6 در کنار برگزاری رشته‌های بومی محلی و مینی‌گلف، ورزش نسبتا جدید «فریزبی»را ارائه می‌کند. ایستگاه ورزشی تربیت‌بدنی شهرداری منطقه7 به 2رشته بدمینتون و دارت اختصاص یافته است. منطقه8 شهرداری تهران نیز که برای نخستین‌بار و به‌صورت پایلوت ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری را در منطقه نصب کرده است، امسال با ایستگاه دوچرخه‌سواری در جشنواره شعبانیه حضور پیدا کرده است.

علاقه‌مندان به تیراندازی با تیر و کمان با حضور در چهارمین جشنواره تفریحات ورزشی می‌توانند در رقابت‌های دوستانه این رشته و در غرفه شهرداری منطقه9شرکت کنند. ورزش‌های توپی مانند بسکتبال، فوتسال و فوتبال‌دستی هم به همت اداره تربیت‌بدنی منطقه10 در این نمایشگاه، ایستگاه ویژه‌ای دارند. تربیت بدنی شهرداری منطقه‌11 با برنامه‌هایی برای تفریحات کودکان در چهارمین جشنواره تفریحات ورزشی حضور یافته است.

شهرداری منطقه12 نیز یکی از مهیج‌ترین ایستگاه‌های این دوره از جشنواره، یعنی مینی‌گلف یا گلف پارکی، شطرنج‌بزرگ پارکی، حرکات آکروبات دوچرخه، حرکات نمایشی رزمی و... را به جشنواره آورده است. مناطق دیگر شهرداری تهران هم حضور بسیار پررنگی در این نمایشگاه دارند. توصیه ما این است که بازدید از این نمایشگاه را از دست ندهید.

کد خبر 140541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز