سعید پیرمحموئی: غرب تهران متحول می‌شود! شاید بهتر است بگوییم کل شهر متحول می‌شود؛ تحولی که تمام نگاه‌ها را به غرب پایتخت معطوف و چشم‌ها را به جایی در انتهای بزرگراه شهید همت خیره می‌کند؛ جایی در غرب تهران که خود یک شهر جدید نامیده می‌شود و می‌خواهد باردیگر پروژه‌ای بس بزرگ و البته نمونه را به نام تهران ثبت کند؛ پروژه‌ای که چند هفته‌ای‌ است کلنگ ساختش به زمین‌های غرب پایتخت فرو نشسته تا شهری جدید ساخته شود!

احداث مجموعه هزار و یک شب

سند چشم‌انداز ایران در سال 1404 نشان می‌دهد که ارتقای عدالت اجتماعی در اولویت تمامی طرح‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قرار دارد و براین اساس، توسعه زیرساخت‌های کشور برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. شهرداری تهران که همواره براساس این سند چشم‌انداز حرکت کرده است، با مشارکت بخش خصوصی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ارتقای اجتماعی و فرهنگی کشور را اجرایی می‌کند که احداث بزرگ‌ترین مرکز تفریحی و فضای سبز به نام
«هزار و یک شهر» است؛ نامی جذاب که شاید تنها در داستان‌ها شنیده باشید.

شهری که اگرچه در گذشته‌های دور تنها در قصه‌های پیشینیان معنا پیدا می‌کرد اما در آغاز دهه 90 با به زمین خوردن کلنگ احداث این شهر، در 5 فاز، اجرایی خواهد شد. در چند سال اخیر رویکرد شهرداری تهران تبدیل شدن به یک نهاد اجتماعی به جای یک نهاد خدماتی بوده است و تا‌کنون برنامه‌های شهرداری تهران براین اساس، توانسته بسیاری از شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران را تغییر دهد. توجه به اوقات فراغت و ارتقای فضای سبز، بازگشت دوباره نشاط بین مردم و... ازجمله نتایج این رویکرد در تمام این سال‌ها بوده است. در این میان و در آغاز دهه 90 ساخت مجموعه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی «هزار و یک شهر» در فضایی با بیش از 120 هکتار با در نظر گرفتن تمامی شاخصه‌های فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی می‌تواند نقطه اوج توجه مدیریت شهری به جایگزینی اوقات فراغت در سبد خانوارها باشد.

شادی بیشتر برای اهالی پایتخت

تقریبا 7 سالی می‌شود که درهای شهربازی تهران در تقاطع بزرگراه شهید چمران و سئول به روی تهرانی‌ها بسته‌شده است و پایتخت 12میلیونی مانده و چند شهربازی کوچک و باغ وحشی افسرده در گوشه‌ای از شهر که هیچگاه نتوانسته جای خالی شهربازی را پر کند. اما به‌نظر می‌رسد که سرانجام طلسم شکسته شده‌است. با به زمین خوردن کلنگ احداث بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه در غربی‌ترین منطقه تهران البته این ‌رؤیا به حقیقت می‌پیوندد تا پایتخت صاحب یک شهر بازی درخور نام خود شود؛چیزی شبیه دیزنی لندهای خارجی که بنابر فرهنگ و آیین ایرانی و اسلامی، هزار و یک شهر نام گرفته است و هم‌اکنون باید چند سالی صبر کرد تا هیجان و شادی تهرانی‌ها را در مجموعه هزار و یک شهر مشاهده کرد. مجموعه‌ای که در انتهای غربی منطقه 22 واقع است و برای احداث آن رقمی حدود 2500 میلیارد تومان هزینه خواهد شد، از بسیاری از شهربازی‌های بزرگ دنیا نمونه‌برداری شده و یک پیمانکار داخلی از میان 19 شرکت داخلی و خارجی اجرای این پروژه را بر‌عهده گرفته است.

83 جاذبه تفریحی

این شهربازی در زمینی به مساحت بیش از 130‌هکتار جانمایی شده است و ساخت آن در چند فاز انجام می‌شود. ساخت این مجموعه بدون الگو‌برداری از نمادها و شخصیت‌های کارتنی خارجی است و سعی شده تا در آن همه وسایل و مجموعه‌ها منطبق با آداب و رسوم و سنت‌های ایرانی طراحی و اجرا شود تا فرهنگ ایرانی- اسلامی هرچه بیشتر برای مردم به نمایش گذاشته شود. همچنین طراحی این پارک به شکلی انجام شده است که علاوه بر تهرانی‌ها، ساکنین شهرهایی تا فاصله 300 و 500 کیلومتر نیز بتوانند با توجه به مسافت طی شده، حداکثر استفاده گردشگری و تفریحی را از پارک ببرند و احتیاجی به خروج از مجموعه نداشته باشند. در این پارک 83 جاذبه برای مخاطبان در تمام گروه‌های سنی تعریف شده است.

دیار هفتخوان

«هزار و یک شهر» دقیقا براساس آداب، فرهنگ، رسوم و البته اعتقادات ایرانی ساخته خواهد شد. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید بخش بازی و سرگرمی این مجموعه در قالب 7 دیار در نظر گرفته شده است که هر یک به‌صورت موضوعی تجهیزات و امکانات بازی مرتبطی را در خود دارند، دیار اول؛ دیار آفرینش، دیار دوم؛ دیار قصه و افسانه، دیار سوم؛ تاریخ و دیار چهارم نیز دیار عصر نو است، دیار پنجم اما اکتشافات و تخیلات علمی نامگذاری شده است، در دیار ششم وارد جاده ابریشم می‌شوید و سرانجام در دیار هفتم هم اوج ماجراجویی را تجربه خواهید کرد. مسئولان شهری پایتخت معتقدند پروژه «هزار و یک شهر» می‌تواند پاسخگوی نیازی باشد که سال‌ها اهالی پایتخت به‌دنبالش بودند. به گفته مدیران شهری پایتخت و آن‌طور که از اطلاعات منتشر شده بر می‌آید، این مجموعه امکانات کامل و متعددی را در خود جای داده است. از بخش‌های مختلف بازی و سرگرمی گرفته تا مراکز تجاری و خدماتی، چند هتل، مسجد، مجموعه‌های فرهنگی، پارکینگ، فضای سبز و... که به‌نظر می‌رسد پاسخگوی نیازهای خاص و عام شهروندان خواهد بود.

پارک خیال ایرانی

شهربازی که فاز اول مجموعه هزار و یک شهر است، پارک «خیال ایرانی» نام دارد و در هر دیار بازی‌ها و سرگرمی‌ها به‌صورتی طراحی شده است که با نام مجموعه تناسب داشته باشد. سازندگان هزار و یک شهر می‌گویند، وقتی نام‌ها با فضای مورد استفاده همگونی داشته باشند، استفاده‌‌کنندگان خود را به‌صورت واقعی در آن دیار فرض می‌کنند و این موضوع خود دستمایه‌ای برای افزایش جذابیت‌ها و جاذبه‌های هزار و یک شهر می‌شود. مدیران شهری پایتخت معتقدند با افتتاح کامل این مجموعه، تهران صاحب یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های تفریحی آسیا می‌شودکه می‌تواند از این حیث به سرعت برای خود نامی در دنیا دست و پا کند.

هتل های هزار و یک شهر

می‌گویند هزار و یک شهر تبدیل به مجموعه‌ای بین‌المللی خواهد شد چرا که جزو نمونه‌های بی‌نظیر قاره کهن خواهد بود. برای اینکه توریست‌ها و میهمانان خارجی هزار و یک شهر مشکلی جهت اقامت نداشته باشند، در طراحی این مجموعه، 3 هتل نیز در نظر گرفته شده است که براساس سطح خدمات آنها به 3، 4و 5ستاره تقسیم‌بندی می‌شوند. این هتل‌ها موجب می‌شوند افراد مشکل اقامتی در این مجموعه نداشته باشند. مجموعه هتل‌های هزار و یک شهر حتما جزو بهترین هتل‌های پایتخت خواهند بود؛
چرا که علاوه بر پذیرایی از میهمانان داخلی، پذیرای میهمانان خارجی نیز خواهند بود.

تا چشم کار می کند، جای پارک

مجموعه هزار و یک شهر بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که در تهران وجود دارد را نخواهد داشت! اگر پارکینگ و جای پارک را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری پایتخت و مسافران این کلانشهر بدانیم، حتما چنین دغدغه‌ای در مجموعه هزار و یک شهر وجود نخواهد داشت! در این مجموعه 244 هزار مترمربع پارکینگ تدارک دیده شده‌است و این موضوع هیچ‌گونه جای نگرانی بابت جای پارک باقی نخواهد گذاشت. پارکینگ‌های مجموعه هزار و یک شهر هر چند طبقاتی نیستند اما براساس آخرین استانداردها ساخته می‌شوند و مهم‌ترین فاکتوری که دارند همان موضوع نظم و شرایط خاصی است که خودروها می‌توانند در آن توقف ‌کنند.

از پارک آبی تا سینما

20 هزار مترمربع پارک آبی، 16سینما، شهر بازی سرپوشیده، فضای سبز، امکانات رفاهی، امکانات امدادی و خدماتی ازجمله دیگر کاربری‌های درنظر گرفته شده برای این مجموعه بزرگ است تا عنوان بزرگ‌ترین پروژه شهری را تا سال‌ها از آن خود کرده باشد. احداث 2 پارک بزرگ آبی برای استفاده خانم‌ها و آقایان و احداث بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه نیز از دیگر جاذبه‌های این مجموعه است. سینماهای مجموعه هزار و یک شهر نیز در نوع خود بی‌نظیر هستند چرا که قرار است 22 سینما براساس آخرین دستاوردها و استانداردهای بین‌المللی در آن ساخته شود که این موضوع نیز حتما بر تعداد مخاطبان خاص مجموعه اضافه خواهد کرد.

یکی از 10 شهربازی برتر دنیا

هزار و یک شهر همان مجموعه‌ای است که دکتر قالیباف شهردار پایتخت درباره‌اش می‌گوید: «این مجموعه تفریحی که هزار و یک شهر لقب گرفته است به یکی از 10 شهربازی برتر دنیا تبدیل می‌شود.» نماینده شرکت کانادایی مشاور پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری هزار و یک شهر نیز نسبت به این موضوع تأکید دارد که هزار و یک شهر به یکی از 10 پروژه بزرگ تفریحی و فرهنگی دنیا تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این پروژه پس از تکمیل، سالانه 10 میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد؛ به نوعی که 9 میلیون نفر به مجموعه شهربازی و یک میلیون نفر نیز به مجموعه شهرآبی آن مراجعه کنند.

کد خبر 139816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز