گروه اقتصادی: سازمان تعزیرات و اتحادیه املاک طی روزهای گذشته به‌منظور برخورد با افزایش غیرقانونی اجاره‌بها وارد عمل شده و با گرانفروشان در بازار مسکن برخورد می‌کنند.

بر این اساس چنانچه مالک اقدام به افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها کرده باشد، به جرم گرانفروشی با وی برخورد تعزیراتی صورت خواهد گرفت و اگر مشاور املاک قراردادی را با افزایش غیرقانونی به ثبت رسانده‌باشد طبق قانون صنفی جریمه خواهد شد. اما سرعت در رسیدگی به این تخلفات، صدور احکام قاطع، وجود ضمانت اجرایی در زمینه اجرای حکم و همچنین جلوگیری از بروز مجدد تخلف از جمله مهم‌ترین سؤالات و خواسته‌های مستأجران است.معاون تعزیرات حکومتی استان تهران می‌گوید: در این مدت مراجعات مردمی به‌منظور اعلام شکایت از متخلفان بازار مسکن روز به روز در حال افزایش است و این نشان از آگاهی بیشتر مردم و اراده همه جانبه به‌منظور مبارزه با افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها دارد.

به گفته صادقی، سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد و اکثر شکایات در زمانی کمتر از یک روز به مرحله صدور رأی رسیده‌اند. وی به همشهری گفت: البته شاید اینگونه برخورد موجب بروز اختلافات مجددی بین موجر و مستأجر شود اما تعزیرات موظف به اجرای قانون است.صادقی به مردم اطمینان داد که این قانون ضمانت اجرایی داشته و مشکلی از این بابت برای مستأجران وجود نخواهد داشت. همچنین سازوکار قانون به‌نحوی است که جلوی تکرار تخلف از سوی مالکان را می‌گیرد. وی با اشاره به برداشت‌های نادرستی که از غیرقانونی بودن پشت‌نویسی اجاره نامه شده بود، توضیح داد: پشت‌نویسی اجاره نامه تنها زمانی غیرقانونی است که ممنوعیت افزایش بیش از 7تا‌9‌درصدی اجاره بها در آن رعایت نشده باشد؛ والا به شرط رعایت موارد قانونی اشکالی بر این اقدام وارد نیست. به گفته معاون تعزیرات حکومتی استان تهران درصورتی که اضافه دریافت توسط مالک محرز شود، وی موظف به بازگرداندن مبلغ اضافه دریافتی به مستأجر می‌شود و سرپیچی از احکام صادرشده امکان‌پذیر نیست.

صادقی خاطرنشان کرد: همچنین درصورتی که مشاور املاک به‌عنوان متخلف شناخته شود، باید اضافه کمیسیون دریافتی را به طرفین معامله بازپس بدهد. وی با تأکید بر اینکه بازرسی‌های سازمان تعزیرات در بازار مسکن حداقل تا پایان فصل اوج نقل و انتقالات یعنی تا پایان تابستان در تمام مناطق شهرهای تهران و کرج ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: طی روزهای گذشته به‌طور متوسط روزانه با حدود 10 نفر از مالکان گرانفروش برخورد قانونی صورت گرفته است.

ورود تعزیرات به بازار سیمان

معاون تعزیرات حکومتی استان تهران از آغاز برخورد تعزیراتی با گرانفروشان بازار سیمان از چهارشنبه هفته گذشته خبر داد. وی گفت: پس از افزایش قیمت سیمان گزارش‌های واصله از سوی مردم سبب شد تا 10 اکیپ سیار متشکل از رئیس شعبه و بازرسین بازرگانی و اصناف فعالیت خود را در این بازار شروع کنند. به گفته صادقی تا‌کنون از 40واحد صنفی در سراسر استان تهران بازرسی به‌عمل آمده که از این تعداد 7 مورد تخلف گرانفروشی مشاهده شده است. وی خاطرنشان کرد: احکام این واحدهای متخلف بلافاصله صادر شده و درصورت تکرار تخلفات، اشد مجازات یعنی تعطیلی کامل برای این واحدها اعمال خواهد شد.

کد خبر 140518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز