گروه اقتصادی: سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه املاک به‌طور جدی بر اجرای بخشنامه اجاره‌بها تاکید دارند و به‌صورت محسوس و نامحسوس روند انعقاد اجاره‌نامه‌ها را در بنگاه‌های املاک دنبال و درصورت مشاهده تخلف به‌شدت با این دفاتر برخورد می‌کنند.

مسکن اجاره

براساس گزارش میدانی خبرنگار همشهری، با وجود گذشت 2هفته از اجرای بخشنامه اجاره‌بهای سازمان تعزیرات حکومتی، متأسفانه دفاتر املاک این بخشنامه را هنوز جدی نگرفته و براساس آن عمل نمی‌کنند و این گلایه و سرگردانی بسیاری از مستاجران را فراهم ساخته است و کار به جایی رسیده که برخی از بنگاه‌ها خواهان لغو این بخشنامه هستند. از سوی دیگر، ایسنا به نقل از سازمان تعزیرات خبر داد از 60بنگاه معاملاتی املاک بازدید به‌عمل آمد و تذکرات لازم درخصوص افزایش احتمالی اجاره‌بها به این واحدها ارائه شد. پیش از این نیز در جریان بازرسی‌هایی مشابه، 38 بنگاه مشاور املاک در تهران از تعزیرات حکومتی تذکر دریافت کردند.

چاره‌ای جز اجرای قانون نیست

از سوی دیگر رئیس اتحادیه املاک اعلام کرد که عملکرد بنگاه‌ها به‌صورت محسوس و نامحسوس رصد می‌شود و چنانچه بنگاهی خلاف بخشنامه عمل کند با آن برخورد می‌شود.به گفته مصطفی‌قلی خسروی طبق قانون تمامی مشاوران املاک موظف به نصب این بخشنامه و اجرای مفاد آن هستند. به گفته وی، مردم نیز باید به بنگاه‌هایی مراجعه کنند که دارای جواز کسب باشند. خسروی همچنین از تأیید تخلف 3بنگاه املاک خبر داد. این تخلفات شامل عدم‌نصب نرخ نامه دریافت کمیسیون، عدم‌نصب بخشنامه ممنوعیت افزایش 7 تا 9درصدی اجاره بها و نیز تخلف از مفاد این بخشنامه بوده است.

وی تأکید کرد: براساس ماده17 قانون نظام صنفی، افراد صنفی مکلفند قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قوانین و مقررات صنفی، انتظامی، بهداشتی، ایمنی، حفاظت فنی و زیبا‌سازی‌ محیط کار و دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری کالاها و خدمات را که از سوی مراجع قانونی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود رعایت و اجرا کنند.

افزایش تعداد قراردادهای اجاره

بررسی آمار ثبت اجاره نامه از سامانه اتحادیه املاک حاکی از افزایش تعداد قراردادهای اجاره در 15روز ابتدایی تیرماه سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته است. از ابتدای تیرماه و همزمان با آغاز برخورد تعزیراتی با متخلفان یک هزار و 684 مورد اجاره‌نامه در شهر تهران ثبت شده است که این رقم نسبت به تعداد قراردادهای منعقد شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.

کد خبر 139694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز