گروه اقتصادی: مصوبه ممنوعیت افزایش بیش از 9درصدی اجاره بها دیروز به دفاتر مشاوران املاک ابلاغ و وارد مرحله اجرا شده است اما برخی از فعالان بازار مسکن نگران شکل‌گیری بازار غیررسمی اجاره‌بها هستند.

house rent

به گزارش همشهری، سازمان تعزیرات حکومتی با ابلاغ بخشنامه افزایش حداکثر 9درصدی اجاره‌بها در سال‌جاری، بنگاه‌های معاملات ملکی را ملزم به نصب این مصوبه در دفاتر کرده به‌طوری که این ابلاغیه برای موجر و مستأجر به راحتی قابل مشاهده باشد. این مصوبه از دیروز (شنبه) در استان‌های تهران و البرز به مرحله اجرا درآمده و بنگاه‌های املاک باید براساس آن اقدام به عقد اجاره‌نامه کنند.براساس بخشنامه سازمان تعزیرات حکومتی، انعقاد اجاره‌نامه بیش از سقف مقرر تخلف محسوب شده و با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد. در این راستا ارائه اجاره نامه سال قبل و سال‌جاری به ادارات کل تعزیرات حکومتی و بازرسان الزامی است. همچنین واحدهای اجاره‌ای که امسال وارد بازار شده از طر یق مشاوران املاک رسمی با معادل‌سازی املاک مشابه قیمت‌گذاری انجام می‌شود. به گزارش همشهری، اما این مصوبه با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است.

قانون بدون ضمانت اجرایی

یکی از مشاوران املاک می‌گوید: اگر این قانون پشتوانه محکمی برای اجرا داشته باشد، چاره‌ای جز تبعیت از آن وجود ندارد و در این صورت می‌توان شاهد کنترل قیمت‌ها تا پایان سال بود. وی افزایش اجاره بها در منطقه اکباتان را حدود 20تا 30 درصد عنوان می‌کند و بر این باور است که شاید برای مدتی برخی منازل خالی بماند یا اینکه برخی مالکان به فکر انعقاد قراردادهای غیررسمی بیفتند.

مشاور املاک شاید؛ مالک هرگز

اما یکی دیگر از مشاوران املاک با بیان اینکه بسیاری از قیمت‌ها در این بازار به‌صورت توافقی تعیین می‌شود، این پرسش را مطرح می‌کند که با وجود این چگونه می‌توان انتظار داشت که میزان افزایش قیمت در بازار اجاره بها به‌صورت دستوری تعیین شود. جهانبانویی ابلاغیه سازمان تعزیرات را از سوی مشاوران املاک لازم الاجرا می‌داند اما بر این باور است که مالکانی که قصد افزایش بیش از حد نرخ اجاره ملک خود را داشته باشند قرارداد اجاره را به‌صورت غیررسمی و توافقی با مستأجر امضا می‌کنند.

افزایش 9درصدی اجاره‌بها در تمام نقاط کشور

به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران این بازار، ابلاغ چنین مصوبه‌ای می‌تواند باعث تسری افزایش قیمت به تمام نقاط کشور شود. کاظم مقدم، رئیس انجمن اسلامی مشاوران املاک معتقد است که اعلام رسمی مجاز بودن افزایش 9درصدی اجاره بها می‌تواند موجب همین میزان افزایش قیمت در نقاطی از کشور شود که شاید هیچ افزایش قیمتی در سال‌جاری متوجه املاک آن مناطق نبود.

افزایش 25درصدی اجاره بها در حومه تهران

یک بنگاه دار در منطقه اسلامشهر هم با بیان اینکه نرخ اجاره بها در این منطقه طی سال‌جاری بین 10 تا 25 درصد رشد داشته، بازار حومه تهران را دارای نوعی رکود عنوان می‌کند. صالحی بر این باور است که اگر چنین مصوبه‌ای به مشاوران حومه تهران ابلاغ شود، در این مناطق نیز بازار قراردادهای غیررسمی اجاره رونق خواهد گرفت.

کد خبر 138636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز