چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از آغاز نظرسنجی درباره تغییر نام پول ملی از دیروز در سایت این بانک خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بهمنی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: منتظریم ببینیم ملت چه نامی را دوست دارند و اگر اکثریت یا تعداد قابل توجهی هر نامی را پیشنهاد کنند همان را انتخاب می‌کنیم.

وی گفت: مردم می‌توانند با ورود به سایت بانک مرکزی نظرات خود را در این باره ارایه کنند.

آقای بهمنی افزود: همچنین تعداد قابل توجهی از آمارگران ما به میان مردم می‌روند و از آنان در این باره نظرخواهی خواهند کرد.

وی گفت: با بررسی مجموع نظرات مردمی در این باره نام جدید پول ملی را انتخاب و اعلام می‌کنیم و آنرا به مجلس می‌دهیم زیرا می‌خواهیم از مجلس هم در این باره کمک بگیریم.

آقای بهمنی اضافه کرد: شاید در برخی موضوعات نیازی به این کار نباشد اما خواستیم پشتوانه مجلس را هم داشته باشیم زیرا این موضوع مربوط به پول ملی است و نخستین بار چنین موضوعی را می‌خواهیم تجربه کنیم به همین علت نمی‌خواهیم هیچ عیب و نقصی در آن باشد.

آقای بهمنی خطاب به خبرنگاران گفت: شما نیز می‌توانید در سایت‌ها و مطبوعات به ما در این زمینه کمک کنید و حاضریم هر هزینه مالی را در این باره بدهیم تا اکثریت نظریات را داشته باشیم.

بهمنی: مرکز آمار متولی اعلام نرخ تورم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه، مجلس شورای اسلامی، مرکز آمار را متولی اعلام نرخ تورم و شاخص های اقتصادی تعیین کرد.

آقای بهمنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی معتقدند حالا که نرخ تورم افزایش یافته است بانک مرکزی آن را اعلام نمی کند گفت: از بدو تأسیس بانک مرکزی اعلام نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی به عهده ما بود اما مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه این اختیار را از ما گرفت و به مرکز آمار داد.

وی افزود: ما آمارها را برای خود تولید می‌کنیم و کسانی که این آمارها را بخواهند باید به طورکتبی از ما مطالبه کنند تا به شکل موردی و خاص در اختیارشان بگذاریم اما از این پس اعلام آمارها به عهده مرکز آمار است.

آقای بهمنی گفت: اخیراً نیز در دولت مقرر شد شورای عالی آمار متشکل از نمایندگان بانک مرکزی و مرکز آمار به ریاست این مرکز در نشستی نتیجه نهایی آمارها را ارایه کنند.

بهمنی : به بخش خصوصی بهای بیشتری می‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت تقویت بخش خصوصی مدت‌هاست که مد نظر ما قرار دارد و اکنون نیز تأکید ما بر این است که منویات معظم‌له را اجرایی تر کنیم.

آقای بهمنی افزود: تأکید ما بر این است که به بخش خصوصی بهای بیشتری بدهیم همچنان که اکنون نمی‌توان تسهیلاتی به شرکت‌های دولتی داد و تسهیلات را صرفاً به بخش خصوصی اختصاص داده‌ایم.

وی گفت: اکنون در باره بانک‌ها نیز همین رویه حاکم است و سهامداران بانک‌های جدید اصلاً نمی‌توانند دولتی باشند بنا بر این معتقدیم باید کار مردم را به دست آنان بسپاریم زیرا می توان کارآیی را افزایش داد.

آقای بهمنی افزود: بخش خصوصی وقتی می‌بیند فعالیت‌ها برایش صرف نمی‌کند و درآمد لازم را ندارد هیچگاه به فعالیت ادامه نمی دهد یعنی محاسبه هزینه فایده می‌کند.

وی گفت: بخش خصوصی با محاسبه هزینه‌ها و درآمدها می‌تواند کارآیی را بالا ببرد،‌ تولید را افزایش دهد و رقابت را برای صادرات بیشتر کند.

بهمنی در پاسخ به پرسشی در باره برنامه بانک مرکزی برای اجرایی کردن دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در دیدار دیروز اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و تهران با ایشان تأکید کرد: حتماً در این باره باز هم برنامه‌های جدیدی در پیش خواهیم داشت.

بهمنی: اظهارات متفاوت درباره حذف صفر از پول ملی موجب سردرگمی مردم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: اظهار نظرهای متفاوت درباره حذف چهار صفر از پول ملی سردرگمی مردم را در پی دارد.

آقای بهمنی تصریح کرد : اظهار مطالبی در این باره که ممکن است با اصل قضیه تناقض داشته باشد کار ما را به تأخیر می‌اندازد.

وی منظور از اظهار نظرهای متناقض را اطلاع رسانی نادرست خواند و به خبرنگاران گفت: با کسانی در این باره مصاحبه کنید که در این زمینه تجربه و فعالیت دارند زیرا کسی که اطلاع نداشته باشد یک باره اعلام می‌کند این طرح به شدت تورم زاست و ارزش پول مردم را به شدت می‌کاهد که این دیدگاهی نادرست است.

آقای بهمنی افزود: این که بخواهیم چنین دیدگاهی را از ذهن مردم پاک کنیم خیلی زمان بر است و کار ما را طولانی تر و دشوارتر می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: باید پروسه حذف چهار صفر از پول ملی را هرچه سریع تر نهادینه کنیم و مردم بپذیرند که اجرای آن هیچ مشکلی ندارد و بسیار بهتر است.

وی گفت: با اجرای این طرح مردم خیلی راحت تر می‌شوند و نقل و انتقال پول آسان‌تر خواهد شد زیرا به جای حمل هزار اسکناس هزار تومانی می‌توانند یک یا دو برگ اسکناس حمل کنند ضمن آنکه هزینه‌های امحای اسکناس نیز کاهش می‌یابد.

آقای بهمنی افزود: مردم باید بپذیرند که این طرح هیچ تأثیری از نظر تورم ندارد و مشکلی برای آنان ایجاد نمی‌کند؛ در چنین شرایطی می‌توان زودتر از پیش بینی‌ها این طرح را اجرا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دوستان بعضاً در مطبوعات مطالبی ننویسند که مردم تصور کنند ارزش پولشان کاهش می‌یابد.

وی گفت: تا ما به مقطعی نرسیم که مردم حس کنند اجرای این طرح به نفعشان است و هیچ ارزشی از پولشان نمی‌کاهد آن را اجرا نمی‌کنیم.

آقای بهمنی افزود: ما با کارشناسی این طرح، آماده بودیم و پس از تصویب آن در هیات دولت، تازه کار را آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین از ایجاد تیم ویژه اطلاع رسانی در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: مقرر شده است گاهی خودم سخنگوی این تیم باشم و گاه معاون اقتصادی بانک مرکزی در این باره اطلاع رسانی کند و هر کسی در این زمینه اظهار نظر نکند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت تغییر نام پول ملی نیز گفت: نظریات مختلفی در این باره هست و اکنون که می‌خواهیم صفرها را حذف کنیم این موضوع نیز قابل تامل است زیرا واحد پول ملی ما ریال است اما مسکوکات ریز آن در اختیار مردم نیست.

آقای بهمنی افزود: پول ملی ما ریال و واحد ریز آن دینار است اما مردم از کلمه تومان نام می برند. آیا دیده‌اید من از کلمه تومان استفاده کنم ؟ مسکوکاتی مانند ریال و دینار که جزو واحد پول رسمی ماست در دفاتر ما نیست و در کمتر کشوری مانند کشورمان یافت می‌شود که مسکوکات اصلا کاربرد ندارد.

وی گفت: نیکل‌های ما خیلی راحت ذوب می‌شود زیرا ارزش وزنی آن به مراتب بیشتر از ارزش مبادلاتی آن است پس باید آن را اصلاح کرد و این به نفع کشور است.

آقای بهمنی افزود: نام جدید پول ملی را نیز خود مردم به ما بگویند تا از مجموع اسامی پیشنهادی‌، نامی که مقبول اکثریت است انتخاب و اعلام کنیم، صد تا دویست سال می‌تواند واحد پول ملی باشد.

وی درباره این که چرا بر حذف چهار صفر از پول ملی تاکید می‌شود گفت: شش ماه قبل نیز بر حذف چهار صفر تاکید می‌کردم زیرا فکر می‌کنم ممکن است اکنون حذف سه صفر کافی باشد اما 10 سال بعد مجبور می‌شویم یک صفر دیگر را نیز حذف کنیم پس با حذف چهار صفر تا چندین سال راحت می‌شویم.

کد خبر 140305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز