یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- دکتر مهدی زارع*: زمین‌لرزه بامداد امروز ساعت ۹:۵۷ به وقت محلی ژاپن در همان پهنه رومرکز (مرکز سطحی) زمین‌لرزه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ با بزرگای ۹.۰ - در تاریخ بیست اسفند ۱۳۸۹- و درست ۴ ماه بعد از آن در ۱۷۵ کیلومتری شرق سندای در شمال ژاپن رخ داد.

japan earyhquake

زمین‌لرزه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ در این چهار ماهه گذشته با بیش از ۹۰۰ پس‌لرزه با بزرگای بیش از ۴ و ۶۰ پسلرزه با برگای بیش از ۶ و با زمین‌لرزه امروز ۴ پس‌لرزه با بزرگای بیش از ۷ همراه بوده است.

moreزلزله 7.1 ریشتری ژاپن را لرزاند


همین زمین‌لرزه بامداد امروز نیز تا سه ساعت بعد از رخداد با سه پس‌لرزه با بزرگای بیش از ۴ همراه بوده است. زمین‌لرزه بامداد امروز با براورد اولیه ژرفای حدود ۱۰ کیلومتری، امکان سونامی هم داشت و هشدار نیز برای رخداد سونامی و همچنین وقوع زمین‌لرزه در سه استان ساحلی نزدیک به رومرکز زمین‌لرزه داده شد ولی خوشبختانه زمین‌لرزه مذکور با وقوع سونامی همراه نشد. زمین‌لرزه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ طبق آمار رسمی با ۲۸۰۵۰ کشته همراه بود و تخریب و انفجار در نیروگاه فوکوشیما داییچی - شماره یک - موجب شد تا با آلودگی حاصل از نشت مواد رادیو اکتیو در منطقه پیرامون نیروگاه فوکوشیما، مساله زمین‌لرزه مارس ۲۰۱۱ و آلودگی هسته ای حاصل از آن به یک مساله حساس و مهم و بحث بر انگیز در سطح جهان تبدیل شود.

برآورد حدود ۳۰۰ میلیارد دلار خسارت از زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ که حدود ۳۰ میلیارد دلار آن مستقیما مربوط به تخریب ناشی از انفجار در چهار رآکتور نیروگاه فوکوشیما داییچی بود، و همچنین آلودگی ناشی از نشت مواد رادیو اکتیو که آب و خاک منطقه را تا حدود ۳ قرن همچنان آلوده می‌کند و نحوه برخورد ژاپنی‌ها با این مساله همگی از مسایل مهم مربوط به این زلزله بود.

moreهشدار بحران هسته‌ای ژاپن در حد چرنوبیل

دیشب ۹ ژولای ۲۰۱۱ در خبر خبرگزاری ها به نقل از ان.اچ.کی. ژاپن اعلام شد که در نیروگاه فوکوشیما سامانه جدید خنک‌کننده با موفقیت نصب شده است ولی عملیات مهار آلودگی‌های ناشی از انفجار نیروگاه تا چند دهه آینده ادامه خواهد یافت.

این مساله هشدار مهمی برای ایمنی تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان ایجاد کرده است، به نحوی که با وقوع زمین‌لرزه پنج‌شنبه شب گذشته - ۷ ژوییه ۲۰۱۱ - در ۱۰۰ کیلومتری غرب جزیره کرس - شهر آژاکسیو - در جنوب فرانسه (کانون در دریای مدیترانه) با بزرگای 3/5 وزیر اکولوژی فرانسه واکنش نشان داد و اعلام نمود که تا سال ۲۰۲۰ دولت این کشور برنامه ریزی کرده است تا 23درصد از منابع انرژی این کشور از طریق انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر تامین شود و همچنین ایمنی تمام نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در یک سال و نیم آینده مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

یادآوری می‌شود که فرانسه ۱۹ نیروگاه هسته‌ای و ۵۸ رآکتور هسته‌ای دارد. نیروگاه هسته‌ای تریکستن در جنوب فرانسه چهار رآکتور ۹۰۰ مگاواتی دارد و در زلزله پنج شنبه شب گذشته توجه ویژه‌ای به کانون زمین‌لرزه کرس و محل نیروگاه‌های هسته‌ای - بر اساس تجربه تلخ فوکوشیما - جلب شد.

*معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

کد خبر 139974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز