سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- فرانک عطیف: تعیین‌کنندگان وضعیت هسته‌ای ژاپن سطح هشدار بحران را تا حد وضعیتی شبیه فاجعه چرنوبیل در سال 1986، بالا بردند.

ژاپن

این افراد گفته‌اند که میزان هشدار از 5 به 7 رسیده‌است. این بالاترین میزان بین‌المللی تعیین‌شده توسط سازمان انرژی اتمی است.

با این حال هیچ‌تغییر وضعیت خاصی در نیروگاه هسته‌ای دای-ایچی فوکوشیما دیده نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقر سازمان انرژی اتمی در وین اعلام کرده این هشدار جدید به معنای احتمال بروز حادثه‌ای با عواقب گسترده‌تر در مقایسه با سطح قبلی است.

more ژاپن محدوده منطقه تخلیه را افزایش می‌دهد

مینورو اوگودا از سازمان امنیت هسته‌ای و صنعتی ژاپن(ان آی اس ای) گفته: "ما با گسترش تاثیرنشتی رادیواکتیوبر هوا،به سبزیجات، آب لوله‌کشی و اقیانوس سطح هشدار را به 7 افزایش داده‌ایم ."

مقامات ان آی اس ای یکی از عوامل اتخاذ چنین تصمیمی را میزان انتشار آلودگی اجزای رادیواکتیو در اتمسفر بعد از رسیدن به سطحی برابر با حد هشدار 7 ، اعلام کرده‌اند.

سخنگوی این سازمان، هیدهیکو نیشیاما، گفته‌است:" این بازبینی براساس بررسی های متعدد و ارزیابی داده‌های مربوط به نشت رادیواکتیو ید-131 و سزیم-137 است.ما زمانی این موضوع را اعلام کردیم که از صحت آن مطمئن شدیم ."

او با تاکید بر اندازه‌گیری و مقیاس‌های ان آی اس ای و شورای امنیت هسته‌ای افزوده است:"این اطلاعیه اکنون که داده‌های به‌دست آمده به دو روش مختلف بررسی و ارزیابی شده اند ، اعلام شده است."

او البته گفته است میزان رادیواکتیوی که از دای-ایچی نشت کرده 10 درصد میزان حادثه چرنوبیل است و اظهار کرده که وضعیت اینجا کاملا با چرنوبیل متفاوت است.

اگر این موضوع درست باشد باید گفت مسئولان تصمیم گرفته‌اند برای جلوگیری از تکرار حادثه‌ای مشابه ، سطح هشدار را تا این حد بالا ببرند.

شرکت برق توکیو(انرژی الکتریکی توکیو) مسئول اداره این نیروگاه هنوز سرگرم تخمین زدن کل میزان نشتی مواد رادیواکتیوی است که ممکن است در اثر این حادثه منتشر شده باشد.

سخنگوی این شرکت ، جونیچی ماتسوموتو، تییاد کرد که میزان رادیواکتیو ممکن است از حد رایدو اکتیو منتشر شده در حادثه چرنوبیل فراتر رافته باشد.

این موضوعی است که با گفته نیشیاما تا حدی در تناقض است.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما 11 مارس در اثر بروز سونامی به دنبال زلزله 9 ریشتری، آسیب دید.

کد خبر 132118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز