همشهری آنلاین: مجموعه تئاتر شهر با ساختمان مدورش همواره به عنوان نماد تئاتر ما شناخته شده است. اما این ساختمان زیبا با تمام جلوه‌اش این روزها در میان انبوهی از غرفه‌های گوناگون پنهان شده است، به گونه‌ای که از دور دیگر جلوه پیشین را ندارد و کمتر به چشم می‌آید.

به گزارش ایسنا، محمود عزیزی از نخستین هنرمندانی بود که نسبت به وضعیت فعلی تئاتر شهر هشدار دارد.

این هنرمند که امسال به عنوان دبیر پانزدهمین جشنوارره تئاتر آئینی سنتی فعالیت می‌کند، در نشست خبری این جشنواره از وضعیت اطراف تئاتر شهر ابراز گله مندی کرد و گفت: خدا را شکر که عید قربان در پیش نیست و گرنه در فضای باز تئاتر شهر گوسفند قربانی می‌کردند.

عزیزی در این باره گفته است: به نظر می‌رسد وضعیت فضای بیرونی تئاترشهر تعمدی است، نمی‌تواندغیرعمدی باشد چون اصرار و استمرار بر آن نشان می‌دهد که عمدی است.

این کارگردان تئاتر که این روزها نمایش "ملاقات با موسیو" را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌برد، افزود: ایجاد این فضا قشنگ نیست.

مساله این نیست که تئاتر من اجرا می‌شود یا جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی سنتی در پیش است، مساله اتفاق کلی است که می افتد. کم مانده روی بنای تئاتر شهر که مورد تائید میراث فرهنگی هم هست، یک پارچه بیندازند که اصلا دیده نشود.

عزیزی با اشاره به وضعیت اطراف مجموعه تئاترشهر یادآور شد: ضلع غربی این مجموعه بسیار پرتردد است که همین ترددها حتما به ساختمان لطمه می‌زند.

از سوی دیگر ضلع شرقی و جنوبی آن هم به نوعی اشغال شده در حالی که در تمام دنیا اطراف چنین مجموعه‌هایی ساخت و سازی صورت نمی‌گیرد. اما شهردار محترم ما گویا مدت‌ها است فرصت نکرده‌اند از این محوطه بگذرند.

با شناختی که از آقای قالیباف داریم،اگر از این جا رد می‌شدند حتما فکری به حالش می‌کردند.

کارگردان نمایش‌ "تئاتربی‌حیوان" اضافه کرد: وضعیت فعلی مجموعه تئاتر شهر مانند بازار مکاره‌ای است که در هر گوشه‌ای از آن غرفه‌ای برپا است.

باعث افتخار ما است که گروه‌های اجتماعی با کارهایی که انجام می‌دهند موجب سربلندی جامعه می‌شوند اما هر چیزی جای خود را دارد، این مساله منحصر به افراد نیست بلکه مربوط به همه است، جریان کلی باید درست شود .

عزیزی در پایان صحبتش تاکید کرد:‌ باید برای انجام دیگر کارهای فرهنگی و اجتماعی مکان‌های دیگری را در نظر بگیرند تا خانواده هنرمندان ناچار نشوند مساله را به گونه‌ای تعریف کنند که توهین آمیز به نظر برسد، قصد ما توهین به اشخاص نیست بلکه مساله ما مساله فرهنگی است اینکه هر چیزی باید جای درست خود را داشته باشد.

حسن باستانی دیگر کارگردان تئاتر نیز که نمایش "روز سرباز" را در کارگاه نمایش تئاترشهر به صحنه می‌برد، می گوید: متاسفانه فضای بیرونی تئاتر شهر ظاهرا فضای رقابت با این مجموعه شده است. از ساعت خاصی به بعد بلندگوهایی قوی و عجیب روشن می‌شود که تمام فضای پارک دانشجو را پر می‌کند، اگر گروهی آن زمان اجرا داشته باشند تمرکزشان از بین می‌رود.

وی گفت:در هیچ جای دنیا چنین چیزی دیده نشده است. درست است که در پارک دانشجو کار فرهنگی انجام می‌شود، ولی چرا این کار فرهنگی با یک مجموعه فرهنگی دیگر تداخل می‌کند؟

تئاتر شهر اعتبار فرهنگ کشور ما است اما در مرکز تئاتر ایران هیچ نشانی از پلاکارد ،‌ بیلبورد یا بنرهای مربوط به نمایش‌های تئاتر شهر دیده نمی‌شود.

آنچه دیده می‌شود چادرهای بسیار بزرگ با نورهای بسیار شدید است تا جایی که احساس می‌شود قرار است در این مجموعه اتفاق خیابانی ‌آن هم از نوع بازارچه‌های خیابانی رخ بدهد.

این هنرمند تئاتر متذکر شد: اینها بازارچه است، حتی فروش هم دارند. نمی‌دانم این مجوزها از کجا صادر می‌شود اگر از سوی وزارت ارشاد است چرا توجهی نمی‌کنند که با صدور این مجوزها تئاترشهر در چه وضعیتی قرار می‌گیرد، اگر این مجوزها از سوی دیگر ارگان‌ها صادر می‌شود چرا وزارت ارشاد مداخله نمی‌کند؟!

ما باید تکلیفمان را بدانیم اگر اینها می خواهند در تئاتر شهر فعالیت کنند، پس تکلیف بچه‌های تئاتری چه می‌شود؟!

حسن باستانی با اشاره به تاثیر وضعیت بیرونی تئاتر شهر بر جذب مخاطبان این مجموعه اضافه کرد: مردم چنین فضای شلوغی را دوست ندارند، جای درهم و برهمی شده که پر از همهمه است.

این فضا تماشاگر تئاتر را پس می‌زند.خود من هر روز که از این فضا می‌گذرم حالم بد می‌شود و اعصابم بهم می‌ریزد.

در این وضعیت مدیریت‌های کلان فرهنگی یا دقت ندارند یا حساسیت ندارند، توجه نمی‌کنند تئاتر یک مقوله فرهنگ ساز است و با این وضعیت هر دو نهادی که می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند، موفق نخواهند بود.

این کارگردان تئاتر به اعتراض پیاپی هنرمندان تئاتر نسبت به این وضعیت اشاره کرد و افزود:‌ امیدوارم گوش مدیران کشور به این مساله باز شود.

کمی به دوربرشان نگاه کنند مدیریت این نیست که دورادور پشت میز بنشینند و حکم بدهند پس نظارت چه می‌شود؟!

اما ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر هم در این باره توضیح داد: هر روز که از کنار تئاترشهر رد می‌شویم، متاسفیم که فضای اطراف آن فرهنگی هنری نیست، چه به لحاظ شکل ظاهری و چه از نظر فضای اطراف آن که همواره برنامه‌های خاصی در آن اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد:باید آشفتگی و نابسامانی فضای روبروی تئاترشهر سر و سامان پیدا کند و امکاناتی فراهم شود تا مراجعه‌کنندگان به تئاترشهر این حس و حال را داشته باشند که در فضایی هنری قرار دارند.

امیدوارم مدیر این مجموعه و اداره کل هنرهای نمایشی در این زمینه اقدام موثری انجام دهند.

مدیر عامل خانه تئاتر افزود: سر و سامان دادن به وضعیت فعلی تئاترشهر باید از سوی این مجموعه یا معاونت هنری انجام شود.

امیدواریم این سامان‌بخشی تحت نظارت مدیر تئاترشهر انجام شود.

 

کد خبر 139947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز