یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مشکلات استوانه میان‌سال تئاتر شهر تمامی ندارد.

تئاترشهر

 سال 1386بود که با هزینه‌ای نزدیک به سه میلیارد تومان و 10‌ماه تعطیلی، تنها سالن حرفه‌ای تئاتر آن زمان بازسازی شد. بازسازی‌ای که باعث شده سالن تئاتر شهر در سن 36سالگی ناگهان پیر شود. بازسازی تئاتر شهر لطمه‌های جبران‌ناپذیری به این مجموعه تئاتری زد و به‌گفته یکی از استادان تئاتری، رستوران سنتی تحویل اهالی تئاتر داده شد.

کمتر از چهار سال از این بازسازی می‌گذشت که در مردادماه سال گذشته تعطیلی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برای انجام فاز دوم بازسازی اعلام شد. اما این روزها خبرهایی از ایجاد سازه‌ای جدید در پشت‌بام تئاتر شهر به گوش می‌رسد. با توجه به اینکه سال‌ها قبل در پشت‌بام تئاتر شهر چند پلاتو برای تمرین وجود داشت که به‌علت غیرکارشناسی بودن آن در زمان بازسازی این پلاتوهای سبک تخریب شدند، حال ساخت پلاتوی جدید در پشت بام آن تعجب‌برانگیز است؛ پلاتویی که برای نمایش جدیدی طراحی شده است. همایون غنی‌زاده سازه‌ای با نام لابیرنت طراحی کرده‌ تا نمایش «ددالوس و ایکاروس» که پیش از این در مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود را این‌بار در پشت‌بام تئاتر شهر اجرا کند.

این سازه که 9 در 20 متر مساحت و شش متر ارتفاع دارد به‌وسیله لوله‌های پلاستیکی درحال ساخت است. در این سازه هیچ‌گونه مصالح و فلزی به‌کار نمی‌رود و فقط با پلاستیک و چسب، سازه محکم، ایمن و سبکی درست شده که با سیمان و مصالح یا پیچ به زمین وصل نیست بلکه با وزن خودش و حالت ارتجاعی لوله‌ها، خود را نگه داشته است. با این حال وجود این سازه نگرانی‌هایی را برای اهالی هنر به‌وجود آورده است. رضا موسوی، کارشناس مرمت آثار تاریخی با اشاره به آسیب‌هایی که در طول چند سال اخیر به بدنه تئاتر شهر وارد شده به ترک‌هایی در سقف سالن قشقایی و ترک‌های روی بدنه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: «حالا وقت آن رسیده است که دیگر فشاری به این بنا‌ی تاریخی وارد نکنیم.»سالن تئاتر شهر در سال 1350 گشایش یافت. این ساختمان ترکیبی از فلز و بتن است، به همین دلیل باید پیش از ساخت بنای آن، آزمایش‌هایی روی خاک منطقه انجام می‌شد تا مشخص شود آیا زمین تحمل وزن این سازه را دارد و آیا مکانیک خاک جوابگوی این وزن است؟ به گفته موسوی این آزمایش‌ها متأسفانه انجام نشده است.

کارشناس مرمت آثار تاریخی به ایسنا گفت: «با وجود اینکه ساختمان تئاترشهر عمر زیادی ندارد ولی متأسفانه به‌نظر می‌رسد عمر این ساختمان روبه پایان است و به بازنشستگی زودتر از موعد دچارشده، پس نباید به آن فشار آورد. با اقدامات اخیر نیز رمق چندانی برای ساختمان تئاترشهر باقی نمانده است.» او درباره این سازه جدید به رفت‌وآمد تماشاگران اشاره دارد: «اگر خود سازه هم‌وزنی نداشته باشد، رفت‌وآمد تماشاگران و به‌احتمال زیاد، نصب تعدادی دکور برای اجرای تئاتر، فشارهایی را به بنای تئاترشهر وارد می‌کند.» تاریخی بودن بنا و ارزش‌های معماری و معنوی ازجمله شاخصه‌های یک اثر برای ثبت آن در فهرست آثار ملی است؛ مواردی که باعث شده است این بنای 41ساله جزو میراث فرهنگی کشور محسوب شود. به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران وارد عمل شده است تا به‌دنبال مواد قانونی از آسیب‌رسیدن به این بنای تاریخی جلوگیری شود.

تا امروز خبری از عکس‌العمل مسئولان تئاتری خصوصا مدیر تئاتر شهر نیست، با این حال موسوی با اشاره به صحبت‌هایی که در روزهای گذشته با مدیر روابط عمومی تئاتر شهر داشته، گفت: «  از شرایط تئاترشهر ناراضی بودند و بر جمع‌آوری سریع این سازه از روی سقف تأکید داشتند.» به گفته موسوی با توجه به تعامل‌ بین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و مسئولان تئاتر شهر براساس صحبت‌های انجام‌ شده قرار است تا هفته‌ آینده این معضل برطرف شود. او این وعده را داد: «اگر این اتفاق دیرتر رخ دهد، قطعا اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.»

کد خبر 179112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز