مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آذرماه سال1386 ماجرای ساخت ایستگاه مترو در محوطه تئاتر شهر و اعتراض‌های هنرمندان با نشستی که به همت احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با حضور مدیرعامل شرکت مترو، رئیس خانه تئاتر و مدیرعامل تئاتر شهر برگزار شد ختم به خیر شد.

تئاتر شهر

درست 3سال بعد در آذر ماه سال1390 محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دیداری که از تئاتر شهر داشت از ابلاغ شهردار تهران برای بررسی دقیق و جامع ساماندهی محوطه مجموعه تئاتر شهر و سازه جدید احداث‌شده توسط شرکت مترو در این محوطه فرهنگی خبر داد تا غائله ساخت هواکش مترو در محوطه تئاتر شهر بخوابد.

پیش از این هم برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به همراه مهدی چمران، رئیس این شورا از سازه‌ای فلزی هواساز متروی چهارراه ولیعصر دیدن کردند. اگرچه این بازدید در 25‌آذر‌ماه انجام شد اما شورای شهر تهران 3 روز قبل‌تر در مصوبه‌ای‌ دستور داد ساخت هواکش مترو در محدوده تئاتر شهر‌ متوقف شود؛ اقدامی که تحسین محمد دشتگلی، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی را برانگیخت و در این باره گفت: این اقدام بجا و بموقع شورای شهر تهران حکایت از دوراندیشی و احترام ویژه این شورا برای اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی دارد و قطعا موجبات دلگرمی بیش از پیش هنرمندان این عرصه را در پی خواهد داشت.
حال این‌بار محمدهادی ایازی از این استوانه پیر دیدن کرد و در این دیدار اعلام کرد: مسئولان شهرداری تهران مجموعه تئاتر شهر را به‌عنوان میراثی ماندگار می‌دانند که حفظ و حراست از آن جزو وظایف اصلی ماست؛ بنابراین تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا فضای این مجموعه برای اجرای برنامه‌های نمایشی شکل کاربردی‌تری به‌خود بگیرد.

3 سال پیش زمانی که در ضلع شمالی مجموعه تئاتر شهر حفاری سازمان متروی شهری برای احداث مترو شروع شد، ناگهان گلایه و اعتراض مدیران، مسئولان و هنرمندان تئاتر به هوا رفت، اما در همان زمان محسن هاشمی، مدیرعامل وقت شرکت مترو وعده داد که ایستگاه مترو در نزدیکی تئاتر شهر باعث رونق گرفتن فعالیت تئاتری خواهد شد و نسبت به رعایت معماری متناسب با فضای تئاتر در فضای زیر سطحی ایستگاه اطمینان داد. وی در این جلسه اعلام کرد شرکت مترو با زحمت توانسته فضاهای زیرزمینی را برای محافظت از ساختمان تئاتر شهر دور کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به ساخت و سازهای شرکت مترو در محوطه مجموعه تئاتر شهر هم گفت: شهروندان تهرانی انتظار دارند شبکه حمل‌ونقل عمومی در مواجهه با آلودگی‌های زیست‌محیطی توسعه پیدا کرده و روی آن سرمایه‌گذاری شود. ضمن اینکه مجموعه تئاتر شهر هم یکی از مجموعه‌های ماندگار هنری است که هنرمندان فرهیخته با تمام مشکلات آثار نمایشی را به مخاطبان ارائه می‌کنند؛ بنابراین لازم است در حفظ و نگهداری آن هم نهایت تلاش را داشته باشیم.
ایازی افزود: هر دو مواردی که به آن اشاره کردم از مطالبات بحق و مهم شهروندان تهرانی است و ما حتما باید پاسخگوی این دو مطالبه باشیم. از سوی دیگر در چند روز اخیر هم که بحث ساخت هواکش مترو در محوطه تئاتر شهر به میان آمده و اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم تأکید زیادی در حل این مشکل دارند تلاش کردیم تا این موضوع هرچه سریع‌تر مرتفع شود. از این‌رو آقای قالیباف در روزهای اخیر ابلاغ کردند تا در این مورد بررسی جامع‌تری صورت پذیرد تا یا مکان دیگری برای نصب هواکش در نظر گرفته شود یا این مکان مشکلی را برای مجموعه تئاتر شهر ایجاد نکند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: شهرداری تهران نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد تا این مکان ارزشمند نمایشی همچنان فاخر باقی بماند؛ به همین منظور نگاه جدی‌تر به ساماندهی محوطه مجموعه چه در ضلع شمالی و چه در محوطه‌های دیگر مجموعه از جمله اقداماتی است که باید به اجرایی شدن آن تلاش کنیم. البته از نظر من وجود ایستگاه مترو در محوطه مجموعه تئاتر شهر می‌تواند فرصت خوبی برای شناساندن هرچه بهتر مجموعه به شهروندان تهرانی باشد. اما در مورد هواکش مترو هم موضوع را مورد بررسی بیشتری قرار می‌دهیم تا مشکل هر چه زودتر حل شود.

کد خبر 154365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز