مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

دکتر مازیار حسینی * ‌یکی از گلایه‌های همیشگی مردم پایتخت درباره جداول و کفپوش‌های بتنی بود به همین دلیل از سال گذشته یک کار وسیع آسیب‌شناسی روی این موضوع آغاز شد و حل مشکل از سر منشأ آن در دستور کار قرارگرفت.

Asphalt

به این ترتیب با ایجاد بستر تولید استاندارد این کالا و وضع قوانین مناسب و نظارت مؤثر، روند تولید اصلاح و استاندارد شد. تا قبل از این اقدامات، تولید جداول و کفپوش‌های بتنی مکانیزه تقریباً در انحصار یک کارخانه بـود امـا در حـال‌حاضـر بیـش از 13 کارخانه مرتبط با تولید استاندارد جداول و کفپوش‌های بتنی در تهران وجود دارد که البته دائماً عملکرد آنها رصد ‌می‌شود و درصورتی‌که تخلفی از تولید‌کننده‌ای ملاحظه شود یا کیفیت محصولات تولیدی کاهش یابد، برابر آیین‌نامه تنظیم‌شده، ابتدا به ایشان تذکر داده‌شده و در‌صورت تکرار این امر، تا مرحله حذف از فهرست مجاز، موضوع پیگیری می‌شود. از سوی‌دیگر روند بررسی عملکرد‌ کارخانجات فعال و متقاضی قرارگیری در فهرست مجاز درصورت احراز‌شرایط لازم تولید و عمل‌آوری مهیا شده‌است.

در کل باید متذکرشد که در حال‌حاضر استفاده از جدول غیراستاندارد تخلف محسوب‌شده و صراحتاً از مردم تهران می‌خواهیم که اگر جایی حتی احساس‌کردند جدول غیر‌استاندارد استفاده‌‌می‌شود، به ما اطلاع دهند تا بر‌اساس وظیفه به آنها رسیدگی کنیم. حذف جداول غیر‌استاندارد از تهران ادعای بزرگی‌است. از ابتدای سال 89 موضوع واگذاری برخی از پروژه‌های عمرانی شهرداری به پیمانکاران بدون رتبه مجاز حل شد و در ادامه آن، ‌رفع معضل استفاده از کفپوش‌ها و جداول غیراستاندارد و فاقد عمر مفید لازم در فعالیت‌های عمرانی شهر در دستور کار قرارگرفت و عملیاتی شد.

در سال‌جاری نیز برنـامـه حل‌مشکل آسفالت در بخش تولید آن در دستور‌کار قرار گرفته‌است. در این راستا، کمیته زیرسازی و روسازی معابر متشکل از استادان دانشگاه، مهندسان مشاور و کارشناسان‌خبره اجرایی در معاونت تشکیل شده و روی مباحث مرتبط، چرخه تولید و پخش‌آسفالت کار وسیعی در حال انجام است که ماحصل آن در‌وهله نخست بررسی صلاحیت تولید‌کنندگان و تهیه و ارائه فهرست کارخانجات مجاز تولید آسفالت بوده‌است. عموماً نوع آسفالت به‌کار رفته در کوچه‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها فارغ از موضوعاتی نظیر مقاومت باربری، فرسایش، شیب و دوام مورد نیاز تهیه و اجرا می‌شد؛ از این رو در دستور کار قرارگرفتن تدوین تیپ‌های مختلف آسفالت توسط کمیته فوق اقدامی اساسی بود. سرانجام اینکه هـدف معاونت‌فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال 1390 پیشبرد طرح‌های نیمه‌‌تمام است و تنها پروژه‌هایی را آغاز به کار می‌‌کنیم که نیاز جدی مردم بوده و اولویت اجرایی آن به تأیید شهردار محترم تهران رسیده‌باشد.

* معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

کد خبر 139909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز