گروه ادب و هنر- احمد افشار: نمایشگاه «هنرماه» به‌منظور تقویت رابطه شهروندان با هنر، ارتقای زیست هنری شهروندان و همچنین واکاوی جنبه‌های درخشان هنر اصیل ایرانی اسلامی 21 تیرماه همزمان با ولادت حضرت علی اکبر (ع) در باغ موزه هنر ایران برگزار می‌شود.

هنر

در این نمایشگاه آثار 20 نگارگر برجسته از استادانی که اکنون در قید حیات نیستند تا نگارگران جوان در معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد. تلاش شده با کنار هم قرار گرفتن آثار 5 استاد فقید در کنار 15 نگارگر جوان، تحولات و تغییرات نقاشی ایرانی مقایسه و رصد شود. در کنار این نمایشگاه کارگاه‌های تخصصی تذهیب، تشعیر، ‌گل و مرغ، جلد لاکی و مینیاتور هریک به‌مدت 10 روز برپا می‌شود که ایوب جوانکار، خلیل جوکار و کاظم شهبازی آن را اداره خواهند کرد.در یک ماه پیش رو، هر 10روز یک بار، یک اثر نگارگری از استادان بنام نگارگری در باغ‌موزه هنر ایران رونمایی خواهد شد.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر این مرکز هنری درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه هنر ماه تلاش خواهد کرد ضمن واکاوی بخش‌های درخشان هنر ایران اسلامی، آن را با تعریفی امروزین به زندگی شهروندان پیوند دهد و با تاکید بر رابطه تفکیک‌ناپذیر هنر و شهروند زمینه‌ای برای ارتقای فرهنگ عمومی شهرنشینی پدید آورد. بزرگ نیا یادآورشد: این رویداد هنری ‌با نمایشگاه «نگارگران معاصر ایران» آغاز به کار می‌کند. بزرگ نیا گفت که طراحی نشان نمایشگاه هنر ماه را صداقت جباری و پوستر نخستین رویداد از این مجموعه را قباد شیوا انجام داده است.

مدیر باغ موزه هنر ایران، برنامه‌های آتی هنرماه را برگزاری نمایشگاه نقاشی قهوه خانه‌ای ، نقاشی‌های پشت شیشه‌ای و شمایل نگاری‌ها عنوان کرد که هفته بعد در موزه امام علی (ع) برپا می‌شود. براساس این گزارش، در نمایشگاه هنرماه آثاری از استادان فقید نگارگری چون زنده یاد محمد علی زاویه، ‌مهدی طائب، کلارا آبکار، حاج آقا امامی، ‌ابراهیم جباری‌(جباربیک) به همراه استادان حاضر‌؛ علیرضا سعادتمند، بهمن شریفی، بهنام شریفی، ایوب جوانکار، خلیل جوکار، روح‌الله جهان بینی، رقیه دادخواه، نازنین رهنما، وحید سلیمانی، کاظم شهبازی، رضا عتیقی مقدم، روح‌الله فاضلی، رامین قبولی، محمد مرادی و مسعود هنرکار در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد. باغ موزه هنر ایران در میدان تجریش، خیابان دربندی، کوچه دکتر حسابی، شماره 20 واقع است.

نمایشگاه 100 اثر100 هنرمند

از سوی دیگر گالری گلستان با هدف تشویق هنرمندان جوانی که برای نخستین‌بار آثار هنری خود را ارائه کرده‌اند و مرور آثار هنرمندان پیشکسوت و افرادی که نمایشگاه‌هایی در این گالری داشته‌اند و با تکیه بر کیفیت بالا و قابل توجه این آثار، نوزدهمین نمایشگاه فروش 100 اثر، 100 هنرمند را این هفته با آثاری از 198 هنرمند میزبانی خواهد کرد. لیلی گلستان درباره این مجموعه توضیح داد: جوانان فوق‌العاده‌ای را در این دوره کشف کرده‌ایم و مجموعه‌داران نیز آثار فوق‌العاده‌ای را از هنرمندان پیشکسوت ارائه کرده‌اند که توصیه می‌کنم علاقه‌مندان حتما از آن دیدن کنند. وی همچنین درباره قیمت‌گذاری آثار در نوزدهمین دوره این نمایشگاه گفت: حداقل قیمت تابلوهای این نمایشگاه 150 هزار تومان و حداکثر آن 150 میلیون تومان است که متعلق به تابلویی از سهراب سپهری است.

این نمایشگاه از 24 تیرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری گلستان افتتاح می‌شود و نمایش آن تا 14 مرداد ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 از این آثار دیدن کنند. همچنین نمایشگاه قرآنی «خط زرین» با محوریت تذهیب مفهومی سوره‌های قرآن روی پوست از 21تیرماه در برج میلاد برپا می‌شود. این نمایشگاه قرآنی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی، برای نخستین بار از قرآنی که به همت هنرمندان ایثارگر روی 600 صفحه پوستی کل سوره‌های قرآن را تذهیب مفهومی کرده، رونمایی می‌کند. همچنین نمایش20 اثر از تابلوهای نقاشی خط با موضوع اسامی «‌الله» که دسترنج هنرمندان ایثارگر کشور است از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که با حضور مسئولان افتتاح می‌شود. علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از 21 تا 24 تیر ماه از ساعت 10 تا 19 به برج میلاد تهران مراجعه کنند.

کد خبر 139887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز