همشهری آنلاین: فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از پرتاب آزمایشی دو فروند موشک در برد 1900 کیلومتر از مرکز ایران به شمال اقیانوس هند در بهمن‌ماه سال گذشته و مشاهده اصابت این موشک‌ها توسط شناورها و هواپیماهای آمریکایی خبر داد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اعلام کرد: در بهمن سال گذشته دو فروند موشک را در برد 1900 کیلومتر از کویر سمنان به دهانه اقیانوس هند شلیک کردیم و اصابت این موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده توسط شناورهای آمریکایی مشاهده شد.

وی اضافه کرد: چون آن منطقه، منطقه آزاد محسوب می‌شود، به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه دادیم که حضور داشته باشند، ولی از سال گذشته تا کنون هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده‌اند و هیچ خبری در این رابطه از سوی آنها منتشر نشده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که مشکلی برای آزمایش موشک‌های خود نداریم، افزود: یک فضای مناسب هزار کیلومتری در کویر برای آزمایش موشک‌ها داریم و در مواردی هم نیاز به آزمایش با برد بیشتر باشد مانند نمونه‌ای که در بهمن سال گذشته اتفاق افتاده عمل می‌کنیم. توان نهایی موشک‌های ما دو هزار کیلومتر است و به برد بیش از این میزان نیازی نداریم؛ چراکه اهداف مورد نظر ما غالبا در محدوده‌ای با شعاع کمتر از این میزان قرار دارد.

 

به گزارش ایسنا؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که مشکلی برای آزمایش موشک‌های خود نداریم، افزود: یک فضای مناسب هزار کیلومتری در کویر برای آزمایش موشک‌ها داریم و در مواردی هم نیاز به آزمایش با برد بیشتر باشد مانند نمونه‌ای که در بهمن سال گذشته اتفاق افتاده عمل می‌کنیم. توان نهایی موشک‌های ما دو هزار کیلومتر است و به برد بیش از این میزان نیازی نداریم؛ چراکه اهداف مورد نظر ما غالبا در محدوده‌ای با شعاع کمتر از این میزان قرار دارد.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: پیشتر آزمایش‌ها و ارزیابی‌ها همراه با صحیح و غلط بود، ولی امروز وزارت دفاع کشورمان به قدری توانمند شده است که با داشتن امکانات بسیار خوب و تجهیزات اندازه‌گیری مناسب می‌تواند به صورت دقیق برد موشک‌ها را اندازه‌گیری کند و عملا نیازی به این آزمایش‌ها نیست و بیشتر آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم برای اطمینان قلبی بیشتر و بالا بردن اعتماد به نفس کارکنان است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک سپاه اظهار کرد: در این سیلوهای پرتاب، از موشک‌های عمود پرواز استفاده می‌کنیم و عملا می‌توانیم همه موشک‌های عمود پرواز از جمله شهاب یک ، دو و سه، سجیل و قیام را از آنها پرتاب کنیم، ولی موشک‌هایی نظیر فاتح 110 که پرتاب آنها به صورت زاویه‌دار انجام می‌شود، با روش‌های دیگری پرتاب خواهند شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به تاثیرات این سیلوهای پرتاب گفت: برای این‌که بتوانیم زمان آماده‌سازی پرتاب موشک‌های خود را کاهش دهیم و همچنین شرایط نگهداری این موشک‌ها را ارتقاء بخشیم و بتوانیم آسیب‌پذیری خود دربرابر حملات احتمالی دشمنان را بکاهیم، از این سیلوها استفاده می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد:سابقه در اختیار داشتن سیلوها در ایران به 15 سال قبل باز می‌گردد و امروز تعداد زیادی از این سیلوها را در اختیار داریم که در کل جغرافیای کشور حضور دارند و تعداد آنها محدود نیست؛ البته ما روش‌ها ،تاکتیک‌های مختلفی داریم و این سیلوها تنها گوشه‌ای از تاکتیک‌های ماست که عرضه کردیم تا به دشمنانی که فکر تهدید این کشور را در سر می‌پرورانند نشان دهیم.

حاجی‌زاده در ادامه از دستیابی صنایع دفاعی کشور به تکنولوژی ساخت موشک‌های ساحل به دریا با سرعت مافوق صوت خبر داد و افزود: موشک‌های ساحل به دریا عمدتا سرعتی کمتر از سرعت صوت دارند و تکنولوژی ساخت موشک‌های ساحل به دریای مافوق صوت تنها در اختیار چند کشور محدود دنیا است و ما اخیرا به این تکنولوژی دست یافته‌ایم و این دستاورد بزرگ و مهمی برای ما محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: موشک‌های ساحل به دریای مافوق صوت با بردی بیشتر از موشک‌های کروز هستند و احتمال انهدام این موشک‌ها تقریبا غیرممکن است ؛چرا که تجهیزات موجود بر روی کشتی‌ها ، ناوها و دیگر شناورها عمدتا برای انهدام موشک‌های کروز پیش‌بینی شده است که سرعتی کمتر از سرعت صوت دارند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین از نتایج به دست آمده در رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 ابراز رضایت کرد و با بیان این‌که در این رزمایش اهداف کلان پیش‌بینی شده دست یافتیم، اظهار کرد: در بخش دریایی این رزمایش توانستیم موشک خلیج فارس را که سال گذشته مراحل تحقیقاتی آن توسط وزارت دفاع انجام شد و اکنون به مرحله تولید رسیده است، با موفقیت پرتاب کنیم. ما تلاش می‌کنیم که در راستای اهداف خود از موشک‌های بالستیک که از کلاهک‌های مجاورتی برخوردارند، علیه اهداف شناوری برای ازدیاد حجم آتش استفاده کنیم.

حاجی‌زاده اضافه کرد: در بخش زمین به زمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) 6 موفق شدیم که همه سکوهای پرتابی را که اغلب توسط کارکنان جدیدالورود و پایورانی که آموزش‌های آنها طی سال های گذشته به اتمام رسیده است با موفقیت آزمایش کنیم و پرتاب‌ها موفق و دقیق بود و برابر گزارش‌های دریافتی، یگان‌ها کار خود را به خوبی انجام دادند و موشک‌ها در محدوده مورد انتظار به اهداف پیش‌بینی شده اصابت کردند.

وی با اشاره به این‌که رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) 6 جزو رزمایش‌های سالیانه سپاه بوده است، افزود: تمرین تاکتیک‌های جدید ، آزمایش‌های مربوط به تجهیزات بهینه سازی شده و تجهیزات جدید و ارزیابی میزان آمادگی یگان‌ها توسط سیم‌های سنجش و نیز افزایش میزان آمادگی نیروها از جمله مهمترین اهداف کلی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 6 محسوب می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه نشست خبری خود با اشاره به پیام رزمایش پیامبر اعظم (ص) 6 اظهار کرد: در طول برگزاری این رزمایش کشورهایی که با ما خصومت دارند، ابراز نگرانی کردند و حق هم دارند که نگران باشند، ولی من نشنیده‌ام که هیچ یک از کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرده باشند.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا هم تاکید کرده‌ایم، حرکت ما کاملا دفاعی است و برای حراست از سرزمین اسلامی خود باید قوی باشیم و این قوی شدن را تا روزی که به بازدارندگی کامل برسیم، ادامه خواهیم داد و خوشبختانه امروز تقریبا به این نقطه رسیده‌ایم، به طوری که سایه تهدید علیه کشور ما نسبت به گذشته بسیار دورتر شده است. توان دفاعی ما تهدیدی علیه کشورهای منطقه نخواهد بود.

حاجی‌زاده در ادامه با اشاره به اظهارنظر اخیر خود درباره لزوم خروج شناورهای فرامنطقه‌ای از خلیج فارس، تصریح کرد: حضور غربی‌ها در خلیج فارس برای تهدید کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس نیست ؛چرا که غربی‌ها عمدتا در این کشورها پایگاه دارند، بنابراین آنها ناوگان پنجم خود را در خلیج فارس مستقر کرده‌اند و نزدیک به 100 فروند ناو ، رزم‌ناو و کشتی جنگی را حفظ کرده‌اند تا سایه تهدید را بر سر ایران نگه دارند و عملا هدف آنها ایران است، ولی امروز مجموعه توانمندی‌های ارتش و سپاه ما را به نقطه‌ای رسانده است که وجود شناورهای غربی‌ها را بی‌خاصیت کرده است.

وی تاکید کرد: وجود یک ناو هواپیمابر به طول 330 متر و عرض 70 متر و استقرار نزدیک به 80 فروند جنگنده بر روی آن یک سیبل مناسب برای ماست و اگر آنها تصور می‌کنند که وجود چنین تجهیزاتی امکان مثبتی برای آنهاست سخت در اشتباه هستند؛ چرا که اگر بخواهند حرکتی علیه ما انجام دهند، ما آنها را مورد تهاجم قرار خواهیم داد. همانطور که قبلا گفته‌ایم، ما شروع‌کننده نیستیم، ولی در صورت بروز تجاوز، پاسخ ما قوی و مهلک خواهد بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه با اشاره به همکاری ارتش و سپاه و نیز همکاری نیروی هوافضای سپاه با نیروی دریایی، گفت: ارتش و سپاه و نیروهای تابعه آنها مکمل یکدیگرهستند و ما نیروی موازی نداریم. ما در حوزه دریا به کمک نیروی دریایی آمده‌ایم و تحت کنترل و فرماندهی آنها در این حوزه عمل می‌کنیم. حیطه‌ها و خطوط واصل نیز توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شده است و ما طبق آنها عمل می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حاجی‌زاده همچنین به وجود پایگاه‌های نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا در منطقه اشاره کرد وافزود: بیش از 70 درصد پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس موشک‌های کوتاه‌برد و برد متوسط ماست و فاصله آنها اغلب بیش از 300 یا 400 کیلومتر نیست و ما به اندازه کافی برای آنها موشک داریم و حتی قادر هستیم، چند هدف را از یک پایگاه مورد اصابت قرار دهیم و شاید بتوان از یک پایگاه ما بیش از 20 نقطه را مورد هدف قرار داد.

وی با اشاره به پدافند هوایی دشمن اظهار کرد: غربی‌ها برای مقابله با موشک‌های بالستیک و دوربرد تلاش‌های زیادی می‌کنند و در محدوده آزمایشگاهی به نتایجی هم دست یافته‌اند، ولی ما معتقدیم که در محدوده گسترده، این امکان حتی برای آمریکایی‌ها هم فراهم نیست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: موضوع گنبد آهنین رژیم صهیونیستی بیشتر تبلیغی برای داخل مناطق اشغالی است، ولی در جنگ‌های 33 و 22 روزه نتوانستند این مقابله را انجام دهند، ضمن این‌که موشک‌های تاکتیکی که توسط آنها شلیک شد، در هنگام اصابت بیش از دو، سه یا چهار ماخ سرعت نداشتند، ولی موشک‌های سجیل و شهاب 3 در زمان ورود به منطقه هدف حدود 10 تا 12 ماخ سرعت دارند و با سرعت بسیار وحشتناکی وارد محدوده هدف می‌شوند و در نتیجه ردگیری و اصابت آنها به راحتی ممکن نیست.

حاجی‌زاده در پایان به استفاده سپاه از کلاهک‌های بارانی در موشک‌های خود اشاره کرد و گفت: کلاهک‌های بارانی قادرند یک منطقه وسیع را با درصد احتمال بالا پوشش دهند و بدین ترتیب حتی موشک‌های با دقت کمتر نیز با این کلاهک‌ها می‌توانند هم علیه پایگاه‌های زمینی و هم علیه اهداف دریایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

کد خبر 139848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز