گروه بین‌الملل: درحالی‌که نماینده مخالفان لیبی روز گذشته در نشست ویژه‌ای با حضور وزیر امور خارجه امارات و نماینده سازمان ملل در امور لیبی در پایتخت ترکیه شرکت کرد، منابع دولتی روسیه از قصد قذافی برای کناره‌گیری از قدرت درصورت دریافت تضمین‌های امنیتی خبر داده‌اند.

ناتو-روسیه

روزنامه روسی کومرسانت روز گذشته به نقل از مقام بلندپایه این کشور اعلام کرد که معمر قذافی، رهبر لیبی آماده واگذاری قدرت در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی است. این مقام روس که نامش فاش نشده، در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرده است که کشورهای دیگر برای برآورده کردن خواسته‌های قذافی آمادگی دارند؛ از جمله فرانسه با آزادکردن برخی از دارایی‌های مسدود شده خانواده قذافی و دادن وعده کمک به وی برای دادگاهی‌نشدن در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه تلاش می‌کند نقشی در این رابطه ایفا کند.

این منبع دولتی روسیه همچنین از درخواست قذافی برای امکان شرکت پسرش سیف الاسلام در انتخابات لیبی خبر داده است که به احتمال زیاد از سوی مخالفان رد خواهد شد. روسیه از زمان آغاز ناآرامی‌های لیبی به‌ویژه بعد از حمله نیروهای ائتلاف خارجی به این کشور همواره در تلاش بوده است نقش میانجیگر را برای مذاکره جهت بازگشت آرامش به این کشور بازی کند تا ضمن توقف جنگ در لیبی از نقش‌آفرینی غرب در این کشور بکاهد. مسکو در روزهای گذشته محل رفت‌وآمد و مذاکرات مقامات دولتی لیبی و مخالفان این کشور بوده‌است.

نشستی برای بررسی سرنوشت قذافی

این در حالی است که روز گذشته همزمان با انتشار این خبر شهر آنکارا شاهد برگزاری نشستی مهم برای بررسی آینده لیبی و سرنوشت قذافی به میزبانی احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و با حضور عبدالله الخطیب نماینده سازمان ملل در امور لیبی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات و محمود جبرئیل وزیر امور خارجه شورای مخالفان قذافی بود. وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست ضمن ابراز امیدواری درباره پایان بحران لیبی پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تأکید کرد: اعلام آتش‌بس، کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت، فراهم‌شدن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمام شهرهای لیبی و تامین خواسته‌های مردم این کشور برای اجرای اصلاحات، خطوط اساسی نقشه راه ترکیه است.

این نشست پس از آن برگزار شد که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه به بنغازی سفر کرد و مقام‌های ترکیه، شورای ملی انتقالی مخالفان را به رسمیت شناختند. داوود اوغلو اعلام کرده است که ترکیه علاوه بر کمک ۱۰۰میلیون دلاری که متعهد شده است، ۲۰۰میلیون دلار دیگر هم به شورای ملی انتقالی لیبی کمک خواهد کرد. قرار است ۱۵ و ۱۶جولای هم گروه تماس بین‌المللی درباره لیبی نشست تازه خود را در استانبول برگزار کنند.

مذاکرات بی‌‌نتیجه روسیه و ناتو

تحولات اخیر یک روز پس از آن اتفاق می‌افتد که مقام‌های روسیه و ناتو در نشست مشترک خود نتوانستند درباره عملیات نظامی در لیبی به توافق برسند. درحالی‌که مقام‌های روسیه بارها بر مخالفت خود با حمله نیروهای ناتو به لیبی تأکید کرده‌اند، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، پس از نشست شورای روسیه - ناتو در سوچی روسیه اعلام کرد که عملیات ناتو در لیبی نقض قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل نیست و ناتو عملیات خود را تا زمان توقف کشتار غیرنظامیان توسط معمر قذافی ادامه خواهد داد. روزگذشته همچنین مقام‌های رژیم قذافی اعلام کردند که 2کشتی حامل تسلیحات قطر برای مخالفان این کشور را توقیف کرده‌اند.

کد خبر 139564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز