همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی موفق به کشف مقادیر زیادی از رسوبات عناصر خاک‌های کمیاب شده‌اند که امروزه در ساخت بسیاری از ابزرهای الکترونیکی به کار گرفته می‌شوند

کف اقیانوس

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تخمین دانشمندان ژاپنی در حدود 100 میلیارد تن از این عناصر خاک‌های کمیاب را می‌توان در رسوبات گلی بستر اقیانوس آرام یافت. در حال حاضر چین 97 درصد از فلزات خاک‌های کمیاب را تولید می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند کشف این توده از عناصر در بستر اقیانوس آرام در صورتی که بتوان مواد معدنی آن را برای مصارف صنعتی استخراج کرد، می‌تواند سلطه چین بر تولید این نوع فلزات را به چالش بکشد.

محققان دانشگاه توکیو توانسته‌اند این رسوبات ارزشمند را در 78 منطقه مختلف از بستر اقیانوس آرام کشف کنند. به گفته آنها تنها یک کیلومتر مربع از این رسوبات می‌تواند یک پنجم مصرف سالانه جهانی این عناصر را تامین کند.

این عناصر در عمق سه هزار و 500 متری تا 6 هزار متری از سطح اقیانوس یافته شده‌اند و به گفته دانشمندان یک سوم از این مناطق از عناصر خاک کمیاب و به ویژه فلز یتریوم غنی است. این عناصر در آب‌های بین المللی شرق و غرب هاوایی و شرق تاهیتی قرار گرفته‌اند.

مقادیر عناصر موجود در این رسوبات 80 تا 100 میلیارد تن تخمین زده شده‌اند، این در حالی است که منابع زمینی این عناصر 110 میلیون تن تخمین زده شده‌اند در حالی که این منابع در مناطقی مانند چین، روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق و آمریکا متمرکز شده‌اند.

با انتشار خبر کشف این منابع دریایی، تعداد شرکت‌های متقاضی حفاری برای دسترسی به این عناصر لحظه به لحظه در حال رشد است. این در حالی است که دورنمای استخراج این فلزات در اعماق دریا و آسیب‌هایی که می‌تواند به اکوسیستم دریایی وارد آورد موجب نگرانی طرفداران محیط زیست شده است.

کد خبر 139534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز