گروه بین‌الملل - عبدالله آل‌بوغبیش: لبنان در پی صدور کیفرخواست مربوط به دادگاه ترور رفیق حریری، این روزها شاهد توطئه‌چینی آشکار علیه مقاومت و دولت نوپای نجیب میقاتی است.

دیدگاه

همانطور که آمریکا و اسرائیل از مدت‌ها قبل گفته‌بودند، در کیفرخواست این دادگاه انگشت اتهام به سمت حزب‌الله نشانه رفته‌است. در این باره گفت‌وگویی با غالب قندیل رئیس مرکز راهبردی مطالعات عربی و بین‌المللی بیروت انجام داده‌ایم.

  • همزمانی صدور کیفرخواست پرونده ترور حریری و شروع به کار دولت جدید لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبعا این همزمانی به‌ویژه با وجود مناقشات دولت جدید برای نهایی کردن بند مربوط به دادگاه در بیانیه وزارتی، در ادامه رویکرد استفاده سیاسی از دادگاه است. بر این اساس، می‌توان گفت دادگاه صرفا ابزاری اسرائیلی آمریکایی برای اعمال فشار بر وضعیت موجود در لبنان و تلاش برای درهم شکستن مقاومت است. غربی‌ها از مناقشات هیأت وزیران درباره تصویب بیانیه وزارتی و بند مربوط به دادگاه اطلاع داشتند و همزمان با آن، این کیفرخواست را تسلیم لبنان کردند تا بدین‌ترتیب اتفاق نظر حاصل شده در دولت را از‌بین ببرند. البته دولت با نهایی کردن موضوع، آنان را ناامید کرد.

  • گروه 14 مارس تهدید به سرنگونی دولت درصورت عدم‌همکاری‌اش در این زمینه کرده؛ آیا این امر محقق می‌شود؟

14مارس یک گروه شکست‌خورده سیاسی است و حیات خود را از اهرم‌های فشاری بازمی‌یابد که آمریکایی‌ها برای آن فراهم می‌آورند؛ همواره از اهرم‌های فشار آمریکا تا آخرین مرحله استفاده می‌کند اما در نهایت با شکست مواجه می‌شود؛ این بار نیز شکست خواهد خورد؛ چرا که نمی‌تواند دولت را به عدم‌همکاری متهم کند، چه دولت تدابیری اندیشیده که آن را از مسئولیت و اتهام معاف می‌دارد.

  • برداشت شما از اظهارات نصرالله درباره کیفرخواست صادر شده چیست؟

اقدام سید حسن نصر‌الله در تشریح وقایع و ارائه داده‌ها و اطلاعات مستند برای شکل‌دهی دادگاه یاد شده که مشخص شد لانه جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیاست، تمامی اهداف غربی‌ها را رسوا کرد. رابرت بایر (مسئول وقت سی‌آی‌ای در بیروت) در کتابی تحت عنوان سرنگون شدن سرویس اطلاعاتی آمریکا به دست داشتن در انفجارهای بئر العبد و کشتارهای هولناک لبنانی‌ها اعتراف می‌کند؛ زمانی که چنین فردی مشاور دادستان کل دادگاه باشد، می‌توان به راحتی نتایج تحقیقات دادگاه و اقدامات پشت پرده را پیش‌بینی کرد.

  • تعامل افکار عمومی لبنان با اظهارات سید حسن نصر‌الله چگونه بود؟

اظهارات سید حسن نصرالله موجی از خرسندی را در میان لبنانی‌ها ایجاد کرد. بسیاری از گروه‌ها در حال حاضر درحال بررسی و بازنگری مواضع خود درقبال این مسئله‌اند و شروع به واکاوی اطلاعات ارائه شده از سوی نصرالله کرده‌اند. مهم‌ترین نکته سخنرانی نصرالله، اطمینان‌دادن به لبنانی‌ها درباره عدم‌وقوع هیچ فتنه‌ای در کشور به‌رغم تلاش‌های مغرضانه بود. ایشان امروز تکیه گاهی برای لبنان در مقابل هرگونه فتنه برنامه‌ریزی شده از سوی اسرائیل است.

  • پیامدهای داخلی و منطقه‌ای صدور کیفرخواست یاد شده را چه می‌دانید؟

از منظر داخلی، احتمالا برخی از گروه‌های سیاسی دنباله‌رو آمریکا، از این کیفرخواست برای ایجاد فتنه در کشور بهره خواهند گرفت. امیدواریم چنین تلاشی از سوی آنان صورت نگیرد.

کد خبر 139464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز