همشهری‌آنلاین: مدیر دفتر مطالعات و بهره برداری سازمان انرژی ایران گفت: مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران حدود چهار برابر کشورهای اروپایی است.

لامپ

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس امیر دودابی نژاد با بیان اینکه نقاط هدررفت گرمایش و سرمایش در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های اداری بسیار بالا است، افزود: 21 درصد مصرف انرژی در کف ساختمان‌ها، 26 درصد در دیوارهای خارجی و سه درصد در دیوارهای راه پله‌ها هدر می‌رود.

وی اظهار داشت: فقدان استانداردهای مصرف انرژی در بخش ساختمان و تاسیسات، نبود فرد متولی پیگیری امر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان (مدیر انرژی)، استفاده ناقص و نادرست از فناوری های جدید در بخش ساختمان، عدم رعایت و کنترل مقررات ملی ساختمان در کشور، پایین بودن دانش فنی افراد شاغل در این بخش و عدم آگاهی کافی بهره برداران از ساختمان ها دلایل مهم کارایی پایین انرژی در بخش ساختمان است.

مدیر دفتر مطالعات و بهره وری انرژی ایران به راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت مدیریت انرژی در بخش ساختمان پرداخت و گفت: نصب کنترل کننده‌های هوشمند در تاسیسات و ساختمان اداری و عمومی، استفاده از رنگ های عایقی روی کولر آبی و سقف بام، توزیع رایگان نوار درزگیر در مناطق گرمسیر، توزیع رایگان لایه های بازتابنده، نصب سایه‌بان روی کولرهای گازی و آبی از راهکارهای کوتاه مدت و اجرای گسترده عایق کاری حرارتی ساختمان‌ها، تعویض الکتروموتور و پمپ کولرهای آبی، جایگزینی چیلرهای جذبی در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها، نصب پرده‌های هوا، جایگزین کردن کولرهای موجود با کولرهای با بازده بالا از راهکارهای بلند مدت در این بخش است.

وی پیش بینی کرد: با اجرای راهکارهای کوتاه مدت، 10 تا 15 درصد بار سرمایشی و با اجرای اقدام‌های بلندمدت 30 تا 40 درصد در مصرف لوازم سرمایشی تعدیل شود.

وی از اعلام آمادگی سازمان بهره وری انرژی ایران جهت ارایه راهکارها و آموزش مسئولان دستگاه های اجرایی در راستای سیاست‌های بهینه سازی مصرف خبر داد و گفت: از آنجایی که انرژی به صورت مستقیم و فراگیر در تمام زیربخش‌های اقتصادی و رفاه اجتماعی، نیاز اولیه و اساسی است، فعالیت‌های بهینه سازی می‌بایست به صورت گسترده و فراگیر صورت گیرد که یکی از زمینه های عمومیت بخشیدن و اجرایی نمودن طرح های بهینه سازی انرژی، تشکیل شرکت های خدمات انرژی و تقویت، حمایت و هدایت آنها از جانب دولت است.

وی افزود: شرکت های خدمات انرژی در تمام بخش های مصرف کننده انرژی طرح های مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی، اجرا و تامین مالی می کنند و با تضمین حصول سطح مشخصی از کارایی انرژی و برعهده گرفتن مخاطره های پروژه، سهم خود را از محل صرفه جویی انرژی تامین می کنند.

به گفته وی، خدمات جامع در زمینه مدیریت انرژی، تضمین پیش بینی صرفه جویی و مسئولیت اجرای پروژه، مشخص نبودن مبلغ قرارداد، تحمیل نشدن هزینه ها به مشتری، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری از ویژگی های شرکت های خدمات انرژی بوده و هزینه های آنها از محل صرفه جویی انرژی قابل پرداخت است.

کد خبر 139177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز