معاون وزیر نیرو گفت: با وجود هدفمندی یارانه‌ها، 55درصد قیمت برق باز هم به‌صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود.

محمد بهزاد با بیان اینکه آزادسازی قیمت برق قرار است در دو مرحله صورت گیرد، افزود: قرار نیست در سال آینده قیمت برق تغییر کند.وی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که داشته‌ایم، اگر مشترکان برق بتوانند 20 درصد از میزان مصرف برق خود را بکاهند، چیزی حدود 40 تا 50 درصد از قیمت نهایی صورت‌حساب برق آنان کاسته می‌شود و اگر 10 درصد از مصرف برقشان را کاهش دهند، بین 20 تا 30 درصد بهای کمتری را پرداخت خواهند کرد.

مردم این موضوع را به‌خوبی متوجه هستند، ‌ضمن اینکه صورت‌حساب‌ها به قدری ساده و شفاف شده که هرکس به‌راحتی می‌تواند برای مدیریت مصرف برق خود برنامه‌ریزی‌ کند. درحالی‌که پیش از این فرمول‌های پیچیده‌ای برای بررسی نحوه محاسبه قبوض برق وجود داشت که فقط کارشناس‌های خبره می‌توانستند تمام نکات را در قبوض برق محاسبه کنند.

در قبض‌های جدید تمام هزینه‌های جانبی پیشین حذف شده و دیگر شاهد عناوینی مانند آبونمان، دیماند و... نیستیم و تنها قیمت پلکانی برق به اضافه مالیات بر ارزش افزوده در قبوض برق لحاظ می‌شود. بهزاد در پاسخ به این سؤال که آیا تعرفه‌های برق اعلام شده فقط برای ساعات عادی است و تعرفه‌های برق برای ساعات اوج مصرف و ساعات کم‌باری فرق می‌کند؟ گفت: اگر مشترکی کنتور سه‌زمانه نداشته باشد، تعرفه‌ها برای همه زمان‌ها و ساعات شبانه‌روز یکسان است و تنها جمع پلکان‌های مصرف به اضافه مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان قبض نهایی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد ولی اگر مشترک کنتور سه‌زمانه داشته باشد،

در دوره پیک (ساعات اوج مصرف)، به ازای هرکیلووات ساعت مصرف، 30 تومان به تعرفه‌ها اضافه می‌شود ولی در ساعات کم‌باری 15تومان از تعرفه‌ها کاسته می‌شود. یعنی اگر مشترکی در 2ساعت اوج مصرف برق مصرف کند، 60 تومان به هزینه‌های برق او اضافه می‌شود ولی اگر در 8 ساعت کم‌باری مصرف برق داشته باشد، 15×8 تومان (120 تومان) از هزینه‌های برق او کاسته می‌شود.

این درحالی است که پیش‌تر مصرف برق در ساعات اوج مصرف در عدد 2 ضرب می‌شد و در ساعات کم‌باری، مصرف در عدد0.5 ضرب می‌شد ولی ما برای سادگی قضیه سیستم محاسبه را تغییر دادیم و به جای دوبرابر کردن تعرفه‌ها در ساعات اوج مصرف برق، حداقل قیمت یعنی 30 تومان را به تعرفه برق اضافه کردیم؛ بنابراین مشترکانی که کنتور سه‌زمانه دارند، بهتر است که در ساعات پیک، مصرف برق خود را کاهش دهند و در ازای آن در ساعات کم‌باری با هزینه کمتری برق مصرف کنند. این درحالی است که فعلا در این فصل ساعات پیک مصرف تنها در ساعات شب محاسبه می‌شود ولی در تابستان احتمالا چند ساعت از روز نیز به‌عنوان ساعات اوج مصرف در محاسبه تعرفه‌های برق محاسبه خواهد شد.

پیک مصرف برق کم شد

معاون وزیر نیرو همچنین از کاهش حدود 7 درصدی پیک مصرف برق کشور از زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تاکنون خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، محمدبهزاد گفت: از ابتدای اجرای این قانون (28 آذرماه امسال) تاکنون حداکثر مصرف انرژی 6.5 درصد و پیک مصرف برق6.8 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حداکثر پیک مصرف برق افزون بر 29 هزار و 508 مگاوات بود که با اجرای این قانون به 27 هزار و 513 مگاوات کاهش یافته است. به گفته وی، با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در بخش برق، حدود 55 درصد از یارانه دولت همچنان باقی است.

کد خبر 124642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز