همشهری آنلاین: همزمان با اجرای طرح جدید اختصاص سهمیه بنزین منطقه‌ای به تاکسی‌ها از مرداد ماه امسال، به زودی سناریوهای مختلف تغییرات جدید قیمتی بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود.

به گزارش مهر، تیر ماه امسال با وجود وعده‌های مکرر مبنی بر تثبیت نرخ کرایه در بخش حمل و نقل عمومی و اختصاص یارانه کافی برای تثبیت قیمتها در این بخش، کرایه تاکسی و اتوبوس درون شهری و مترو گران شد.

 پس از افزایش نرخ کرایه‌ها و هدفمند شدن یارانه‌های این بخش، با وجود بی‌اطلاعی و یا تکذیب مقامات دولتی، افزایش قیمت بنزین هم یکی از گزینه‌ها برای تحقق بخشی دیگر از منابع درآمدی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سالجاری یا سال آینده است.

 در این میان، همزمان با توافق نهایی در دولت و برخی از دستگاه‌ها، در شرایط فعلی سناریوهای افزایش قیمت بنزین در حال تدوین است و به زودی توسط چند دستگاه به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود.

 در همین حال محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اخیرا با بیان اینکه "فعلا" قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد، هر گونه گران شدن نرخ بنزین به عنوان دماسنج اقتصاد ایران را حداقل برای آینده‌ای نزدیک رد کرده است.

 این در حالی است که مطابق با قانون بودجه سالجاری مصوب مجلس شورای اسلامی به دولت این مجوز داده شده است که در سالجاری حداکثر تا سقف 20 درصد قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد.

 از سوی دیگر تاکنون هیچ گونه تصمیم نهایی برای افزایش قیمت بنزین توسط دولت در نظر گرفته نشده است اما افزایش نرخ این فرآورده پرطرفدار نفتی در سالجاری یا سال آینده دور از انتظار نخواهد بود و تدوین پیشنهاد افزایش قیمت در قالب دو سناریو انجام خواهد گرفت.

 در سناریوی اول قیمت بنزین با شیب 20 درصد افزایش می‌یابد و در سناریوی دوم افزایش قیمت بنزین با شیبی متغییر خواهد بود، به عبارت دیگر در این سناریو افزایش قیمت بنزین معمولی کمتر از 20 درصد و افزایش قیمت بنزین سوپر بیش از 20 درصد محاسبه و در مجموع دو نوع بنزین متوسط افزایشی 20 درصدی در نظر گرفته می‌شود.

 باید بر این موضوع تاکید کرد که تاکنون هیچ گونه سناریوی قطعی برای افزایش نرخ بنزین نهایی نشده است اما به زودی پیشنهادها و سناریوهای مختلف افزایش قیمت این کالای استراتژیک به دولت ارسال خواهد شد.

کد خبر 139131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز