دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: در مسافرت‌های تابستانی افراد باید از غذاهای ساده استفاده کنند بنابراین نباید از غذاهایی مانند الویه که برای تهیه آنها از مواد مختلفی استفاده شده را در سفر استفاده کرد.

در طول سفر از غذاهای ساده استفاده کنید

دکتر مرتضی ایزدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگر مسافرت افراد بیش از سه تا چهار ساعت طول بکشد و آنان نتوانند غذاهای خود را طی این مدت در وسایل سرمایشی قرار دهند به آنان توصیه می‌شود که مواد غذایی را به همراه نبرند و از مواد بسته‌بندی شده‌ای مانند کنسرو‌ها استفاده کنند یا در رستورانهای بین راهی که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند غذا بخورند. در این گونه رستوران‌ها تاییدیه این دو نهاد در محلی که قابل دید همگان است نصب شده است.

وی در ادامه گفت: اگر خانواده‌ها قصد مصرف تخم مرغ پخته را در طول سفر دارند، این ماده غذایی را پیش از سفر نپزند و آن را در مقصد خریداری کنند علاوه بر آن با وجود آن که مصرف غذاهایی مانند کتلت و کوکو راحت است اما چون برای پخت این غذاها از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود بهتر است در مسافرتهای طولانی از آنها استفاده نشود.

ایزدی تاکید کرد: اگرچه مصرف میوه‌ها و سبزیها در حین سفر توصیه می‌شود اما لازم است خانواده‌ها میوه‌ها و سبزی‌هایی را مصرف کنند که خود در روند تهیه آنها دخالت دارند بنابراین به آنان توصیه می‌شود حتی در رستوران‌ها و هتل‌های معتبر، سالاد و سبزی‌جات استفاده نکنند چون گاهی اوقات این کار منجر به ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شود.

وی افزود: لازم است افراد در رستوران‌ها و هتل‌ها از غذاهای ساده استفاده کنند و غذاهایی را مصرف نکنند که احتمال پخت مجدد آنها وجود داشته باشد.

رییس مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران در ادامه اظهار کرد: مصرف کباب کوبیده در رستوران‌ها و هتل‌ها توصیه نمی‌شود چون برای پخت آنها از مواد زیادی استفاده می‌شود. البته مسافران می‌توانند جوجه کباب مصرف کنند اما بهتر است مرغ نخورند. چون احتمال گرم کردن چندین باره مرغ وجود دارد. این کار باعث ابتلا به باکتری‌هایی مانند سالمونلا و ایکولای می‌شود.

ایزدی در پایان به مسافران مناطق ساحلی توصیه کرد: اگر قصد مصرف غذاهای دریایی را در رستوران‌ها دارند از تازه بودن غذا اطمینان حاصل کنند علاوه بر آن برخی مواد غذایی مانند حلزون‌ها را مصرف نکنند چون امکان پخت کامل این ماده غذایی وجود ندارد. در نتیجه ممکن است افراد بر اثر خوردن آن به بیماری‌های شبه وبایی، اسهال و استفراغ شدید مبتلا شوند از سوی دیگر در این غذاها سمومی وجود دارد که باعث ابتلای فرد به سردرد، بدن درد و افزایش فشارخون ‌شود.

کد خبر 138812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز