گروه سلامت: با فرارسیدن تعطیلات نوروز، اهالی خانه‌ها بعد از یک سال کار طاقت‌فرسا باربندها را برقرار کرده و راهی سفر می‌شوند.

 در این میان رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها هم بیکار ننشسته و با به راه انداختن بوی انواع و اقسام کباب‌ها و غذاهای جور واجور و حتی در برخی موارد فارغ از رعایت نکات بهداشتی، به استقبال مسافران نوروزی می‌روند.

این در حالی است که همواره متخصصان، بیماری‌های مرتبط با غذا را گوشزد کرده و یادآور شده‌اند که به هیچ وجه از رستوران‌های بین راهی فاقد پروانه کسب، غذا تهیه نشود. دکتر حسین خدمت، متخصص گوارش، با اشاره به بیماری‌های شایع حین مسافرت‌های طولانی‌مدت، می‌گوید: مسمومیت‌های غذایی، اسهال مسافرت، یبوست و عوارض ناشی از آن، بیماری‌های شایع در طول سفر از جمله سفرهای نوروزی را تشکیل می‌دهند که لازم است از بروز آنها جلوگیری و یا هنگام بروز، درمان مناسب انجام شود.

احتمال تشدید بیماری‌های گوارشی

وی با بیان اینکه در طول سفر بیماری‌هایی مانند هپاتیت، کولیت‌های عصبی، زخم معده، اثناعشر و ریفلاکس معمولا به‌دلیل استرس سفر (چه استرس شادی و چه نگرانی‌های سفر) تشدید می‌شوند، توصیه می‌کند که بیماران دارای سابقه بیماری‌های گوارشی قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و در طول سفر داروهای مورد نیاز خود را به میزان کافی همراه داشته باشند.

لزوم تهیه غذا از مکان‌های دارای پروانه

این متخصص گوارش، مسمومیت‌های غذایی را از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های حین سفر عنوان کرده و می‌افزاید: در طول سفر دسترسی به غذا محدودتر بوده و بهداشت مواد‌غذایی مانند شرایط عادی نیست. در ایام نوروز مراجعه به دستفروش‌ها و رستوران‌های بین راهی بیشتر می‌شود چرا که به‌دلیل ارزان‌تر بودن قیمت، ممکن است افراد رغبت بیشتری به تهیه این مواد داشته باشند؛ بنابراین رعایت هرچه دقیق‌تر نکات بهداشتی لازم است. در طول سفر باید توجه کرد از مکان‌های دارای پروانه کسب، غذا تهیه شود.

حین سفر از مواد‌غذایی پخته استفاده شود

این متخصص گوارش تأکید می‌کند: در طول سفر حتما مواد‌غذایی پخته مورد استفاده قرار ‌گیرند. بهتر است انواع کباب‌ها که زمان طبخ آنها کوتاه است، استفاده نشود چرا که امکان ایجاد مسمومیت در آنها زیاد است. همچنین کنسروها قبل از مصرف حداقل 20‌دقیقه جوشانده شوند. از آبمیوه‌ها، ‌بستنی‌ها و آب‌های بسته‌بندی شده استفاده شود. آب‌های لوله کشی نیز قبل از مصرف جوشانده شوند. میوه، سبزیجات و مواد‌غذایی خام قبل از مصرف حتما 3 مرحله شسته و ضد‌عفونی شوند تا بروز اسهال‌های مسافرت به حداقل برسد.

قبل از غذا و بعد از دستشویی دست‌ها شسته شوند

دکتر خدمت به مسافران نوروزی توصیه می‌کند که وسایل شست‌وشو از جمله صابون مایع و جامد را همراه داشته باشند و ادامه می‌دهد :

لازم است قبل از صرف غذا و همچنین بعد از دستشویی، دست‌ها کاملا شسته شوند.
وی اسهال‌های مسافرت را پس از مسمومیت‌های غذایی از شایع‌ترین بیماری‌های حین سفر عنوان کرده و می‌گوید: بر این اساس لازم است در طول مسافرت‌های نوروزی موادغذایی خام کمتر استفاده شود.

مسافران نوروزی بهتر است در این زمینه داروهایی را همراه خود داشته باشند. درصورت بروز اسهال در طول مسافرت از مایعات فراوان و سرم‌های خوراکی به میزان کافی استفاده شود. در بروز این نوع اسهال‌ها به هیچ وجه از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نشود؛ چرا که آنتی‌بیوتیک منجر به تداوم اسهال و انتشار آن به دیگر افراد خانواده می‌شود.

در طول سفر احساس دفع جدی گرفته شود

این متخصص گوارش در توضیح بروز یبوست حین سفر می‌گوید: به‌دلیل محدودیت‌های هنگام سفر معمولا احساس دفع نادیده گرفته می‌شود که لازم است با وجود احساس دفع به نخستین سرویس بهداشتی بین راهی مراجعه شود چرا که نگاه داشتن بیش از حد مدفوع منجر به بروز یبوست شده و ادامه آن عوارض جدی گوارشی را به‌دنبال دارد.

پرهیز از نگهداری مواد غذایی پخته شده

کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هر سال در آستانه تعطیلات نوروز خطاب به مسافران نوروزی بر پرهیز از نگهداری مواد‌غذایی پخته شده در داخل ماشین، استفاده از فراورده‌های لبنی پاستوریزه، توجه به تازه‌بودن  سایر فراورده‌ها در هنگام خرید و استفاده از آب لوله‌کشی یا آب بطری در طول سفر تأکید می‌کنند.

همچنین توصیه شده که در طول مسافرت از غذاهای آماده مصرف از قبیل پنیر و سبزی، میوه‌جات و آجیل و تنقلات استفاده شود.

علاوه بر این توصیه شده است که مواد‌غذایی از محل‌هایی که شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند تهیه شود و در هنگام خرید مواد‌غذایی به تاریخ تولید، انقضا، پروانه ساخت یا شناسنامه نظارت و سالم بودن بسته مواد‌غذایی بسته بندی شده توجه شود.

همچنین به مسافران نوروزی تأکید شده است که از مصرف مواد‌غذایی کمپوتی و کنسروی باد کرده دو طرف، که با فشار به حالت اولیه بر می‌گردد و همچنین از فراوردهای مواد لبنی سنتی خودداری شود و از فراوردهای لبنی پاستوریزه یا استریلیزه و فراوردهای خام دامی بسته‌بندی‌شده با مهر سازمان دامپزشکی استفاده شود.

علاوه بر این کارشناسان هشدار می‌دهند که در هنگام خرید ماهی به تازه بودن آن توجه کنند. مشخصه‌های شناسایی ماهی تازه، براق بودن چشم، محکم بودن پولک، شل نبودن بدن و قرمز بودن آبشش عنوان شده است. در ادامه  از هموطنان خواسته شده است که از پخش زباله‌ در خیابان‌ها خودداری شود و زباله‌ها در محل‌های مخصوص دفع زباله‌ قرار داده شود.

کد خبر 102997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز