مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی موفق شدند یک سحابی رنگین کمان را شناسایی کنند که اطراف یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان شب را احاطه کرده است

سحابی رنگین کمان

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره "آلفا- شکارچی" یکی از عظیم‌ترین و نورانی‌ترین ستارگان در صورت فلکی جبار است.

اکنون ستاره شناسان با استفاده از دستگاه VISIR تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در شیلی توانستند تصویری عجیب از این ستاره را تهیه کنند.

در این تصویر، سحابی غول پیکری این ستاره را احاطه کرده و تا فاصله 60 میلیارد کیلومتری از سطح "آلفا- شکارچی" در فضا گسترده شده است. این فاصله در حدود 400 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

ستارگان غول پیکر سرخی چون "آلفا- شکارچی" در واقع یکی از آخرین فازهای زندگی یک ستاره عظیم هستند. در این فاز که بسیار کوتاه است، ابعاد ستاره با سرعت بسیار بالایی افزایش می‌یابد و مقادیر بالایی ماده تقریبا برابر با جرم خورشید را تنها در مدت 10 هزار سال از دست می‌دهند.

پدیده گستردگی ستاره و از دست دادن ماده، دو نتیجه در بر خواهد داشت. به طوریکه از یک طرف، توده‌های بزرگ گاز از سطح ستاره در فضا گسترده می‌شوند و از طرف دیگر، حرکت این گازها همانند آبی در حال جوش حباب‌های غول پیکری را در جهات بالا و پایین اتمسفر ستاره پرتاب می‌کنند.

تصویری که از ستاره "آلفا- شکارچی" گرفته شده است نشان می‌دهد که حباب‌های ماده ستاره‌ای و توده‌های عظیم گاز یک سحابی رنگین کمانی را به وجود آورده‌اند.

به نظر می‌رسد که این ستاره لایه‌های مختلف خود را به روشی نامتقارن از دست داده است. ماده‌ای که در این عکس دیده می‌شود به احتمال بسیار بالایی از گرد و غبار سیلیکات و آلومین (اکسید آلومینیم) ساخته شده است. بخش وسیعی از پوسته زمین و سایر سیارات سنگی نیز از این ماده ساخته شده‌اند.

کد خبر 138780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز