همشهری آنلاین: مدارگرد اکتشافی ماه LRO که همچنان در مدار ماه در حال چرخش و تصویربرداری است، تصاویر جدیدی را از یکی از مشهورترین مناطق همسایه زمین به ثبت رسانده است

به گزارش خبرگزاری مهر، در تصویر جدید LRO کوه میانی حفره مشهور "تیکو"، حفره نسبتا جوان 110 میلیون ساله ماه، توسط مدارگرد اکتشافی ماه در هنگام طلوع خورشید به ثبت رسیده است.

 

تصویر به ثبت رسیده توسط دوربین مدارگرد از طلوع خورشید، بر فراز منطقه مرتفع میانی این حفره شباهت زیادی به تصاویر سیاه و سفیدی دارد که از مناظر زمینی به ثبت می‌رسند.

با این همه پدیده‌ای جالب بر فراز این منطقه دو کیلومتری کوهستانی به چشم می‌خورد، تخته سنگی بزرگ، به اندازه یک زمین فوتبال در قله این ارتفاع قرار گرفته و در انتظار فرو غلتیدن به عمق دو هزار متری کف حفره به سر می‌برد.

با وجود اینکه کوه‌های ماه نوک تیز و زاویه دار به نظر می‌آید، طی صدها میلیون سال و به واسطه برخورد ریز شهاب‌سنگها به تدریج فرسوده شده و مسطح می‌شوند.

نکته قابل بحث در باره این ساختارهای ماه، این است که اولین بار این ساختارهای کوه مانند بر اساس چه فرایندی بر روی ماه شکل گرفته‌اند؟ آیا در اثر برخورد سنگ‌های کیهانی با سطح ماه و از شکل افتادن آنها ساختارهای کوه مانند به وجود آمده‌اند؟ و یا اینکه لایه‌های سنگی از ابتدا در ماه وجود داشته و به تدریج بر روی سطح نمایان شده‌اند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات باید در انتظار روزی نشست که یک فضانورد از کوهستان میانی حفره تیکو بالا رفته و از سنگ‌های آن نمونه برداری کند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۲