همشهری آنلاین: یک کارشناس صنعت شیر گفت: بر خلاف باور عمومی شیرهای با ماندگاری بالا مواد نگهدارنده ندارند و تحمیل درجه بالای حرارت به آنهاست که موجب ماندگاری بالای این شیرها می‌شود.

شیر

ثریا نواب‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تکنولوژی شیرهای با ماندگاری بالا از کشورهای دیگر به ایران رسیده است و در این شیرها هیچ ماده نگهدارنده‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود ماده نگهدارنده موجود در شیرهای با ماندگاری بالا موجب نگهداری آن طی 6 ماه می‌شود، تصریح کرد: این شیرها ماده نگهدارنده ندارد و تحمیل درجه بالای حرارت به آنهاست که موجب ماندگاری بالای این شیرها می‌شود.

نواب‌پور یادآور شد: در این روش که استرلیزه گفته می‌شود شیر را 135درجه تا 145درجه طی 2 تا 4 ثانیه حرارت می‌دهند لذا همه میکروب‌های آن اعم از بیماری‎زا و غیربیماری‌زای آن می‌میرند.

وی ادامه داد: بعد از طی 4 تا 5 ماه این شیرها معمولا برخی ویتامین‌های خود را به تدریج از دست می‌دهند لذا ارزش غذایی آن کم می‌شود بنابراین عمر بیشتر از 6 ماه مناسب نیست.

این کارشناس صنعت شیر تصریح کرد: استرلیزه کردن شیر سال 53 وارد ایران شده است اما هنوز یک خط در کتاب‌های درسی درباره آن نوشته نشده است و پزشکان هم در این زمینه اشتباهاتی دارند.

نواب‌پور خاطرنشان کرد: شیرهای استرلیزه و پاستوریزه از نظر تغذیه‌ای با هم برابرند فقط در نوع ماندگاری بالا فرد می‌تواند آن را در خانه خود ذخیره کند.

کد خبر 138705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز