گروه بورس: اطلاعات جدید نشان می‌دهد همزمان با نزول شاخص‌های بورس، سهامداران جزء در حال خروج از بازار و فروش سهام به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

بورس

در عین حال سود شرکت‌های بورس نیز با اندکی کاهش به13.4میلیارددلار رسیده است. به گزارش همشهری، گزارش‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد هر چند شرکت‌های بورس عملکرد خود را با سیاست‌های اصل44 تطبیق داده‌اند تا کمتر دچار کاهش سود شوند اما نزول شاخص‌های بورس و کاهش ارزش معاملات بسیاری از سهامداران را از بازار فراری داده است؛ به‌طوری که در ماه گذشته 6 هزار و 518 سهامدار حقیقی از بازار خارج شده‌اند. در حال حاضر با کاهش این تعداد سهامدار تعداد سهامداران 342‌شرکت بورس به 3میلیون و353‌هزار و 252‌نفر رسیده است. بیشترین کاهش سهامداران هم به شرکت‌های 2صنعت فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری مربوط است که به‌ترتیب هزار و 706 و هزار و 459 نفر از مالکان خود را از دست دادند. شرکت‌های حاضر در صنایع خودرو، فراورده‌های نفتی، استخراج نفت گاز (حفاری شمال) و بیمه هم شاهد خروج 762، 740، 729 و 626 نفر از ترکیب سهامداری خود شدند.

آخرین پیش‌بینی سود شرکت‌ها

اطلاعات جدید همچنین نشان می‌دهد پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در سال مالی جاری با اندکی کاهش به 13 هزارو462 میلیارد تومان معادل13.4 میلیارد دلار رسیده است. از نیمه اول سال گذشته تاکنون کارشناسان به ارزیابی تاثیر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس پرداخته بودند. کارشناسان بر این باور بودند که اجرای این قانون باعث کاهش سود شرکت‌های بورس می‌شود. بر همین اساس گزارش عملکرد 3ماه گذشته شرکت‌های بورس نشان داد با اجرای این قانون1.3میلیارد دلار از سود شرکت‌های بورس کاسته شده است.

اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که شرکت‌های بورس آثار اجرای این قانون را در گزارش‌های مالی خود برآورد کرده‌اند و خود را با اثرات ناشی از آن تطبیق داده‌اند؛ به‌طوری که تطبیق گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس با ماه گذشته نشان می‌دهد که تعداد 14شرکت با افزایش و8‌شرکت با کاهش پیش‌بینی سودشان مواجه شده‌اند اما پیش‌بینی سود 302شرکت نیز تغییری نکرده است. از میان صنایع بورس تهران، صنعت بانکداری با پیش‌بینی2.7 میلیارد دلار سود بیشترین میزان سود را در صنایع بورس به‌خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب توجه اینکه پیش‌بینی سود این صنعت نسبت به ماه گذشته 76 درصد افزایش داشته است. گروه فلزات اساسی نیز با پیش‌بینی سودی معادل 1.6 میلیارد دلار در رتبه بعدی قرار گرفته است. پیش‌بینی سود شرکت‌های حاضر در این گروه از ماه گذشته تاکنون 6 درصد افزایش داشته است. مخابرات نیز به تنهایی1.5 میلیارد دلار سود برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 138627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز