یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری ورزشی: در سال‌های گذشته وقتی آرسنال و منچستریونایتد مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند، همه انتظار تماشای مسابقه‌ای را داشتند که سرنوشت قهرمانی را تعیین می‌کرد.

این رویارویی می‌توانست جدال در فینال یکی از جام‌های انگلیس باشد یا لیگ‌برتر اماحالا حکایت متفاوتی در میان است. با آمدن مورینیو و جابه‌جا شدن دو قطب قهرمانی بین چلسی و منچستریونایتد، دیگر خبری از حاشیه‌های آرسنال – منچستر نیست. همین چند سال پیش بود که «نبرد غول‌ها» همواره به خاطر اتفاقات جنجالی‌اش جذابیت داشت.

درگیری‌های روی کین و ویرا که در سال 2004 به پرونده پیتزا پرت‌کنی به سمت فرگوسن ختم شد، مهم‌ترین اخبار فوتبال انگلیس را ظرف سال‌های اخیر به خودشان اختصاص داده بودند اما در مسابقه امروز جو کاملا متفاوت است. آرسنال با 15 امتیاز اختلاف نسبت به منچستریونایتد صدرنشین، در جای چهارم قرار گرفته و به قول آرسن‌ونگر، سرمربی‌اش بقا در نبرد قهرمانی لیگ‌برتر را در این مسابقه و پیروزی در آن جستجو می‌کند.

 از 32 دیداری که ونگر و فرگوسن مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند 11 بار یونایتد برده، 12 بار آرسنال و 9 مسابقه هم به تساوی انجامیده.

مرد فرانسوی دنبال هشتصدمین امتیازش روی نیمکت آرسنال و به عنوان مربی این تیم در لیگ‌برتر است و به همین دلیل روز جمعه در محل تمرین تیمش در جواب خبرنگاران شکست در ورزشگاه «امیرتس» را «پایان قطعی چالش قهرمانی» عنوان می‌کند: «این فرصت خوبی است تا فاصله‌مان را با منچستریونایتد کم کنیم.

این هفته با توجه به بازی‌هایی که میان تیم‌های بالای جدول برگزار می‌شود، هفته مهمی برای لیگ‌برتر است. این بازی تاثیر زیادی روی تیم ما و روی لیگ‌برتر خواهد داشت. ما مصمم هستیم تا فاصله را کم کنیم. می‌دانیم که می‌توانیم یونایتد را شکست دهیم. ما این کار را این فصل خارج از خانه انجام داده‌ایم چرا در خانه موفق به انجام آن نشویم؟»

ونگر اعتقاد دارد که فاصله بین دو تیم در جدول به شروع بد آرسنال در ابتدای فصل بازمی‌گردد؛ فاصله‌ای که به خاطر اسباب‌کشی توپچی‌ها از «هایبری» به «امیرتس» و نتیجه‌گیری بهتر یونایتد مقابل تیم‌های کوچک‌تر ایجاد شده است: «اساسا تفاوت دو تیم این است که در «امیرتس» و ابتدای فصل، امتیازاتی از دست دادیم. یونایتد مقابل تیم‌هایی که برای قهرمانی نمی‌جنگند، با ثبات بیشتری کار کرده است.

ما مقابل فولام، منچسترسیتی و شفیلدیونایتد شکست خوردیم اما آنها نه، وقتی به مسابقه با تیم‌های بزرگ نگاه می‌کنید و دست به قیاس می‌زنید، متوجه می‌شوید که ما از هیچ تیمی عقب نیستیم. این یک ناراحتی بزرگ است.»

ونگر در بازی امروز ویلیام گالاس، مدافع فرانسوی‌اش را به دلیل مصدومیت و گیلبرتو را به خاطر محرومیت در اختیار ندارد و این مسئله می‌تواند کمی روی برنامه‌های ونگر اثر بگذارد.
در نقطه مقابل فرگوسن می‌خواهد پیروزی 2-4 فصل گذشته در لندن و البته ورزشگاه هایبری را این بار در «امیرتس» تکرار کند. کریستیانو رونالدو در طول فصل نمایشی ایده‌آل داشته، پل اسکولز مثل همیشه با طراوت و شاداب است و لویی ساها هم خوب گل می‌زند. به این جمع وین‌رونی را هم اضافه کنید که آمار گلزنی‌هایش مقابل آرسنال عالی است.

او اولین گلش را در 16 سالگی با پیراهن اورتون در سال 2002 به ثمر رساند و حالا سرالکس فرگوسن، سرمربی یونایتد تمام تلاش خود را می‌کند تا با شعبده کلامش، به
7 مسابقه بدون گل برای وین رونی خاتمه دهد. فرگی اعتراف می‌کند که گلزنی‌های رونی می‌تواند برای رسیدن یونایتد به اولین عنوانش از سال 2003 نقشی حیاتی ایفا کند: «وین در حال حاضر به استراحت روحی احتیاج دارد و گل‌هایش را خواهیم دید. او در هر 2، 3 یا 4 بازی گل می‌زند اما باید در هر بازی یک گل بزند. اگر این کار را انجام دهد، تفاوت بزرگی میان ما و دیگر رقبا ایجاد خواهد شد.»

 گرچه با درخشش هنریک لارسن، لویی‌ساها و اوله‌گونار سولشائر، فرگوسن می‌داند که گزینه‌های زیادی برای خط حمله  و رساندن تیم به یک پیروزی حیاتی دارد: «وین بازیکن بازی‌های بزرگ است. اما داشتن 4 مهاجم خوب و آماده عالی است تنها مشکل ما این است که کدام‌شان بازی کند.

لارسن عالی بوده و همان کاری را انجام داده که از او انتظار داریم. ساها هم آماده شده و هفته پیش وقتی به زمین رفت، نشان داد که از بازی لذت می‌برد.» فرگوسن اعتقاد دارد که این مسابقه گرچه حساسیت‌ سال‌‌های گذشته را ندارد اما همچنان برتری فیزیکی فاکتور تعیین‌کننده این مسابقه از 15 سال گذشته تا امروز است: «این مسابقه مهمی است و قطعا بازی خوبی خواهد بود چون هر دو تیم فوتبال خوبی بازی می‌کنند. هر دو تیم در بازی‌هایشان پیروز می‌شوند و آماده هستند. بازی درگیرانه‌ای خواهد بود.

هیچ تیمی بدون داشتن بازیکنانی از این دست، موفق نخواهد شد. باید ثبات‌مان را الان و تا پایان فصل حفظ کنیم. ما مقابل نیوکاسل و وستهم امتیاز از دست دادیم و این نشانه‌ها را باید جدی بگیریم.» اما در آستانه این بازی نمی توان از درگیری‌های ونگر و فرگوسن یاد نکرد. آیا این دو هنوز هم به خون یکدیگر تشنه‌اند؟ «در دو سال گذشته اوضاع کمی بهتر شده است.»

 این حرف‌ها را ونگر می‌زند: «شاید  به این خاطر است که پای چلسی و مورینیو وسط آمده. تمرکز همه روی چلسی است.» نقش کریستیانو رونالدو و رابین فان‌پرسی به عنوان بهترین گلزنان دو تیم با 13 و 12 گل در این مسابقه کلیدی خواهد بود، هر چند حضور مهاجم هلندی آرسنال به دلیل مصدومیت در هاله‌ای از ابهام است.

کد خبر 13861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز