چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

اخیرا ژوزه مورینیو از آندری شوچنکو، مهاجم تیمش به خاطر ناآمادگی بدنی او به صورت علنی انتقاد کرده و تونی کاسکارینو، مهاجم سابق چلسی و ستون‌ نویس روزنامه تایمز هم خرید مهاجم اوکراینی را بزرگترین اشتباه تاریخ لیگ برتر دانسته است.

پس دلتنگی او برای روزهای خوش گذشته در میلان قابل درک است، به خصوص اگر یکی از هم‌تیمی‌ها و دوستان سابقش با او تماس بگیرد؛ میلانی‌ها هفته گذشته در مالت بودند و زیر نور آفتاب و کنار ساحل تمرین می‌کردند.با داشتن زمانی برای استراحت در کنار خانواده و خالی کردن ذهن‌شان از فشارهای دائمی فوتبال. میلانی‌ها در فاز دوم تعطیلات زمستانی خود قرار دارند؛ دوره‌ای که به بالاترین سطح آمادگی بدنی می‌رسند و روی اتحاد تیمی‌شان کار می‌کنند.

دانیله تونیاچینی، مربی بدنسازی میلان اعتقاد دارد هر چه از مزایای این تنفس سالیانه حرف بزند، کم گفته است: «کار کردن در هوای گرم برای ماهیچه‌ها بسیار مفید است. برای آمادگی بدنی بازیکنان هم خوب است. بسیاری از آنها در جریان این سفر به استراحت نیاز داشتند و خوشحالیم که توانستند از چنین نعمتی بهره‌مند شوند. برای رساندن میلان به بالاترین شرایط، به طور مداوم بین ماه‌های ژانویه تا می کار خواهیم کرد. در ماه ژانویه نمی‌توانیم در بالاترین نقطه درخشش‌مان باشیم اما فکر می‌کنم برای دو بازی مقابل سلتیک (در لیگ قهرمانان) به چنین سطحی برسیم.»

از 16 تیمی که ماه آینده دوباره به رقابت‌های لیگ قهرمانان بازخواهند گشت، 11 تیم تعطیلات داشته‌اند.  از این جمع خوشبخت‌ترها همچنان در تعطیلات زمستانی به سر می‌برند و حالا انگلیسی‌ها را در نظر بگیرید که در فشرده‌ترین بخش تقویم‌شان و در هوایی بد به  سر می‌برند که نتایجی قابل پیش‌بینی را به همراه خواهد داشت.

آیا از دست دادن امتیاز از سوی چلسی در کریسمس عجیب است؟ آیا منچستریونایتد می‌تواند این شادابی را تا 5 ماه آینده حفظ کند آن هم در شرایطی که تمام انرژی‌شان را صرف نیمه اول فصل کرده‌اند؟ آیا آرسنال و لیورپول اصلا می‌توانند چالشی مشابه را خارج و داخل خانه آنطور که آرزو دارند به نمایش بگذارند؟ آیا سلتیک آنقدر قدرت خواهد داشت که بتواند  از پس میلانی برآید که قطعاً سرحال‌تر از دوران قبل از کریسمس است؟

بایرن اکنون در دبی است و اینتر به بحرین رفته. لیل که در مرحله حذفی به مصاف منچستریونایتد می‌رود، نزدیک شهر اردو زده و بازیکنانش به دوچرخه ‌سواری و بسکتبال می‌پردازند. حتی باشگاه‌هایی که برای تمرینات ‌شان به هوای گرم پناه نبرده‌اند به بازیکنان‌شان اجازه داده‌اند که کمی استراحت کنند. بنابراین گروه برزیلی‌های لیون (جونینیو، فرد، کریس و کاساپا) برای تعطیلات به آمریکای جنوبی بازگشته‌اند و امید اصلی بارسا، رونالدینیو به برزیل بازگشته بود تا مؤسسه‌ای آموزشی – ورزشی در پورتوآلگره افتتاح کند. روبینیو، مهاجم رئال هم در برزیل به همراه روماریو در یک بازی خیریه شرکت کرد؛ مسابقه‌ای که هر تماشاگر برای خرید بلیت باید یک کیلو گوشت فاسدنشدنی اهدا می‌کرد.

کمی تغذیه برای روح در میانه فصل به خصوص بعد از جام جهانی خیلی مفید  و مؤثر است. فلیکس ماگات، سرمربی بایرن مونیخ اعتقاد دارد که این دوره برای بازیابی روحی و بدنی الزامی است: «دوره مشکل‌دار پیش فصل که با فشار مضاعف جام‌جهانی در ماه ژوئیه همراه شد قطعاً مشکلات کلیدی‌مان که تا امروز با آنها روبرو بوده‌ایم را به وجود آورده است. متقاعد شده‌ام که حالا و از این به بعد می‌توانیم با آرایشی بهتر از آنچه تا امروز داشته‌ایم، بازی کنیم.»

تمام کشورهای اروپایی به غیر از انگلیس که ارزش قطع بازی‌ها برای مدتی را می‌دانند،‌ اشتباه نمی‌کنند. مربیان باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر متفق‌القول از تعطیلات زمستانی حمایت می‌کنند اما تقاضای آنها همواره رد شده است. دلیل این مسئله مشخص است: پول،‌ پول و فقط پول. هرگونه توقف بازی‌های لیگ برتر منجر به کاهش تیم‌های لیگ برتر به 18 تیم می‌شود. طبیعتاً باشگاه‌هایی که در منطقه سقوط دست و پا می‌زنند به تعطیلات رأی نخواهند داد. حتی برای باشگاه‌های قوی‌تر هم درآمد حاصل از 4 مسابقه اضافی قابل چشم‌پوشی نیست.

اسکاتلند این تعطیلات را برای 4 فصل (از 99-98 تا 2003-2002) تجربه کرد و در نهایت این اتفاق لغو شد. گوردون استراکان، سرمربی سلتیک به این نکته اشاره می‌کند: «پول مشکل باشگاه‌هاست. فکر نمی‌کنم بسیاری از باشگاه‌ها بتوانند بدون پول ادامه دهند. اگر از اکثر مربیان و فیزیوتراپ‌ها بپرسید،‌ می‌گویند که مصدومان زیادی در این برهه گریبان تیم‌ها را می‌گیرد به خصوص با بارانی که اکنون در اسکاتلند می‌بارد و تعطیلاتی خوب می‌تواند به نفع همه باشد.»

مخالفان این ایده به این مسئله اشاره می‌کنند که باشگاه‌های انگلیسی در دو فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان رسیده‌اند. گرچه لیورپول در سال 2005 و آرسنال در سال 2006 موقعیت‌شان در لیگ را قربانی کردند تا به این مرحله برسند. هر دو تیم خوش‌شانس بودند که دوباره به اروپا بازگشتند.باشگاه‌های انگلیسی از مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هستند به شرطی که آنقدر خوب کار کنند که پاهایشان کشش رسیدن به این مرحله را داشته باشد.

 منبع: امی لارنس،گاردین

کد خبر 12984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز