گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: معمولا در همه جشنواره‌های هنری اجرا و حمایت از کارهای شرکت‌کننده در جشنواره از سوی مسئولان وعده داده می‌شود؛ درست مثل نشست خبری که صبح دیروز در سالن همایش‌های تئاترشهر برگزار شد و محمود عزیزی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی - سنتی، وعده داد که نمایش‌های جشنواره آیینی-سنتی امکان اجرای عمومی بیابند.

محمود عزیزی

او در مقام دبیری جشنواره تاکید کرد آثاری که در این جشنواره عرضه می‌شوند امکان اجرا در فضاهای حرفه‌ای تئاتر را دارند.پیش از این سیدصادق موسوی در مقام مدیر جدید تئاترشهر اعلام کرده بود که تئاتر شهر هیچ تعهدی به تئاتر تهران و تئاتر کشور ندارد. همچنین او اعلام کرده که این مجموعه تئاتری به جشنواره تئاتر فجر و پخش آثار بخش چشم‌انداز و اجرای این آثار تعهدی ندارد. به همین دلیل عزیزی در نشست خبری به این نکته اشاره کرد که تئاترشهر یک شورای هنری دارد اما دیگر سالن‌های نمایش چنین شورایی ندارند. از سوی دیگر، سالن‌های دیگری مانند تماشاخانه سنگلج و تالار محراب، برای نمایش‌های آیینی - سنتی تعریف شده‌اند بنابراین امیدواریم که گروه‌ها مشکلی نداشته باشند.

در بخش دیگر این نشست عزیزی نبود موزه تئاتر در کشوری که مدعی فرهنگ و هنر است را یک مشکل اساسی خواند و به سال‌های دور اشاره کرد که طرح احداث موزه تئاتر در فرهنگستان هنر مطرح شد. در همان زمان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و به تصویب شورای فرهنگی عمومی رسید اما به گفته عزیزی در بخش اجرایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد، مشکلاتی به‌وجود آمد. این جشنواره از 23 تا 26 تیرماه در مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی، تالار وحدت، تالارهای محراب و هنر و کاخ‌ موزه گلستان برگزار می‌شود. همچنین بنیاد رودکی در بخش نمایش‌های میدانی و قهوه‌خانه‌ای مشارکت دارد.

تماشاخانه سنگلج توسعه می‌یابد

در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-سنتی عزیزی به نقش شهرداری در ایجاد فضا برای کارهای هنری اشاره کرد؛ همان نقشی که فراکسیون معاونت شهری مجلس هم به آن اشاره دارد. آنطور که مهر نوشته‌ فراکسیون معاونت شهری مجلس با توجه به اهمیت توسعه تماشاخانه سنگلج با طرح توسعه سنگلج موافقت کرد. محمدحسین مقیمی از ارائه نامه درخواستی به شهرداری تهران جهت همکاری شهرداری در طرح توسعه تماشاخانه سنگلج خبر داد و گفت: طرح توسعه تماشاخانه سنگلج به ما ارائه شد. توسعه تماشاخانه سنگلج نیازمند اضافه‌شدن بنای مجاور به این سالن تئاتری است که مالکیت بنای مجاور هم در اختیار شهرداری تهران است.

او با اعلام اینکه در این نامه به شهرداری تهران توصیه شده است که این بنا را در اختیار تماشاخانه سنگلج قرار دهد، به نقش شهرداری در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: تماشاخانه سنگلج از جمله میراث هنری تهران و ایران است و شهرداری تهران هم همواره در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری پیشقدم بوده است. ما از شهرداری درخواست کردیم تا در این طرح همکاری لازم را داشته باشد. پیشنهاد این طرح از سوی اتابک نادری مدیر تماشاخانه سنگلج و عزت‌الله انتظامی مطرح و به شهرداری تهران ارائه شده و اجرای این طرح کماکان در انتظار پاسخ شهرداری تهران جهت اختصاص بنای پیرامون تماشاخانه سنگلج به طرح توسعه این سالن تئاتری است.

تقدیر از ‌آقای بازیگر

اما شامگاه 31خرداد در تالار وحدت از بازیگری تجلیل شد که در محله سنگلج به دنیا آمد و با تئاتر و پیش پرده خوانی در تئاتر کار خودش را شروع کرد. عزت‌الله انتظامی 87 ساله در مراسم نکوداشت خود به سال‌های دور اشاره کرد. در این مراسم هنرمندان مختلفی همچون محمود فرشچیان، رخشان بنی اعتماد و حسین پاکدل، هنر و شخصیت او را قابل ستایش خواندند. این مراسم همزمان با سالروز تولد این هنرمند و با رونمایی از تمبر آقای بازیگر برپا شد.

کد خبر 138278

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز