گروه شهری: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است، در صورت اجرای کامل و دقیق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، معضلات این شهر به تدریج کاهش می یابد و دیگر نیازی به انتقال پایتخت نیست.

حسن بیادی در این باره می‌گوید: ‌طرح جامع و تفصیلی شهر تهران باید پس از تصویب نهایی، ضمانت اجرایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

وی با بیان اینکه  طرح جامع به چندین دهه بی‌برنامگی‌ پایتخت پایان خواهد داد، افزود: در طرح جامع  و تفصیلی، تمامی مسایل شهری و سیاست‌های  راهبردی مربوط به آنها  اعم از شهرسازی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی،  ترافیکی و زیست‌ محیطی با هدف رفع مشکلات‌ پایتخت دیده شده است، ولی  تحقق این مهم، ‌منوط به اجرای دقیق و کامل این طرح‌هاست که ‌در این صورت، شرایط  برای یک زندگی مناسب  و توام با استانداردهای روز  فراهم می شود.

بیادی از  تدوین طرح جامع به عنوان یکی از افتخارات مهم  دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران یاد کرده، می‌گوید: ضمانت اجرایی این طرح باید توسط قوای سه گانه شامل مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه به درستی فراهم  و رعایت آن برای همه دستگاه‌ها  لازم الاجرا تلقی شود.

وی تمرکز زدایی از تهران را یکی از راه حل های موثر در حل مشکلات تهران می‌داند و می‌گوید:  انتقال مراکز دولتی و سازمان‌ها و ادارات غیرضروری از همان ابتدا جزو اهداف کاری و اعلام شده رئیس جمهوری بود ولی این مهم هنوز محقق نشده است، در حالی که خروج این گونه ادارات و انتقال آنها به  شهرستان‌ها می‌تواند تا حد زیادی در  کاهش مشکلات تهران مؤثر باشد.

وی با اشاره به‌ ضرورت خروج ادارات و سازمان‌هایی که عمده فعالیت آنها در شهرستان‌هاست، می‌گوید: وزارت نفت، وزارت صنایع و یا سازمان بنادر و کشتیرانی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر، بر اساس کدام ضرورت و نیاز باید در نقاط مختلف تهران از جمله تپه‌های عباس‌آباد و یا الهیه‌ ساختمان‌های متعدد و عظیم داشته باشند.

بیادی در عین حال به جای انتقال پایتخت، انتقال ادارات و سازمان‌های غیرضروری از تهران را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: با انتقال بخشی از ادارات دولتی به خارج از تهران موافق ولی با انتقال پایتخت مخالفم و به نظر من هویت تهران به پایتخت بودن آن است.

بیادی همچنین خاطرنشان می کند: چنانچه بخش مهمی از ادارات دولتی به خارج از تهران منتقل و مدیریت واحد شهری نیز به‌درستی در تهران محقق شود، بسیاری از مشکلا ت کنونی پایتخت حل خواهد شد.

گفتنی است،  هفته پیش در سیزدهمین نشست تخصصی مدیریت دانش شهری تهران که تحت عنوان افزایش جمعیت تهران و بحران های ناشی از آن، با حضور کارشناسان مسایل شهری و متخصصین این حوزه برگزار شد، بار دیگر  گزینه انتقال پایتخت مطرح گردید و یک  کارشناس شهرسازی عنوان کرد که تمام خط قرمز های جمعیتی تهران شکسته شده و تنها را ه نجات تهران جا به جایی پایتخت است.

کد خبر 13815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز