یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی جداگانه با خبرنگاران از کاهش نرخ رسمی دلار در روزهای آینده پس از تشدید انتقادها از شوک ارزی ناشی از افزایش قیمت دولتی دلار به میزان 140 تومان در هفته گذشته خبر دادند.

money

به گزارش همشهری، تداوم عقب‌نشینی دولت و بانک‌مرکزی از یک تصمیم شتابزده و به هم ریختگی در بازار ارز این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا پیش‌بینی مقامات ارشد دولتی در حذف شکاف قیمت ارز در بازار آزاد و بانکی با افزایش نرخ پایه دلار غلط از کار درآمد چه اینکه اظهارات شمس‌الدین حسینی و محمود بهمنی به وضوح نشان می‌دهد که سیاست شوک ارزی شکست خورده و دولت و بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ پایه دلار را برای از بین بردن شکاف قیمتی در بازار ارز در پیش خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، وزیر اقتصاد گفت: با اجرای سیاست تک‌نرخی‌شدن ارز که توسط بانک مرکزی از هفته گذشته به اجرا در‌آمد 50درصد شکاف بین بازار آزاد و نرخ مرجع ارزها کاهش یافته است. سخنگوی اقتصادی دولت بدون اشاره به دلایل ایجاد شوک ارزی افزود: شورای پول و اعتبار و دولت با 2 نرخی شدن ارز موافق نیست؛ زیرا از آنجا که بازارها با یکدیگر مرتبط هستند نرخ سود سپرده‌ها روی نقل و انتقال منابع نیز تاثیر می‌گذارند.

وعده جدید ارزی؛ دلار آزاد 1100تومان

رئیس‌کل بانک مرکزی هم از برنامه جدید این بانک برای کاهش 90 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد خبر داد و گفت: قیمت این نوع ارز را بسیار پایین‌تر از قیمت قبلی آن در بازار خواهیم کرد، ضمن اینکه پیشنهاد مجدد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را به شورای پول و اعتبار ارائه می‌کنیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر برنامه بعدی که در بازار ارز کشور توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد را ادامه روند کاهشی نرخ دلار اعلام کرد و گفت: روند کاهشی نرخ دلار تا جایی پیش خواهد رفت که در بازار هیچ‌گونه تفاوت قیمت ارزی وجود نداشته باشد و تعادل در بازار ارز ایجاد شود. او وعده داد: قیمت آزاد دلار در محدوده 1100تثبیت خواهد شد. بهمنی تاکید کرد: بانک مرکزی تصمیم دارد که قیمت دلار را بسیار پایین‌تر از قیمت قبلی در بازار برساند؛ یعنی قیمت را به پایین‌تر از قیمتی که پیش از اجرای برنامه تک نرخی‌کردن قیمت دلار در بازار توسط بانک مرکزی اجرا شد، برساند.

او در پاسخ به این سؤال که اگر بانک مرکزی تصمیم داشت که نرخ دلار را به پایین‌تر از قیمت قبلی برساند، پس چرا قیمت دلار را ناگهان افزایش شدیدی داد؟ گفت: بانک مرکزی با این کار می‌خواست بازار را تست کند و ببیند که بازار تا چه اندازه کشش دارد تا فاصله قیمت دلار دولتی و آزاد از بین برود. وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درخصوص کاهش یارانه نقدی گفت: مبلغ یارانه نقدی کاهش نخواهد یافت.

احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌ها و ماجرای مالیات بر سکه

محمود بهمنی از برنامه بانک مرکزی برای ارائه مجدد پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به شورای پول و اعتبار خبرداد و افزود: تقاضای کاذب بازار ارز را با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از بین خواهیم برد. وزیر اقتصاد هم دیروز گفت: مادامی که مصوبات شورای پول و اعتبار تغییر نکرده دولت باید به آن پایبند باشد. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص نقل قول‌های جدیدی از سوی بانک مرکزی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، گفت: سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و براساس ماده12 قانون مالیات بر ارزش افزوده 17 حوزه از این نوع مالیات معاف می‌شوند که طلا و سکه جزء این معافیت‌ها نیست.

حسینی اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده هم‌اکنون برای سکه حاکم و جاری است اما بانک مرکزی درخصوص آن تشکیک و درخواست بررسی را از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور کرده است. به گفته وزیر امور اقتصادی، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز پاسخ این تشکیک را صراحت قانون اعلام کرد و بر همین اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده برای سکه‌های بانکی جاری است.

کد خبر 138098

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز