گروه اقتصادی- رضا کربلایی: با فروکش کردن نسبی التهاب قیمت در بازار طلا، پچپچه ارزی در راستای صراف‌ها شروع شد و هر دلار آمریکا نسبت به ابتدای سال 90 تومان گران شد و 1200 تومان قیمت خورد.

پول

به‌گزارش همشهری، نرخ ارزهای معتبر در بازار آزادشهر تهران در 2روز گذشته روند فزاینده‌ای به‌خود گرفته است. هر یورو نسبت به ابتدای سال‌جاری از 1550 تومان به 1720 تومان در روز گذشته رسید. نوسان قابل تأمل نرخ ارز باعث بروز شکاف 150 تومانی در بازار آزاد و بانکی شده است و البته قیمت طلا و انواع سکه هم به‌دلیل افزایش قیمت جهانی طلا و هم نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت.

پیش‌تر محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای عرضه ارز ندارد. برخی خبرها از سطح شهر به‌ویژه به نقل از صراف‌های پایتخت حکایت از آن دارد که در روزهای اخیر عرضه ارز توسط بانک‌ها به صراف‌ها به کندی و به‌صورت محدود صورت می‌گیرد.

پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: آنچه می‌تواند باعث افزایش نرخ ارز در بازار داخلی شده باشد، بیشتر ناشی از محدودیت‌هایی است که در روزهای اخیر توسط بانک‌های دبی صورت می‌گیرد. او گفت: بانک‌های دبی اخیرا دستوری دریافت کرده‌اند که نقل و انتقال دلار ناشی از فعالیت بازرگانان ایرانی در بخش صادرات و واردات دیگر به‌صورت دلار ممکن نیست و باید انتقال ارز با درهم انجام شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ایجاد محدودیت برای بانک ایران و اروپا از سوی دولت آلمان را در افزایش نرخ ارز در بازار آزاد ایران بی‌تاثیر ندانست.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم در گفت‌وگو با همشهری افزایش نرخ ارز در بازار آزاد را تایید و اظهار کرد: در روزهای اخیر صراف‌ها نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را به آسانی از بانک‌ها دریافت کنند.

او افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را ناشی از حباب قیمت ندانست و گفت: همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا در چند روز گذشته ما شاهد افزایش نرخ ارز هم بوده‌ایم که باعث افزایش قیمت طلا و سکه شده است. او اثر التهاب ناشی از محدودیت عرضه ارز را بیشتر از عرضه سکه عنوان و تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد مقامات بانک مرکزی باید زودتر درباره مدیریت بازار ارز داخلی تصمیم بگیرند.
براساس این گزارش، قیمت انواع سکه در بازار آزاد شهر تهران در روز گذشته افزایش داشته است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی بین 1522 تا 1510 دلار در نوسان بود.

کد خبر 134748

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز