گروه اقتصادی: شکاف قیمت دلار در بازار رسمی و آزاد به 107 تومان رسید و باردیگر برخلاف برنامه بانک مرکزی سیاست تک نرخی کردن ارز با دشواری مواجه شد.

بهمنی

رئیس‌کل بانک مرکزی که یک هفته قبل گفته بود باید منتظر دلار 1000 تومانی بود، دیروز گفت: دلار 1050 تومان می‌شود. به گزارش همشهری، اعلام این موضع جدید از سوی عالی‌ترین مقام بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت و بانک مرکزی مصمم هستند تا نرخ دلار را روی سقف قیمت مصوب بودجه 90 تثبیت کنند. براساس این گزارش کیش دلار آزاد به بانک مرکزی و مقاومت در برابر کاهش دستوری نرخ ارز باعث شد تا نرخ ارز به سبب کاهش نرخ پایه دلار روند نزولی به خود بگیرد، اما اصلی‌ترین مسئله این است که آیا سیاستگذاران پولی با شکاف بالای 100 تومان در بازار ارزهای معتبر موافق هستند؟

دیروز بانک مرکزی نرخ پایه دلار در شبکه بانکی را 1065 تومان اعلام کرد اما هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران 1172 تومان قیمت خورد. اختلاف زیاد بین نرخ رسمی و آزاد ارزهای معتبر هرچند باب میل سفته‌بازان و دلالان است اما می‌تواند زنگ خطری برای کمیته نظارت بر بازار ارز بانک مرکزی باشد. آخرین خبر اینکه در چهارمین جلسه کمیته نظارت بر بازار ارز کشور مقرر شده است، حوزه نظارت بانک مرکزی، گزارش عملکرد مصرف ارزی تمامی بانک‌های کشور را سندرسی کرده و نتایج را برای اتخاذ تصمیمات مناسب به کمیته گزارش کند. همچنین فعالیت غیرمجاز صرافی «سوگند» متوقف شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در کنار تداوم کاهش شکاف نرخ دلار در بازار آزاد و رسمی، نرخ این نوع ارز را به نرخ قبلی (1050 تومان) برمی‌گردانیم، گفت: بانک مرکزی نیازهای ارزی کشور را به‌طور کامل تامین می‌کند اما تعهدی در قبال نیازهای کاذب ندارد و این نیازها ما را با چالش مواجه می‌کند. به گزارش مهر، او تایید کرد: تفاوت نرخ ارز در کنار خود فساد به‌همراه می‌آورد. رئیس کل بانک مرکزی فاش کرد: برخی‌ها با اسناد صوری و حتی مسافران با گرفتن چند پرینت از بلیت‌های خود چند بار برای دریافت ارز به بانک‌های توزیع‌کننده ارز مراجعه می‌کنند بنابراین بانک مرکزی مجبور شد اعلام کند که مسافران تنها در گیت دوم فرودگاه و در زمان خروج، ارز مورد نیاز خود را بگیرند.

کد خبر 139259

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز