سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمدکرباسی: جمهوریخواهان در نخستین مناظره انتخاباتی خود در کنار تلاش عملی برای مقابله با سیاست‌های دولت اوباما نشان دادند که برنامه هماهنگی را برای به چالش کشیدن فعالیت‌های او درنظر گرفته‌اند تا شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 بالا ببرند.

آمریکا

درحالی‌که مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب اصلاحیه‌ای استفاده از بودجه نظامی را برای عملیات آمریکا در لیبی ممنوع کرده است 7نفری که امیدوار هستند بتوانند به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شوند، در مناظره خود در شهر منچستر به جای انتقاد از یکدیگر ترجیح دادند که از همه طرف باراک اوباما را هدف حملات تند و تیز خود قرار دهند. در نخستین مناظره داخلی جمهوریخواهان که در کالج سن انسلم ایالت نیوهمپشایر برگزار و از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، علاوه بر برنامه‌های اقتصادی و بهداشتی، سیاست‌های اوباما در عراق، افغانستان و لیبی هم هدف انتقادات جدی نامزدهای حزب جمهوریخواه قرار گرفت.

میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست که نظرسنجی‌ها او را پیشتاز نامزدهای فعلی جمهوریخواهان نشان می‌دهد در حمله‌ای مستقیم به اوباما گفت: هر کدام از این افرادی که روی این سن هستند، می‌توانند رئیس‌جمهوری بهتر از اوباما باشند. میشل بچمن، تنها نامزد زن حاضر در این مناظره که فرد مورد تایید جنبش محافظه‌کار چای به حساب می‌آید هم با اعلام تسلیم درخواست رسمی نامزدی خود، دیگر حاضران روی صحنه را شگفت زده کرد. او هر چند سعی کرد چند ضربه کاری به میت رامنی وارد کند اما باراک اوباما را هدف حمله صریح خود قرار داد و با انتقاد شدید از برنامه خدمات درمانی دولت او اعلام کرد: اوباما در رهبری خود شکست خورده است و او رئیس‌جمهوری فقط برای یک دوره به حساب می‌آید.

نیوت گینگریچ، جمهوریخواه کهنه‌کار و رئیس پیشین مجلس نمایندگان در دهه 1990 هم رئیس‌جمهور آمریکا را با استفاده از اصطلاح «رکورد اوباما» هدف حمله قرار داد و گفت: وقتی ۱۴ میلیون آمریکایی بیکار هستند، نیاز به رئیس‌جمهور جدیدی است که به کسادی اوباما پایان دهد. ریک سنتوروم، سناتور پیشین ایالت پنسیلوانیا هم باراک اوباما را متهم کرد که سیاست‌های مالی «ظالمانه‌ای» به اجرا گذاشته و قول داد بازرگانان را از «غل و زنجیر نجات دهد». ران پال، عضو مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس سیاست‌های مالی ضدتورمی بانک مرکزی را علت مشکلات اقتصادی آمریکا دانست.

7نامزد حزب جمهوریخواه در واقع تلاش کردند تا از مناظره‌ای که به میزبانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان برگزار شد، بیشتر برای شناساندن خودشان استفاده کنند. میت رامنی که درنظرسنجی‌های انجام شده از 6نفر دیگر جلوتر است، به همین خاطر این مناظره 2ساعته را بدون هیچ‌ دغدغه‌ای پشت سر گذاشت و هیچ تلاش جدی از سوی دیگر رقبا برای کم‌کردن فاصله‌شان با او صورت نگرفت؛ هر چند مدت تقریبا زیادی تا تصمیم‌گیری داخلی حزب جمهوریخواه برای معرفی نامزد این حزب وجود دارد اما بدون شک اوباما در چند ماه آینده شاهد انتقادهای تندی خواهد بود و از همین حالا مشخص شده است که اقتصاد نقش مهمی در انتخابات آینده آمریکا بازی خواهد کرد. درباره عملیات لیبی هم تصویب اصلاحیه استفاده از بودجه نظامی نوعی گوش‌مالی از سوی جمهوریخواهان به حساب می‌آید. این عملیات تا 60روز نیاز به مجوز کنگره نداشت و نمایندگان کنگره با این مسئله فقط اوباما را مجبور به رایزنی در این رابطه با نمایندگان سنا کرده‌اند.

کد خبر 137683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز