گروه بین‌الملل: سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر اعضای بزرگ‌ترین لابی رژیم صهیونیستی در این کشور موسوم به ایپک، خشم گروه‌های مختلف فلسطینی و مقامات دولت خودگردان را به‌دنبال داشت.

اوباما

درحالی‌که سخنرانی هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا و اشاره به لزوم بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای 1967 حداقل در ظاهر باعث واکنش مقام‌های رژیم صهیونیستی شده بود اوباما در سخنرانی خود در نشست ایپک تمام تلاش خود را برای دلجویی از صهیونیست‌ها به کار بست تا بتواند در رقابت‌‌های انتخاباتی به حمایت لابی رژیم صهیونیستی امیدوار باشد. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) روز گذشته در واکنش به اظهارات اوباما اعلام کرد:

اظهارات اوباما بار دیگر نشان داد که دولت آمریکا دوست ملت‌های منطقه نیست بلکه به‌طور کامل از اشغالگران اسرائیلی جانبداری و به زیان آزادی ملت فلسطین و حقوق مشروع آنها در تشکیل کشور دارای حاکمیت و همچنین تعیین سرنوشت آنها عمل می‌کند. سخنگوی حماس تاکید کرد که آمریکا هرگز نمی‌تواند ما را وادار کند که اشغالگران اسرائیلی را به رسمیت بشناسیم. وی گفت: اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره عقب‌نشینی از مرزهای 1967 تاکید مجددی بر این است که قلمداد کردن دولت آمریکا به‌عنوان ناظر بی‌طرف و ادامه امید بستن به نقش واشنگتن اشتباه است و حماس تاکید می‌کند که دولت آمریکا همانند دولت‌های سابق این کشور در وادار کردن حماس برای به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل شکست خواهد خورد.

یاسر عبدربه دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) هم در واکنش به اظهارات باراک اوباما اعلام کرد که ازسرگیری روند مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اشغالگران باید براساس به رسمیت شناختن مرزهای 1967 برای کشور فلسطین باشد.حزب‌الله لبنان هم در واکنش به این سخنرانی، این مواضع را شرم آور و در راستای گمراه کردن افکار عمومی جهان از جنایات رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
حزب‌الله در بیانیه شدیداللحن خود اظهارات اوباما در قبال شرایط منطقه و مسئله فلسطین را سخنانی نمایشی دانست و تاکید کرد: این اظهارات هیچ مسئله جدید و غافلگیرکننده‌ای غیراز سطح بالای اهانت‌آمیزبودن و فریبکاری موجود در آن را نداشت. در این بیانیه آمده است:این مسئله البته سیاست‌های واقعی دولت آمریکا در گمراه کردن افکارعمومی از جنایات رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

حمایت آمریکا از اسرائیل آهنین است

اوباما در سخنرانی خود در جمع اعضای مهم‌ترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا بر تعهد این کشور برای حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت: رابطه آمریکا و اسرائیل جدانشدنی و تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل، آهنین است. درحالی‌که نهاد‌های بین‌المللی از توافق آشتی ملی فلسطینی‌ها حمایت کرده‌اند، باراک اوباما در سخنرانی خود مدعی شد که توافقنامه امضاشده میان فتح و حماس، مانعی در برابر مذاکرات صلح است! اوباما همچنین با رد تلاش‌ها برای به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد این مسئله را رد و اعلام کرد که رای سازمان ملل باعث تشکیل کشور مستقل فلسطین نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آمریکا در مقابل هر تلاشی برای منزوی کردن اسرائیل در سازمان ملل یا هر نهاد بین‌المللی دیگری خواهد ایستاد؛ چون مشروعیت اسرائیل مسئله‌ای نیست که قابل بحث باشد.
این در حالی است که ده‌ها کشور جهان، اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل متحد در ماه‌های گذشته از طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین حمایت کرده‌اند. اوباما همچنین در سخنرانی خود در ایپک تلاش کرد با توضیح دادن درباره سخنرانی هفته گذشته خود از نگرانی برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی کم کند. وی با اشاره به اینکه حرف خیلی خاصی نزده است و بعضی‌هااز صحبت هایش تعبیر اشتباه داشته‌اند گفت: منظور من این بود که مذاکرات دوطرف باید به تشکیل دوکشور منجر شود که اساس آن مرزهای 1967 است اما این مسئله با توافق دوطرف با معاوضه اراضی صورت می‌گیرد.

برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین

این در حالی است که همزمان با سخنرانی اوباما، صدها نفر از مردم در حمایت از مردم فلسطین اقدام به برگزاری تظاهرات در قلب شهر واشنگتن در محل ساختمان کنفرانس‌های این شهر کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با حمایت از مردم فلسطین، خواستار رفع فوری محاصره نوار غزه شدند. اوباما روز گذشته برای توری 10روزه راهی اروپا شد.گفته می‌شود مذاکره درباره مسئله فلسطین یکی از محورهای اصلی دیدارهای اوباما با مقام‌های اروپایی از جمله سران فرانسه و انگلیس خواهد بود.

کد خبر 135832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز