دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه نشان می‌دهد حزب اسلامگرای عدالت و توسعه با کسب نزدیک به 50درصد آرا اکثریت را در پارلمان به‌دست‌آورده و برای بار سوم دولت این کشور را تشکیل می‌دهد.

ترکیه انتخابات

این پیروزی نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی بود اما به‌نظر می‌رسد رهبران حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان را راضی نکرده‌است. شمارش بیشتر از 98 درصد آرا نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه 9/49 درصد آرا و 326 کرسی پارلمان 550 نفری ترکیه را به دست آورده‌است. به این ترتیب این حزب 5 کرسی خود را در پارلمان جدید از دست داده‌است. این در حالی است که حزب اصلی مخالف دولت یعنی حزب سکولار جمهوری خلق با 26 درصد آرا 135 کرسی پارلمان را به دست آورده‌است. این یعنی 23 کرسی بر تعداد کرسی‌های این حزب افزوده‌شده‌است.

اما آنچه اردوغان و حزبش را از نتیجه این انتخابات ناخشنود می‌کند این است که با این نتیجه، برای تصویب و پیشبرد طرح‌های دلخواه خود در پارلمان به تنهایی نمی‌توانند عمل کنند و باید با احزاب مخالف و احزاب کوچک‌تر به توافق برسند. اردوغان و حزب حاکم ترکیه امیدوار بود دوسوم آرا یعنی 367 کرسی پارلمان را به دست آورد. اکنون اما با این تعداد کرسی نمی‌تواند بدون توافق با احزاب دیگر درخواست همه‌پرسی برای قانون یا طرحی را مطرح کند. همین موضوع باعث شد تا اردوغان در نخستین نطق خود بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات بر خلاف دوران مبارزات تبلیغاتی با لحنی ملایم نسبت به احزاب دیگر سخن بگوید. او وعده داد دولتی فراگیر از طریق اجماع با احزاب مخالف تشکیل خواهد داد که به‌طور گسترده با گروه‌ها و احزاب دیگر همفکری و مشورت خواهد کرد. اردوغان البته این را هم تاکید کرد که اولویت دولتش در آینده، ارائه یک قانون اساسی جدید خواهد بود تا جایگزین منشوری شود که دولت نظامی ترکیه در حدود ۳۰ سال پیش و بعد از یک کودتای نظامی آن را لازم الاجرا کرد.

اردوغان وعده داد که در اجرای برنامه بلندپروازانه بازنویسی قانون اساسی ترکیه، با همه احزاب همفکری و مشورت کند و به‌نظر تمام گروه‌ها گوش دهد. او گفت: ما به‌دنبال اجماع و توافق با احزاب اصلی مخالف در داخل و خارج پارلمان، رسانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی، دانشگاهیان و هرکس دیگری خواهیم بود که حرفی برای گفتن دارد. حزب عدالت و توسعه و دیگر گروه‌ها، یک قانون اساسی آزاد و غیرنظامی ارائه خواهند کرد که تمام احزاب حاضر در جامعه را شامل شود.

انتخابات ترکیه

نخست‌وزیر ترکیه همچنین در سخنان خود به تمایل و آرمان‌های ملت ترکیه برای تبدیل شدن به صدای خاورمیانه و مسلمانان در میان کشورهای غرب اشاره کرد و گفت که مردم بوسنی، لبنان، سوریه و فلسطین هم از پیروزی او بهره‌مند خواهند شد.با سومین پیروزی متوالی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه، اردوغان به‌عنوان رهبر این حزب و در مقایسه با دیگر سیاستمداران تاریخ ترکیه در موقعیتی استثنایی قرار گرفته‌است. بازارهای مالی ترکیه نسبت به نتیجه انتخابات واکنشی مثبت نشان دادند و ارزش پول این کشور و سهام بورس ترکیه دیروز تقویت شد. رهبر حزب عمده مخالف دولت در ترکیه دیروز ضمن تبریک این پیروزی به اردوغان گفت، حزب حاکم باید بداند که یک حزب مخالف قدرتمند در پارلمان رفتارهای دولت را به دقت زیرنظر خواهد داشت.

کد خبر 137593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز