شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

محمد منتظری: شورای‌عالی انتخابات ترکیه چندی پیش حکم خود را مبنی بر ممانعت از حضور 12 کاندیدای مستقل در انتخابات پارلمانی این‌کشور لغو کرد.

turkey elections

6 تن از این 12 نفر مورد حمایت حزب صلح و دمکراسی کردستان بودند. این تغییر عقیده شورای‌عالی انتخابات ترکیه پس از آن صورت گرفت که ده‌ها هزار نفر از معترضان در جنوب شرقی ترکیه به خیابان‌ها ریختند و سیاستمداران حزب صلح و دمکراسی کردستان ترکیه نیز تهدید کردند که انتخابات پارلمانی را تحریم خواهند کرد. همه اینها زمانی صورت گرفت که آتش بس موقت دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان که به پ ک ک معروف است، شرایطی نامساعد داشت.

گفته می‌شود که چرخش سریع شورای‌عالی انتخابات ترکیه در تصمیم خود، پس از دخالت مستقیم عبدالله گل، رئیس‌جمهور صورت گرفت. این اقدام نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه، نگران ناآرامی‌های احتمالی در مناطق کردنشین در آستانه انتخابات پارلمانی است. البته اگر با هر مقیاسی بخواهیم قدرت حزب عدالت و توسعه را در انتخابات امروز مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که این حزب در موقعیت قدرتمندی قرار دارد و اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌خود اختصاص خواهد داد. اما در عین حال این حزب تلاش کرده است تا با اجرای سیاست‌هایی خاص در مناطق کردنشین در جنوب شرقی و در مناطق غربی کشور که بیشتر ناسیونالیست هستند، بر آرای خود بیفزاید. اما واقعیت این است که دراین مناطق هنوز تنش‌هایی وجود دارد. این مناطق به‌طور کلی چندان با سیاست‌های حزب عدالت و توسعه همراه نیستند و دولت ترکیه برای تثبیت قدرت خود در این مناطق با چالش‌هایی روبه‌روست.

تصمیم برای ممانعت از حضور 6 کاندیدای مورد حمایت حزب صلح و دمکراسی کردستان برای حضور در انتخابات پارلمانی در واقع تصمیمی سیاسی بود تا به این وسیله از قدرت این حزب در آستانه انتخابات پارلمانی کاسته شود. در ترکیه هر حزب سیاسی برای ورود به پارلمان حداقل باید 10 درصد آرای ملی را به‌دست آورد و گروه‌های اقلیتی مانند کردها، اغلب نمی‌توانند چنین حمایتی را کسب کنند. البته کاندیداهای حزب صلح و دمکراسی کردستان به‌عنوان کاندیداهای مستقل ثبت نام کرده بودند تا این قاعده را به نوعی دور بزنند. اگرچه هنوز معلوم نیست که حزب عدالت و توسعه تا چه اندازه در اتخاذ تصمیم اولیه مبنی بر ممانعت از حضور این 6کاندیدا در انتخابات نقش داشت اما باید پذیرفت که این حزب از چنین تصمیمی منفعت می‌برد.

حزب عدالت و توسعه همواره خود را به‌عنوان حزبی سیاسی که حاضر است به مسائل و مشکلات سیاسی، اقتصادی و حقوق فرهنگی و اجتماعی کردها توجه نشان دهد، تصویر کرده است. به این امید که این رویکردها بتواند قدرت نظامی کردهای ترکیه را خنثی کرده و رای کردها را به صندوق حزب عدالت و توسعه هدایت کند. در عین حال حزب عدالت و توسعه تلاش کرده است تا از رای دهندگانی که معمولا رأیشان را به صندوق حزب جنبش ناسیونالیست در غرب ترکیه می‌ریزند، بخواهد تا رأیشان را به صندوق حزب عدالت و توسعه بریزند. چه اینکه رأی بیشتر برای حزب جنبش ناسیونالیست به معنی قدرت یافتن بیشتر کردهای خواهان خودمختاری است.

حزب جنبش ناسیونالیست ملی این توانایی را دارد که 10 درصد آرا را به‌خود جلب کند. بنابراین حزب عدالت و توسعه به‌خوبی دریافت که اگر بخواهد پایگاه و جایگاه خود را تثبیت کرده و محکم‌تر کند باید هر‌چه می‌تواند از آرای حزب جنبش ناسیونالیست به صندوق خود ببرد و مانع از این شود که حزب جنبش ناسیونالیست بتواند 10 درصدآرا به صندوق خود بریزد. دولت ترکیه توانست بحران فعالیت‌های زیرزمینی نظامیان سکولار را به‌خوبی مهار کند. امروز اما در آستانه انتخابات، بزرگ‌ترین چالش دولت ترکیه در عرصه داخلی، چگونگی تعامل با کردهاست.

کد خبر 137370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز