یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به خاطر برنامه هایی برای اعزام یک ناوگان جدید امدادرسانی به فلسطینی ها در نوار غزه، دولت ترکیه به رژیم صهیونیستی درباره احتمال حمله ای خونین به این ناوگان هشدار داد.

کشتی ترکی ماوی مرمره

خبرگزاری اتریش از آنکارا گزارش داد، احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه به شبکه تلویزیونی NTV گفت ترکیه به "تکرار اقدام تحریک آمیز اسراییل در دریای آزاد"، "پاسخ مقتضی" را خواهد داد.

وی افزود هر کس عقیده دارد که ترکیه باید این ناوگان را متوقف سازد، باید ابتدا از رژیم صهیونیستی بخواهد که "تراژدی انسانی" سال گذشته میلادی را تکرار نکند.

روز 31 مه سال گذشته میلادی سربازان صهیونیست به کشتی کاروان امدادرسانی برای نوار غزه حمله کرد و 9 فعال ترک را به قتل رساند. بنا به اعلام سازمان امدادرسانی IHH که سال گذشته هم حرکت ناوگان را هماهنگ کرده بود، قرار است ناوگان دوم در اواخر ماه ژوئن حرکت خود را آغاز کند تا اقلام امدادی را به فلسطینیان تحت محاصره رژیم صهیونیستی برساند. قرار است روی عرشه 15 کشتی این ناوگان 1500 داوطلب از بیش از 100 کشور حضور یابند. یکی از این کشتی ها "ماوی مرمره" است، کشتی که 9 فعال ترک روی آن جان باختند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از دولت ترکیه خواسته اند از سفر کاروان جدید جلوگیری کند. اما آنکارا با رد این درخواست استدلال می کند که این اقدام از سوی سازمانی غیردولتی است و دولت نمی تواند در آن دخالت کند.

داووداوغلو گفت دولت نمی تواند به جامعه مدنی هیچ دستوری بدهد. مشکل اصلی در محاصره "غیرقانونی" نوار غزه است.

کد خبر 135595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز