سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه روز سه شنبه تخریب قطعات بنای یابود دوستی این کشور را با ارمنستان نزدیک مرز دو کشور آغاز کرد.

 ترکیه بنای دوستی با ارمنستان را تخریب کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر،این اقدام در پی اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مبنی بر بی‌اهمیت بودن این بنا و درخواست او برای برداشتن آن انجام شد.

یک شاهد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد یک شرکت مسئول در شهر کارس (شمال - شرق) تخریب این پیکره بتنی سی متری را آغاز کرد. این منبع خاطر نشان کرد یک دستگاه جرثقیل این بنای بتنی نوزده تنی را از جا کند و به زمین انداخت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد این بنا که سال 2008 ساخته شد، به هجده قطعه تقسیم و به یکی از انبارهای شهرداری منتقل خواهد شد.

رجب طیب اردوغان ماه ژانویه هنگام بازدید از کارس از این بنا به شدت انتقاد و آن را مضحک و خنده دار توصیف کرد که نزدیک مقبره یک عالم مسلمان ساخته شده است.

ترکیه و ارمنستان سال 2009 چند توافقنامه تاریخی برای پایان دادن به چند دهه خصومت، برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرزها امضا کردند. اما این روند با اتهامات دو جانبه متوقف شد و ارمنستان نیز سال گذشته از تصویب این توافقنامه ها خودداری کرد.

ایروان کوچ اجباری ارامنه را در دوره امپراتوری عثمانی که به گفته آنها به کشتار یک و نیم میلیون نفر منجر شد، نسل کشی می‌داند.

 ترکیه نیز کشته شدن سیصد تا پانصد هزار نفر را در هرج و مرج سال های آخر دوره امپراتوری عثمانی نه بر اثر افراطی گری پذیرفته است.

کد خبر 133483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز