جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ژنرال ایشیک کوشانر، رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه همراه با فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در پی اختلاف با دولت این کشور استعفا کرده‎اند.

turkey

به گزارش پرس تی‌وی گفته می‎شود این چهار ژنرال روز جمعه (7 مرداد) در پی اختلاف با دولت این کشور درباره ارتقای درجه ژنرال‎ها و دریاسالاری که به اتهام توطئه علیه دولت در بازداشت هستند استعفا کرده‎اند.

این استعفاها یک روز پیش از نشست نیم‎سال شورای عالی نظامی که با رقبای کلیدی در ارتباط است و درباره ارتقای افسران ارشد تصمیم می‎گیرد صورت گرفته است.

گفته می‎شود ژنرال ایشیک کوشانر طی روزهای اخیر چندین بار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار کرده است.

در حالی که بسیاری از منابع ترکیه می‎گویند این فرماندهان نظامی استعفا کرده‎اند، سیانان ترک به نقل از دفتر نخست وزیری اعلام کرده است که این ژنرال‎ها استعفا نکرده؛ بلکه بازنشسته شده‎اند.

این نخستین بار است که فرماندهان نظامی در ترکیه به اتفاق هم استعفا می‎کنند. تاکنون هیچ‎گونه اطلاعیه رسمی درباره این استعفاها منتشر نشده است.

در آذر 1389 دولت ترکیه در اقدامی بی‎سابقه دو تن از ژنرال‎های ارتش به همراه یکی از دریاسالاران ارشد ارتش این کشور را در ارتباط با توطئه برای براندازی دولت از کار برکنار کرد.

این سه تن به همراه 200 تن از افسران نظامی بلندپایه فعلی و سابق ارتش ترکیه در میان افرادی هستند که در جریان تحقیقات درباره توطئه برای بی ثبات ساختن دولت ترکیه در سال 2003 بازداشت شدند.

این توطئه که قرار بود سال 2003 میلادی اجرا شود، شامل انفجار بمب در سراسر ترکیه با هدف ایجاد بحران در کشور بود که در پی آن ارتش با اعلام حالت فوق‎العاده اقدام به براندازی حزب حاکم عدالت و توسعه می‎کرد.

ارتش ترکیه همواره عملکرد حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور را به علت اسلامگرایی این حزب مورد انتقاد قرار داده است.

کد خبر 141604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز