گروه اجتماعی: وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گزارش همشهری و با نادیده گرفتن تخلفات آشکار مدارس غیردولتی اعلام کرد:

مدرسه

ارسال بخشنامه برای حمایت از مدارس غیردولتی از وظایف ذاتی وزارت آموزش و پرورش است. مرکز اطلاع رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش همشهری با عنوان غیردولتی‌ها، نور‌چشمی آموزش و پرورش، جوابیه‌ای ارسال کرده‌است که در آن بدون اشاره به تخلفات بارز این مدارس (که حتی در بخش خبری 20:30 شبکه 2 سیما مورخ90.3.7پخش شده) به برخی مواد قانون تأسیس مدارس غیردولتی پرداخته است.

بخش ابتدایی این جوابیه به برخی مواد قانونی درباره مدارس غیردولتی اختصاص دارد و اینکه با استناد مواد 34 و 35 قانون تأسیس مدارس غیردولتی مجازات‌هایی برای مدارس غیردولتی متخلف در نظر گرفته شده و همچنین ثبت مواردی از برخورد شورای نظارت مرکزی با متخلفین ثبت شده و نگارنده اعلام داشته‌اند هیچ مرجعی به تخلفات مدارس غیردولتی رسیدگی نمی‌کند خلاف واقع است. در بخش دیگری از جوابیه چنین آمده: قابل ذکر است برخلاف قضاوت نگارنده اغلب مؤسسان مدارس غیردولتی از علاقه‌مندان به امر تعلیم و تربیت و خصوصا فرهنگیان فرهیخته‌ای هستند که تمام سرمایه معنوی و اندک اندوخته مادی خود را با نیت خیر‌‌خواهانه و به قصد مشارکت و یاری آموزش و پرورش به این عرصه اختصاص داده‌اند و با کمال صداقت و شایستگی به انجام وظیفه مشغول هستند و چنانچه نگارنده آمار و اطلاعات مناسبی از مؤسسان با نفوذ و متخلف دارند به این وزارتخانه اعلام تا طبق ضوابط و قوانین پیگیری لازم صورت پذیرد. در ادامه نامه آمده: همچنین استناد مدیر‌کل محترم دفتر توسعه و پشتیبانی مدارس و مراکز غیردولتی ‌ به مواد قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی بوده و هیچ اشاره‌ای به مواد قانون اساسی نداشته‌اند. در این نامه همچنین ارسال بخشنامه 13 ماده‌ای برای نظارت و حمایت از مدارس غیردولتی از وظایف ذاتی دانسته شده است.

توضیحات همشهری: در گزارش تصویری پخش شده از شبکه2سیما به برخی از تخلفات آشکار مدارس غیردولتی اشاره شده بود که وزیر آموزش و پرورش در واکنش به‌آن تنها به گفتن یک جمله بسنده کرد؛ «ان‌شاءالله باید نظارت را قوی کنیم.» البته تخلفات دیگری در مدارس غیردولتی رخ می‌دهد که عموم مردم با آن روبه‌رو هستند و نادیده گرفتن آنها از سوی وزارت آموزش و پرورش که باید به‌عنوان متولی، آنها را پیگیری و برخورد قانونی کند، قدری عجیب به‌نظر می‌رسد و طوری عنوان می‌شود که گویی هیچ تخلفی در غیردولتی‌ها مشاهده نمی‌شود.

جالب اینکه تاکنون هیچ خبر یا گزارشی درباره برخورد با مدارس غیردولتی در رسانه‌ها منعکس نشده‌است، ‌درصورتی که آموزش و پرورش ادعای برخورد جدی با تخلفات مدارس غیردولتی دارد. همچنین در گزارش همشهری اشاره‌ای کوتاه به تدوین 8 آیین‌نامه جدید برای حمایت از مدارس غیردولتی افزون بر بخشنامه‌‌ای 13ماده‌ای وزیر آموزش و پرورش شده که در این جوابیه نادیده گرفته شده است. درخصوص سخنان مدیر‌کل مدارس غیردولتی و استناد وی به ماده 16 قانون اساسی، نیز ذکر این نکته ضروری است که خبرگزاری‌های فارس، مهر و پانا(خبرگزاری آموزش و پرورش)‌ به صراحت از استناد مدیرکل مدارس غیردولتی به ماده 16 قانون اساسی اشاره کرده‌اند. کاش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به جای متهم کردن خبرنگار همشهری ‌ بررسی و تامل بیشتری می‌کردند.

کد خبر 137161

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز