هیچ‌کس به‌خوبی مامان من نمی‌­تواند از سلاح پول توجیبی استفاده کند. اگر از خودش بپرسید می­‌گوید: کاربردی­‌ترین ابزار تربیت است!

دوچرخه شماره 605

او حق دارد. به قول خواهرکوچکم، ما کوزت هستیم و او خانم تناردیه! سال‌هاست که پدر و مادرها به فرزندانشان پول­‌توجیبی می‌­دهند. هیچ­‌کس نمی­‌داند اولین پول توجیبی را چه کسی داد و چه‌‌کسی گرفت و این پول خرج چه شد. موضوع پول تو جیبی، زنده است و تقریباً همه به هرحال درباره مبلغ و چگونگی پرداخت و خرج کردن آن حرف‌هایی دارند. در این‌جا به نقل از یک نشریه اینترنتی نوجوانانه، صحبت‌های هفت نوجوان خارجی را می‌خوانید. بعد پای صحبت هشت نوجوان ایرانی می‌نشینیم .

پول توجیبی‌هایتان را چه‌کار می‌کنید؟

  • هدیه می‌خرم

لی‌­لی: من از 10 سالگی تا امروز که 13 ساله هستم، پول توجیبی می‌‌گیرم. ماهی هشت یورو. برایم کافی است. آن را در سالگرد تولد پدر و مادرم خرج می­‌کنم و برای آن­ها هدیه تولد می‌­خرم. بعضی‌وقت‌‌ها هم آب‌‌نبات و شکلات برای خودم می­‌خرم، اما خیلی کم.

  • نمره بالاتر، پول توجیبی بیشتر

کامیلو: من 14 سال دارم و در ماه 10 یورو پول توجیبی می‌‌گیرم. این پول تو جیبی وقتی بیشتر می‌‌شود که من نمره­‌های خوبی بیاورم. اما وقتی نمره­‌هایم پایین باشد، هیچ دوچرخه شماره 605پول اضافه­‌ای نمی‌گیرم. خودم فکر می­‌کنم این موضوع تا حدودی به من حس مسئولیت‌‌پذیری داده است.

  • هیچ‌وقت نگرفته‌ام!

لولی: من 14 سال دارم و تابه‌­حال چیزی به نام پول توجیبی نگرفته‌­ام. راستش را بخواهید برایم مهم نیست. گاهی اوقات پارکینگ خانه همسایه را تمیز می‌­کنم و در ازای آن مقداری پول می‌­گیرم. در بقیه مواقع با ساخت دست­‌بندهای تزیینی و فروش آن­ها پول مورد نیازم را فراهم می‌­کنم. خیلی هم راضی هستم.

  • کتاب و مجله می‌خرم

پولین: من 16 ساله‌ام و در ماه 10 یورو پول توجیبی می‌گیرم. البته اگر نمره‌هایم به اندازه کافی خوب باشد، وگرنه این رقم تبدیل می‌­شود به 5 یورو در ماه. اما حتی اگر 300 یورو در ماه هم پول‌توجیبی بگیرم، تمام آن را خرج کتاب و مجله می­‌کنم. اصلاً عادت ندارم پول­‌هایم را جمع کنم.

  • من خرج می‌کنم، او پس‌انداز

داوید: من 15 سال دارم و دقیقاً به اندازه سنم در ماه پول توجیبی می­‌گیرم. برادرم دو سال از من کوچک‌­تر است و 13 یورو در ماه می‌‌گیرد. بیشتروقت‌ها نمره‌‌هایم کم می‌شود و این برادر نابکار ماجرا را به پدر و مادرم گزارش می‌‌دهد، که این وضع در میزان پولی که می‌گیرم تأثیر می‌گذارد! برادرم تا آخرین سانتیم[پول خرد در فرانسه] پول توجیبی‌­اش را پس­‌انداز می‌کند و من، خرج. پروژه جدیدم هم خریدن یک تلفن همراه جدید است.

  • آموزش مدیریت اقتصادی زندگی

سوفی: من 17 ساله‌ام و ماهی 25 یورو پول توجیبی می‌‌گیرم. اما تمام خرجم به خودم مربوط است. من و خواهرم حتی وقتی با پدر و مادر و اعضای خانواده به سینما می­‌رویم، خودمان پول بلیت و خوراکی­‌مان را می‌­دهیم. من از این وضعیت راضی هستم، چون از حالا دارم نحوه مدیریت اقتصادی در زندگی یاد می‌گیرم.

  • یواشکی می‌گیرم!

کالین: من 12 سال دارم و هیچ‌­وقت از پدر و مادرم پول توجیبی نمی‌­گیرم. آن­ها فکر می‌‌کنند لزومی ندارد به من پول بدهند. به کسی نگویید، ولی مادربزرگ و پدربزرگم گاهی یواشکی به من پول می‌­دهند!

  • خرج خوراکی می‌شود!

رامتین، 13 ساله: من قبلاً ماهی 5 هزارتومان می‌‌گرفتم، اما حالا روزانه به مقدار نیازم می‌گیرم. بیشتر پولم را هم خرج خوراکی می­‌کنم. اما اگر چیزی لازم داشته باشم، دوچرخه شماره 605مادر و پدرم جداگانه برایم می‌­خرند. گاهی‌وقت­‌ها مادرم شرط خرید بعضی چیزها را نمره‌‌های خـــــوب اعلام می­‌کند، اما حتی اگر نمره‌هایم خیلی هم خوب نشود، باز آن چیز را برایم می­‌خرد.

  • تابستان قطع می‌شود

پارسا، 13 ساله: من هفته‌ای 5هزارتومان و روزی هم هزار تومان برای خوراکی خریدن در مدرسه می‌گیرم. روزهای تعطیل و تابستان­‌ها هم روزانه پول نمی­‌گیرم، مگر این­‌که لازم داشته باشم. بعضی وقت­‌ها اگر بخواهم یک بازی ویدئویی یا چیزدیگری بخرم که پولش را ندارم، از مادرم قرض می‌‌گیرم و وقتی پولم را جمع کردم به او پس می‌­دهم. گاهی هم در ازای تمیز کردن خانه یا نمره‌های خوب از مادرم پول می‌گیرم.

  • من هم نگرفته‌ام!

بیتا، 14 ساله: من پول به معنای پول توجیبی هیچ‌وقت نگرفته‌­ام. گاهی به خواهر دوستـــم در درس­‌ها کمک می‌­کنم و مقداری پول به‌­دست می‌­آورم. اخیراً چند شاگرد جدید هم پیدا کرده‌­ام و کسب و کارم بد نیست!

  • پس انداز می‌کنم

سوده، 17 ساله: من روزی3 هزارتومان می‌­گیرم که بخشی از آن را در مدرسه خوراکی می‌­خرم و بقیه‌­اش را جمع می‌کنم. اما با پولی که جمع می‌کنم چیزی نمی­‌خرم و بیشتر پدر و مادرم برایم می‌­خرند. برای پس‌اندازم هدف بلندمدتی ندارم، ولی دوست دارم برای اطمینان همیشه پس‌­انداز داشته باشم.

  • هم کار، هم پس‌انداز!

امیرحسین، 17 ساله: من روزی هزارتومان می‌­گیرم و بیشترش را در همان روز خرج می‌‌کنم. اگر نیاز به وسیله‌­ای هم داشته باشم، با پولی که پس‌­انداز می­‌کنم می­‌خرم و پدر و مادرم هم کمی کمکم می­‌کنند. مثلاً پارسال با پول خودم ویولن خریدم. قصد دارم سه ماه تابستان را کار کنم و کمی هم وام بگیرم و سال آینده یک ماشین برای خودم بخرم.

  • گاهی جمع می‌کنم!

سارا، 14 ساله: من روزی 2 تا 5هزار تومان می­‌گیرم. تابستان­‌ها این مبلغ نصف می­‌شود. اگر احتیاج به چیزی داشته باشم این پول را جمع می­‌کنم ، وگرنه همه آن را خرج دوچرخه شماره 605می­‌کنم. اما پدر و مادرم هرچیزی را که لازم دارم جداگانه برایم می‌­خرند.

  • معمولاً خوراکی می‌خرم!

امیر، 13 ساله: من هفته‌ای 6-7 هزار تومان می‌­گیرم و آن را در مدرسه خرج خوراکی می­‌کنم. اما اگر به چیزی احتیاج داشته باشم، کمتر خرج می­‌کنم و سعی می‌­کنم پولم را جمع کنم تا بتوانم چیزی را که می­‌خواهم بخرم.

  • گاهی پس‌انداز می‌کنم

محمد، 13 ساله: من ماهی 20 هزار تومان پول­‌توجیبی می‌گیرم. این پول را بیشتروقت­‌ها در مدرسه خرج خوراکی و ساندویچ می‌کنم. در وقت­‌های بی­کاری و تابستان‌­ها به پدرم در محل کارش کمک می‌­کنم و بعضی‌­وقت‌­ها به جای ساندویچ از خانه نان و پنیر می‌­برم و کمی پول پس­‌انداز می‌­کنم. بعضی‌وقت­‌ها هم اگر پدر و مادرم از دستم عصبانی شوند، پول تو جیبی­‌ام را قطع می­‌کنند.

کد خبر 137033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز