سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا پنجشنبه این هفته همزمان با روز جهانی اقیانوس‌ها همراه با یک ماهواره آرژانتینی دستگاهی را برای اندازه‌گیری میزان شوری اقیانوس‌ها به مدار پرتاب می‌کند

شوری آب اقیانوس‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان درحال اندازه گیری میزان نمک اقیانوس‌ها و تاثیرات آن بر روی اکوسیستم دریا هستند.

آگاهی درباره شوری دریا و تغییرات آن می‌تواند به درک مکانیزیم‌های عمیقی که منشای تغییرات آب و هوایی کوتاه و بلند مدت هستند کمک کند.

درحقیقت، یکی از اطلاعات بنیادی برای پیش بینی دقیق وضع هوا، تعیین میزان غلظت نمک در سطح اقیانوس‌ها است. این شاخص برای تشخیص اینکه بخار آب چگونه بین اقیانوس، زمین و اتمسفر جابجا می‌شود اساسی است.

در این راستا و به منظور بهبود دقت این اندازه گیری‌ها، ناسا روز پنجشنبه 9 ژوئن همزمان با روز جهانی اقیانوس‌ها دستگاه Aquarius (دلو) را همراه با ماهواره آرژانتینی Sac-D پرتاب خواهد کرد. این دستگاه قادر است با دقت بالایی شوری دریا را اندازه‌گیری و به دانشمندان در بررسی تعاملات میان شوری اقیانوس و اتمسفر کمک کند.

به گفته "گری لاگرلوف"، رئیس لابراتوارهای مرکز تحقیقات زمین و فضا در سیاتل و سرپرست تیم Aquarius، هم دمای آب و هم میزان شوری آن، جریان‌های اقیانوسی را برپایه غلظت آب کنترل می‌کنند.

هرچند نمک تنها 3.5 درصد از املاح اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهد اما تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر از این درصد است. به طوری‌که شوری آب بر روی حرکت اقیانوس‌ها و دمای آب اثر می‌گذارد، بنابراین برای تعیین وضیعت هوا و همچنین درک آب و هوای گذشته زمین یک عنصر کلیدی به شمار می‌رود.

Aquarius در مدت سه سال آینده حداقل یک بار در هر روز هفته از تمام دریاهای آزاد و بدون یخ اطلاعات جمع آوری می‌کند.

کد خبر 137001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز