همشهری آنلاین: کارمندان ژاپنی با کت و شلوارهای سنگین خاکستری شق و رق و کراوات‌های ملال‌آور مشهورشان را مشکل بتوان پیشگام نوآوری در لباس پوشیدن خواند.

clothes

به گزارش خبرگزاری فراسنه اکنون از این جنگاوران اقتصاد ژاپن خواسته شده است تا این مبارزه به را به حیطه پوشاک هم گسترش دهند و با پوشیدن تی‌شرت‌ها و کفش‌های ورزشی خنک‌تر از روز چهارشنبه اول ژوئن به تلاشی برای خاموش کردن دستگاه‌های تهویه مطبوع و کاهش مصرف برق به دنبال فجایع 11 مارس بپیوندند.

دولت ژاپن از سال 2005 کارکنان ادارات را تشویق کرده است در ماه‌های گرم تابستان کت و کراوات را کنار بگذارند، تا حدی برای عمل کردن به وعده کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای به اندازه شش درصد که بخشی از پروتکل کیوتو  است.

وزیر محیط زیست ژاپن، ریو ماسوموتو کارزاری با نام "Super Cool Biz" را در امسال اعلام کرده است تا از فشار بر شبکه برق به دنبال زمین‌لرزه و سونامی 11 مارس و حوادث هسته‌ای متعاقب آن کاسته شود.

یک نمایش مد بوسیله دولت که روز چهارشنبه در توکیوی که هوای خنکی دارد، برای تاکید بر این کارزار ترتیب داده شده بود، باعث جنب و جوش در میکرووبلاگ‌نویسی توئیتر و بروز واکنش‌های متفاوت شد.

یک تصویرگر میستر- تیم گفت: "اگر از یک کارمند کت و کراواتش را بگیرید، باز هم قیافه‌اش مانند کارمندها باقی می‌ماند."

کانتاکا ماکی، یک پژوهشگر دانشگاه گفت: "دولت این کارزار برای سبک کردن لباس‌ها و صرفه‌جویی در میزان انرژی در محل کار را به راه انداخته است. اما مردم از سرمای شدید شکایت دارند. پس بهتر است کت‌تان را بپوشید."

هنگامی که زمین‌لرزه ساحل شمال غربی ژاپن رخ داد، بحران نیزوگاه هسته‌ای فوکوشیما و سایر نیروگاه‌ها باعث کاهش تولید برق در این کشور شد.

شرکت‌های برق برای قطع برق برنامه‌ریزی کرده‌‌اند و شرکت‌های تجاری با کاهش نور چراغ‌عا و خاموش کردن گرم‌کننده های نشمینگاه توالت‌ها و نیز به کار گیری لامپ‌های کم‌انرژی واکنش نشان داده اند.

کارزار Suoer Cool Biz از صاحبان کسب و کار و ادارات دولیت می‌خواهد که درجه دستگاه‌‌های تهویه مطبوع‌شان را روی 28 درجه سانتی‌گراد نگهدارند.

کارمندان وزارت محیط زیست ژاپن برای آنکه الگویی برای شرکت‌ها باشند، شلوارهای کتانی، تی‌ شرت و حتی پیراهن‌های آلوها (پیراهن‌های رنگارنگ یقه دار آستین کوتاه که از هاوایی منشا گرفت) بپوشاند.

معلومم نیست که این سبک جدید در تمام کشوری که بسیاری از تغییر دادن وضعیت فعلی پوشاک رسمی اکراه دارند، گسترش خواهد یافت یا نه. در سال پیش بسیاری از افراد به ظاهر پیرو این کارزار، کراوات‌های‌شان را در جیب‌های‌شان و کت‌های‌شان را درون کیف‌ دستی‌های‌شان پنهان می‌کردند و به سر کار می بردند.

به گزارش خبرگزاری کیودو دولت ناحیه‌ای منطقه مصیبت ‌زده آواته تصمیم گرفته است که تا احد اجازه دادن به پوشیدن لباس‌های جین در ادارات پیش نرود تا مانع از به گفته آنها "احساس ناراحتی" مراجعان شود.

وزارت محیط زیست نتایج اولین کارزار Cool Biz را در اکتبر 2005 اعلام کرد، و تخمین زد که این کارزار به کاهش 460000 تن در خروجی دی‌اکسیدکربن انجامیده است که معادل دی‌اکسیدکربن آزادشده از یک میلیون خانه در طول یک ماه است.

اما شروع کارزار امسال در روز چهارشنبه در خیابان‌های منطقه جینزا در مرکز شهر توکیو بیشتر از لحاظ شمار چترها و روسری‌ها جلب وجه می‌کرد تا تی‌شرت‌های سبک هاوایی.

بر اساس اعلام وب‌سایت سازمان هواشناسی ژاپن درجه حرارت در صبح چهارشنبه 6 درجه پایین‌تر از میانگین دمای روز اول ژوئن در سال‌های قبل و در حد 21.8 درجه سانتی‌گراد بود.

کد خبر 136748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز